BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Megvan a magyarázat: ezért szállt rá igazából az európai autókra Donald Trump – izgulhat Magyarország

Újabb nagy horderejű bejelentéseket tesz szerdán a vámháború legújabb fejezeteként az Egyesült Államok. Az autók behozatala Donald Trump célkeresztjébe került. Miért keltették fel az országa újraiparosítására törekvő amerikai elnök figyelmét az európai gyártók, ezt segítenek megmagyarázni az Eurostat autókülkereskedelmi adatai: felbillent a pálya.

Egy hete Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámot vetett ki az Egyesült Államokba behozott autókra és alkatrészeikre, és szerdán újabb bejelentések várhatók a vámháború új fejezeteként az úgynevezett viszontvámokról, amelyek külkereskedelmi partnerenként javítanák Amerika pozícióit.

Autó Európából tényleg bőven megy Amerikába, de a számok azt mutatják, hogy ezen a vámháborús fronton nem mi vagyunk Donald Trump legnagyobb baja
Autó Európából tényleg bőven megy Amerikába, de a számok azt mutatják, hogy ezen a vámháborús fronton nem mi vagyunk Donald Trump legnagyobb baja  / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az új vámok súlyos fejfájást okoznak a magyar gazdaságban is nagy súllyal jelenlévő európai gyártóknak. Az Eurostat adatai azt mutatják, hogy ebben az iparágban valóban felbillent a pálya az európaiak javára: nagy kérdés, Washington milyen mértékben kíván a kiegyenlítés irányába mozdulni.

Elsősorban Németország izgulhat, de az autóipar teljesítménye számos európai uniós ország gazdaságában jelentős súlyú, a régiónkban kiemelten Csehország, Magyarország és Szlovákia számára.

Az Eurostat számai más statisztikákkal egybevetve segítenek helyretenni magunkat európaiként, és megállapítani, kinek mi fáj legjobban, ki kire figyel leginkább. Mi Amerikára. 

Autók külkereskedelme: Európának Amerika fáj a legjobban, Amerikának nem Európa

Az Eurostat adatsorának talán legfontosabb megállapítása a vámháború szempontjából, hogy az Európai Unió autóexportjának fő célpontja tavaly az Egyesült Államok volt, ahová 38,9 milliárd euró értékben adtak el a gyártók autót (ez a statisztika az alkatrészeket nem tartalmazza.

Talán meglepő lehet egyébként, hogy: 

  1. Szinte ugyanekkora értékben ment autó az Egyesült Királyságba (ahol ezek szerint sokkal több EU-kocsi esik egy főre, mint az óceán túloldalán).
  2. Nagy lemaradással követi az első két helyezettet Kína (amiből azonban pont azt olvashatjuk ki, hogy ezen az óriási piacon volna mit keresni, ha nem a helyi gyártók bizonyulnának versenyképesebbnek).
  3.  Majdnem akkora az uniós export Törökországba (amelynek népessége azonban csak 85 millió, kb. németországnyi és a kínainál tizenhétszer kisebb). Szembeszökő részlet, hogy az európai autóexport 2019 óta Törökországba növekedett a legjobban, mégpedig elképesztő mértékben: 364 százalékkal. Miközben a kínai export 22 százalékkal csökkent.

Konklúzió 1

A számok alapján tehát az EU-gyártóknak Washington tudja a legnagyobb fájdalmat okozni. (Persze csak ha a múltat nézzük, ha azonban a lehetőségeket, akkor kétségen kívül Amerikánál négyszer népesebb, módosodó Kína.) A vámtárgyalások/küzdelem szempontjából: Trump kezében ez erős ütőkártya.

Az EU öt legnagyobb partnere az autók külkereskedelmében 2024-ben
 

Az Egyesült Államoknak azonban, ha csak az autók kereskedelmét nézzük, nem Európa a legfontosabb partnere. 

Az áttekintéshez a World's Top Exports portál 2024-es adatait hívtuk segítségül (amelyek nem feltétlenül az Eurostattal egyező módszertannal készültek, de az arányokat tükrözik). A kontinensek között az amerikaiak költése importautókra a következőképpen oszlik meg (értékben, nem darabszámban):

  • Ázsia 38 százalék
  • Mexikó és Kanada (Észak-Amerika) 35,7 százalék
  • Európa 25,3 százalék (de ebből az EU csak 20,9 százalék, aminek több mint a felét teszi ki Németország.

