BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lassult az elektromos autók térnyerése, fogyatkozik kissé a lendület

Folyamatosan nő az elektromos autók értékesítési aránya az összes eladott jármű körében. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint az évtized felére tízből négy eladott gépjármű már elektromos lesz. A szám azonban elmarad a várttól, mivel az amerikaiak fogyasztása lassabban nő. Ez azt is jelenti, hogy az elektromos meghajtás kevesebb olajfogyasztást vált ki.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint az elektromos járművek mégsem csökkentik annyival a világ olajfogyasztását, mint amire korábban számítottak. A nemzetközi szervezet szerdán közzétett jelentésében úgy becsüli, hogy az elektromos járművek használata az évtized végére napi 5,4 millió hordónyival csökkentik az olajfelhasználást világszerte, ami kevesebb a tavalyi 6 millió hordóról szóló előrejelzésnél. Ennek az oka az, hogy az amerikaiak a vártnál kevesebb autót vásárolnak – írja a Bloomberg

20250221_SZAK1125_082,Az elektromos autók értékesítése lassult
Az elektromos autók értékesítése lassult / Fotó: Szakony Attila

Tavaly minden ötödik eladott jármű elektromos volt 

Az elektromos autók eladása 2024-ben meghaladta a 17 milliót világszerte, ami az összes gépjármű értékesítésének 20 százalékát tette ki. Kína megőrizte vezető helyét, ott az összes autóeladás közel felét az elektromos autók adták. A Kínában tavaly eladott 11 millió elektromos autó több volt, mint amit 2022-ben az egész világon értékesítettek. 

Európában 2024-ben az eladások stagnáltak, mivel az állami támogatások csökkentek, azonban az elektromos autók értékesítési aránya így is 20 százalék körül maradt a hagyományos meghajtású gépjárművekhez képest. 

Az amerikai elektromos autók értékesítésének növekedése tavaly 10 százalékra lassult a 2023-as 40 százalékról.

Az IEA ugyanakkor több elektromosautó-eladást vár Kínában és az ázsiai térségben. A szervezet számítása szerint az ottani eladások akár a globális eladások 80 százalékát is kitehetik 2030-ra. „A délkelet-ázsiai eladásokat az erős politikai támogatás és a rendelkezésre álló hazai gyártókapacitás ösztönzi” – áll a nemzetközi szervezet jelentésében.

Idén már minden negyedik eladott új jármű elektromos autó lesz

Az elektromos autók eladása 2025-ben várhatóan meghaladja a 20 milliót világszerte, ami az összes jármű több mint 25 százalékát teszi ki. A jelentés kiemelte, hogy az első negyedévben az eladások 35 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest, és minden jelentős piacon rekordértékesítéseket értek el.

A szervezet arra számít, hogy Kínában tízből hat eladott új autó elektromos meghajtású lesz idén. Az Európai Unióban pedig az elektromos autók az összes értékesítés 25 százalékát tehetik ki.

Bár az elektromos autók értékesítésének 2025-ös kilátásai az Egyesült Államokban a jelenlegi politikai irányvonal miatt bizonytalanok, a szervezet úgy látja, hogy az elektromos autók értékesítése az év egészében eléri az összes autóeladás 11 százalékát.

A Kínán kívüli feltörekvő gazdaságokban az eladások várhatóan továbbra is erőteljesen növekednek, és 2025-re 50 százalékkal, egymillióra emelkednek. 

Professional,Photo,Of,Battery,Pack,In,Electric,Car,,Focus,On
Fotó: Shutterstock

2030-ra tovább nő az elektromos meghajtású járművek értékesítési aránya

A kilátások bizonytalansága ellenére az IEA szakértői úgy becsülik, hogy az elektromos autók aránya a teljes autóértékesítésben 2030-ra meghaladja a 40 százalékot.

Kína 2030-ig továbbra is vezető szerepet fog betölteni az elektromos autók értékesítésében, és a jelentős piaci lendületnek és a versenyképes árú elektromos autóknak köszönhetően 80 százalék körüli értékesítési részesedést érhet el.

Európában a szén-dioxid-kibocsátási célkitűzések támogatják, hogy 2030-ra közel 60 százalékos értékesítési részarányt érjenek el, ami némileg elmarad a tavalyi előrejelzéstől.

Az Egyesült Államokban az eladások aránya a vártnál sokkal szerényebben nő, és a jelenlegi politikai irányvonal alapján 2030-ra 20 százalék lesz. Ez a tavaly 2030-ra prognosztizált részesedésnek kevesebb mint a fele.

Délkelet-Ázsiában eközben az elektromos autók értékesítését az erős politikai támogatás és a rendelkezésre álló hazai gyártókapacitás ösztönzi: 2030-ra a régióban eladott autók közül minden negyedik elektromos lesz. 

A nemzetközi szervezet úgy becsüli, hogy az elektromos járművek az évtized végére napi 5,4 millió hordónyi olajfelhasználást tesznek feleslegessé világszerte, ami kevesebb a tavalyi 6 millió hordóról szóló előrejelzéstől.

Európában a magyarok a leginkább nyitottak a kínai elektromos autókra

A magyar autósok körében növekszik az érdeklődés az elektromos járművek iránt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.