Európa kereskedelmi célú kikötői egyre zsúfoltabbak, a szállítóhajók feltorlódása tovább növeli a kézbesítés hosszát. Egy új jelentés alapján a Bloomberg vasárnap arra világított rá, hogy a kereskedelmi háborúk kiterjeszthetik a tengeri szállítási zavarokat Ázsiára és az Egyesült Államokra is, ráadásul felhajthatják a szállítási díjakat.
A Drewry londoni tengeri tanácsadó cég pénteki jelentése szerint az átlagos várakozási idő a kikötőhelyekre 77 százalékkal nőtt a németországi Bremerhavenben március vége és május közepe között. Ugyanezen időszak alatt Antwerpenben 37 százalékkal, Hamburgban pedig 49 százalékkal emelkedett ez az időintervallum, de Rotterdamban és a brit Felixstowe-ban is meghosszabbodott a konténerszállító hajók várakozási ideje. Hasonló minták rajzolódnak ki Kínában, Sencsenben, valamint az amerikai Los Angelesben és New Yorkban is.
Mivel Magyarországra számos ázsiai termék érkezik Európa északi kikötői felől, a hazánkba érkezők termékek szállítási ideje is megnőhet. Ez azonban még csak a kisebbik rossz.
A nagyobbikra is kitérünk a későbbiekben.
A hajók korábbinál hosszabb várakozását egyrészt a munkaerőhiány, másrészt a Rajna alacsony vízállása, harmadrészt Donald Trump vámpolitikája okozzák.
Az amerikai elnök 90 napra ideiglenesen felfüggesztette a kínai importárukra kivetett 145 százalékos vámját, ami miatt sokan előrehozták a vásárlásukat, hogy még a magasabb díjtétel hatályba lépése előtt kézhez kaphassák az áhított termékeket.
„A kikötői késések meghosszabbítják az átfutási időket, megzavarják a készletgazdálkodást, és arra kényszerítik a szállítókat, hogy többletkészletet tartsanak” – vonták le a következtetést a Drewry szakértői.
Rolf Habben Jansen, a hamburgi székhelyű Hapag-Lloyd AG vezérigazgatója egy múlt heti webináriumon pedig arról beszélt, hogy bár némi javulás tapasztalható az európai kikötőkben, még „hat-nyolc hétre lesz szükség, mire ténylegesen ellenőrzés alá vonhatjuk a helyzetet”.
Torsten Slok, az Apollo Management vezető közgazdásza azonban máshogy vélekedett vasárnapi jegyzetében. A szakértő úgy látja, hogy az Egyesült Államok és Kína között két hete kötött vámfegyverszünet még nem indított el jelentős javulást a tengeri kereskedelemben. „Ez felveti a kérdést: a 30 százalékos kínai vám még mindig túl magas? Vagy az amerikai cégek egyszerűen kivárnak, hátha még tovább csökkennek a vámok, mielőtt növelnék a szállítást?” – vetette fel a kérdéseket Slok.
Az amerikai vámok megnehezítik az importőrök és exportőrök számára a rendelések ütemezését, ami keresletingadozásokhoz vezet. A hajózási társaságok számára ez késésekben és magasabb költségekben nyilvánul meg, ami fuvardíjemelésekhez vezet.
A kiszámíthatóságra pénteken érkezett a legutóbbi csapás, amikor Trump bejelentette, hogy június 1-jétől 50 százalékos vámot vetne ki az uniós termékekre, majd Ursula von der Leyennel, az Európai Bizottság elnökével folytatott telefonbeszélgetése után ezt elhalasztotta július 9-ig.
A vámok bevezetése a legrosszabbul Németországot, Írországot, Olaszországot, