BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Donald Trump megkegyelmezhet az autógyártóknak, enyhítheti a vámokat

A három nagy detroiti autógyártó már hetek óta lobbizik, hogy enyhítsék az autóalkatrészekre vonatkozó vámtarifát. Donld Trump a médiának arról beszélt, hogy vizsgálja a kérdést, ami nagy könnyebbséget jelentene az érintetteknek.

Donald Trump vizsgálja az importált járművekre és alkatrészekre kivetett vámok alóli lehetséges mentességeket. A politikus így több időt hagyna az autógyártóknak, hogy beindítsák az amerikai termelést – jelentette ki az amerikai elnök az Ovális Irodában újságíróknak.

Trump’s 25% Tariff On Imported Vehicles And Auto Parts To Impact Jobs And Economy Donald Trump megkegyelmezhet az autógyártóknak, enyhítheti a vámokat
Donald Trump 25 százalékos vámtarifát vetett ki az Egyesült Államokba szállított autókra ás alkatrészekre / Fotó: NurPhoto via AFP

Mint ismert, az Egyesült Államok április elejétől kölcsönös vámrendszert vezetett be a világ szinte összes országa és területe ellen, továbbá 25 százalékos vámtarifát vezetett be az összes importált acél- és alumíniumtermékre, valamint az autókra.

Ugyan Donald Trump múlt héten 90 napra felfüggesztette a kölcsönös vámokat Kína kivételével, de az általános 10 százalékos, valamint az alumínium-, acél- és autóimportra vonatkozó 25 százalékos tarifák változatlanul érvényesek mindenkire. Források szerint a három nagy detroiti autógyártó már hetek óta lobbizik, hogy enyhítsék az autóalkatrészekre vonatkozó sápot.

A Ford, a GM és a Stellantis képviselői az egyeztetéseken közölték, hogy hajlandóak vámot fizetni a járművekre és a motorokra, de az alkatrészvámok több milliárd dollárral növelnék a gyártási költségeket. Emiatt kénytelenek lennének elbocsátásokat végrehajtani, ami hátráltatná Trump célját, az amerikai autógyártás újjáépítését.

A Bloomberg emlékeztet: a vámok nemcsak az európai vagy az amerikai cégekre, hanem az amerikai fogyasztókra is hatással vannak, akiknek magasabb árakra és a választék meredek csökkenésére is fel kell készülniük, ha az Egyesült Államoknak nem sikerül alkut kötnie a kereskedelmi partnereivel.

Sorra reagálnak az autógyártók a vámokra

A Volkswagen már bejelentette, hogy importdíjakat fog alkalmazni járművein, amelyek az új vámok következményeként emelkedhetnek, míg a Mercedes-Benz és a Volvo a helyi gyártás növelésére összpontosít, hogy elkerüljék a magasabb költségeket és a fogyasztói áremelkedést.

A Stellantis néhány hétig szünetelteti a munkát a kanadai és a mexikói üzemében, a BMW pedig májusig elsejéig nem hárítja át a vámokat a vásárlókra. A Hyundai szintén változatlanul hagyja az árakat júniusig.

Ellenben a Ferrari azonnal 10 százalékkal drágította meg több modelljét, bár a luxusautókat vásárló dúsgazdagokat vélhetően nem hatja meg az emelés, így az olasz cégnek nincs miért aggódnia.

A Donald Trump által reméltnél sokkal kevesebb folyik majd be a vámokból

Donald Trump szerint a vámok gazdaggá teszik majd az Egyesült Államokat, közgazdászok szerint azonban sokkal kevesebb pénz folyik majd be belőlük az államkasszába, mint a Fehér Ház várja. Márpedig az elnök nagyot vár: állítása szerint a vámháború egy év alatt akár ezermilliárd dollárt hoz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.