Országonként, előrevetve hogy Kína csak a 10. helyen szerepel, mindössze kétszer akkor összeggel, mint a 13. Magyarország:

  1. Mexikó: 50 milliárd dollár (a teljes import 22,8 százaléka)
  2. Japán: 40,8 milliárd (18,6 százalék)
  3. Dél-Korea: 38 milliárd (17,3 százalék)
  4. Kanada: 28,4 milliárd (12,9 százalék)
  5. Németország: 25,6 milliárd (11,7 százalék)
  6. Egyesült Királyság: 9,8 milliárd (4,5 százalék). Ausztria a 12., Magyarország a 13, mindkét ország mintegy 1,8 milliárd euró értékben exportált autót Amerikába, törpe 0,8 százalékos részaránnyal.

Konklúzió 2

Az Egyesült Államok számára messze nem Európa az autóipari „vámharc” fő frontja, Németország azonban rendesen ott van „a placcon”, amennyiben egyes országokat tekintünk. A magyar (és a cseh és a szlovák) gazdaság erősen integrált a német autóiparral, tehát velük mi történik, annak van tétje nálunk is. 

A vámtárgyalások/küzdelem szempontjából: Trump figyelme erősen megoszlik. A probléma súlyát érzékelteti, hogy 2024-ben az amerikaiak nem kevesebb, mint 50,6 százalékkal költöttek többet importautóra, mint 2020-ban, tavaly összesen 219,5 milliárd dollárt (81 ezermilliárd forintot). 

 

Az EU autóexportja a drágább járművek felé mozdult el

Az Eurostat adatai azt mutatják: az unió kivitele a 2010-es évek vége óta egyértelműen a drágább termékek irányába mozdult el, a kivitt darabszám 13 százalékkal csökkent, miközben az autók értéke 17 százalékkal nőtt. Hasonló átrendeződés történt az eleve jóval alacsonyabb behozatalban is, de kisebb mértékben.

Ami azt jelenti, hogy ha a zöld átalakulás költségei és a versenyképességi problémák – beleértve az energia önkéntesen vállalt megdrágulását is – látványos problémákat okoznak az európai, főleg a német autóiparban, ötéves távlatban az EU konszolidálta pozícióját autógyártó világhatalomként, külkereskedelmi mérlegét javítva. (Miközben a kilátások nem nevezhetők jónak.) 

Tavaly 5,4 millió autót exportált, és csak 4 milliót importált, és 165,2 milliárd eurós kivitel mellett 89,3 milliárd euró többletre tett szert ezen a külkereskedelmi soron. Öt év alatt ez 12 milliárd eurós javulás, habár az import 20 százalékkal nőtt, miközben az export csak 17,7 százalékkal.

Az EU autó-külkereskedelmének változása 2019 és 2024 között
 

Ami az amerikai viszonylatot illeti, az Európai Autógyártók Szövetsége szerint az autókivitel tavaly 38,5 milliárd euró volt, a behozatal Amerikából azonban csak 7,7 milliárd. Ez 30,8 milliárdos többletet jelent Európa számára, és ehhez még mintegy 350 millió euró járult a sokkal kisebb forgalmú kereskedelmi járművekből és buszokból.

Az amerikaiak többi beszállítóit tekintve, Németország 17,7 milliárd dolláros többletével csak a negyedik a sorban Mexikó (45,5  milliárd), Japán (39,9 milliárd) és Dél-Korea (35,9 milliárd) után.

Konklúzió 3

Ha a cél a külkereskedelmi egyenleg javítása, Európa jelentős tétel, de vannak, akikkel szemben rosszabb az amerikaiak helyzete. Ha azonban más az elsődleges cél – Donald Trump esetleg más területeken szeretne engedményeket kicsikarni az európaiaktól –, akkor az autóipart illetően van mivel fenyegetnie őket, és érvelnie is van mivel.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.