BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vámháború: az amerikai kikötőkben rostokolnak az Audik – a gyár a Trump-vámok miatt felfüggeszti az autók szállítását

Donald Trump a kölcsönös vámok mellett 25 százalékos vámtarifát vetett ki az Egyesült Államokba szállított autókra. Az autógyártók sorra reagálnak Trump intézkedésére, most az Audi lépett, amelyet különösen kellemetlenül érinti az amerikai elnök vámja.

A Volkswagen birtokában lévő Audi az amerikai kikötőkben tartja azokat az autókat, amelyek április 2-a után érkeztek az Egyesült Államokba. A német autógyártó az amerikai raktárakban 37 ezer járművet halmozott fel, amely 2 hónapig biztosítja a zavartalan értékesítést.

audi q5 Vámháború: az amerikai kikötőkben rostokolnak az Audik
Az audi Q5 rendkívül népszerű az Egyesült Államokban / Fotó: Shutterstock

Donald Trump április elején a világ minden országát vámmal sújtotta, valamint 25 százalékos vámtarifát vetett ki az Egyesült Államokba szállított autókra. Az Audit kellemetlenül érinti az intézkedés, mivel az Egyesült Államokban legnépszerűbbnek számító modelljét, a Q5-öt Mexikóban gyártják, míg más járműveit Európában szerelik össze.

A győri Audi-gyár sem ússza meg: becslések szerint az üzem által gyártott Q3 modellek körülbelül 20 százaléka kerül az Egyesült Államokba, ami a tavalyi 163 ezer darabos össztermelésből mintegy 33 ezer járművet jelent.  

A Reuters emlékeztet: az autógyártók átlagosan két-három hónapra elegendő készletet halmoztak fel az amerikai raktárakban, így kevés idejük maradt arra, hogy kidolgozzák válaszlépéseiket Trump vámjaira.

Sorra reagálnak az autógyártók

A Volkswagen már bejelentette, hogy importdíjakat fog alkalmazni járművein, amelyek az új vámok következményeként emelkedhetnek, míg a Mercedes-Benz és a Volvo a helyi gyártás növelésére összpontosít, hogy elkerüljék a magasabb költségeket és a fogyasztói áremelkedést.

A Stellantis néhány hétig szünetelteti a munkát a kanadai és a mexikói üzemében, a BMW pedig májusig elsejéig nem hárítja át a vámokat a vásárlókra. A Hyundai szintén változatlanul hagyja az árakat júniusig.

Ellenben a Ferrari azonnal 10 százalékkal drágította meg több modelljét, bár a luxusautókat vásárló dúsgazdagokat vélhetően nem hatja meg az emelés, így az olasz cégnek nincs miért aggódnia. Az Audi stratégiája egyelőre nem ismert, így nem tudni, hogy mennyi ideig rostokolhatnak az amerikai kikötőkben az autók.

A vámok azonban nemcsak az európai gyártókra, hanem az amerikai fogyasztókra is hatással vannak, akiknek magasabb árakra és a választék meredek csökkenésére is fel kell készülniük, ha az Egyesült Államoknak és az Európai Uniónak nem sikerül kiegyezniük.

A Donald Trump által reméltnél sokkal kevesebb folyik majd be a vámokból

Donald Trump szerint a vámok gazdaggá teszik majd az Egyesült Államokat, közgazdászok szerint azonban sokkal kevesebb pénz folyik majd be belőlük az államkasszába, mint a Fehér Ház várja. Márpedig az elnök nagyot vár: állítása szerint a vámháború egy év alatt akár ezermilliárd dollárt hoz.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.