BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Donald Trump által reméltnél sokkal kevesebb folyik majd be a vámokból

A vámbevételt nehéz megbecsülni, mert sok mindentől függ. A vámháború kevesebb pénzt hoz az amerikai államkasszába, mint a Fehér Ház állítja.

Donald Trump szerint a vámok „gazdaggá” teszik majd az Egyesült Államokat, közgazdászok szerint azonban sokkal kevesebb pénz folyik majd be belőlük az államkasszába, mint a Fehér Ház várja. Márpedig az elnök nagyot vár: állítása szerint a vámháború egy év alatt akár ezermilliárd dollárt hoz, ami segít majd csökkenteni az államadósságot, és fedezni a tervezett adócsökkentés egy részét.

kikötő, konténer, vám, vámháború, usa, kína
Nehéz megbecsülni, mennyi bevételt hozhat az Egyesült Államoknak a vámháború / Fotó: Shutterstock

Közgazdászok ezt vitatják, bár igen széles skálán mozog az általuk becsült bevétel aránya. Egyesek szerint valamivel közelebb jár a valósághoz Peter Navarro, az elnök kereskedelmi és feldolgozóipari tanácsadója, aki az autóimportra kivetett tarifákkal együtt évi hétszázmilliárd dolláros bevételre számít.

A Capital Economics becslése szerint is nagyjából ekkora összeg folyhat be az államkasszába, ha a magasabb tarifák az import várt visszaeséséhez vezetnek, de a legjobb esetben is legföljebb évente 835 milliárd dollárra számíthat az amerikai költségvetés. (Egy dollár 370,2 forint.)

Mivel az import adja a fogyasztás 10 százalékát, a vámok 2,5 százalékkal emelik az árakat, az infláció így 4 százalék fölé ugrik az év végére, a Federal Reserve pedig aligha csökkenti tovább az idén a kamatlábakat – tudósított az előrejelzésükről a The Wall Street Journal.

A vámháború visszafogja a fogyasztást és a vállalati bevételeket

Mások ennél sokkal visszafogottabbak, mivel a vámokat Trump állításával ellentétben nem a külföldi országok, hanem az amerikai importőrök fizetik meg, akik általában továbbhárítják azt a fogyasztókra.

Trump’s 25% Tariff On Imported Vehicles And Auto Parts To Impact Jobs And Economy
Az új autók ára akár 13,5 százalékkal is emelkedhet / Fotó: NurPhoto via AFP

Az autó- és alkatrészimportra kivetett 25 százalékos vámokból például a független Yale Budget Lab szerint maximum évi 60-65 milliárd dolláros bevételre lehet számítani. Közben egy új autó ára 13,5 százalékkal, átlagosan 6400 dollárral lesz majd drágább.

Számításaik szerint a Kanadára, Mexikóra és Kínára kivetett tarifák további évi 

  • 150 milliárd dollár bevételt termelnek, 
  • miközben egy átlagos háztartás éves kiadásait 1600-2000 dollárral emelik meg 

– számolt be a CBS News.

A Goldman Sachs ennél magasabb, 300 milliárd dollár körüli bevételre számít a három ország importjára kivetett vámokból. A sok különböző számított összegben egy a közös: 

mindegyik sokkal magasabb a 2024-ben a 3300 milliárd dollárnyi importáru után befolyt 88 milliárd dollárnál.

Kevesebb profit, kisebb adó

Pontosabb összegeket már csak azért sem lehet megbecsülni, mert a magas vámok nem csupán magasabb árakhoz és alacsonyabb importhoz vezetnek, hanem visszafogják majd a gazdasági aktivitást is – figyelmeztetett Robert McClelland, az Urban Brookings Tax Policy Center kutatója.

Vissza fog esni azoknak a cégeknek a profitja, amelyek nem hárítják át a tarifákat a fogyasztókra, ami azt is jelenti, hogy kevesebb nyereségadót fizetnek. Sok kénytelen lesz leépíteni, ami tovább csökkenti majd a már egyébként is megtorpant fogyasztást, és folytatódik az ördögi kör.

usa, kína, vám, vámháború, usa zászló, kína zászló, donald trump
Donald Trump egyelőre ragaszkodik a vámokhoz / Fotó: Shutterstock

Az amerikai vállalatokat sújtja majd az is, hogy Kína és Kanada után lesznek más államok vagy országcsoportok is, például az Európai Unió, amelyek viszontvámokkal válaszolnak, ami visszafogja majd az exportot, az amerikai áruk iránti keresletet. Ugyanez lesz az eredmény azon országok esetében is, amelyek recesszióba zuhannak, vagy legalábbis lassul majd a gazdasági növekedésük a vámháború miatt – emlékeztetett a CNBC.

Az amerikai államkassza pluszvámbevételeit apasztani fogja az is, ha kénytelen lesz kompenzációt fizetni vagy segélyt nyújtani a leginkább sújtott ágazatoknak. Trump első elnöksége alatt 61 milliárd dolláros támogatás adtak az agrártermelőknek, 

ami elvitte a 2018 és 2020 között a kínai árukra kivetett vámokból befolyt összeg 92 százalékát.

Meddig tartanak a vámok?

Kérdés az is, mennyi ideig lesznek érvényesek a vámok, mert ettől is függ, hogy mennyi pénzt hoznak a konyhára. Trump a hét végén a Reuters tudósítása szerint azzal dicsekedett, hogy egész hétvégén fogadta az európai és ázsiai vezetők hívásait, akik mind tárgyalni akarnak. „Jönnek a tárgyalóasztalhoz. Tárgyalni akarnak, de nincs tárgyalás, amíg nem fizetnek rengeteg pénzt minden évben” – jelentette ki az Air Force One fedélzetén, ami arra utal, hogy egyelőre nem enged. Érdekes kérdés, hogy mikor tudták a külföldi vezetők elérni, miután egész hétvégén Floridában golfozott.

Howard Lutnick kereskedelmi miniszter szerint a „vámok napokig és hetekig maradnak”.

A JPMorgan legfrissebb becslése szerint a vámok 0,3 százalékponttal 1,3 százalékra vágják vissza az idei amerikai GDP-növekedést, a munkanélküliség pedig 4,2 százalékról 5,3 százalékra emelkedik.

Bill Ackman milliárdos alapmenedzser, Trump régi támogatója is keményen fogalmazott. Az amerikai elnök szerinte elveszítette az üzletemberek bizalmát, és figyelmeztetett, hogy „gazdasági nukleáris tél” jön, ha Trump nem enged.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.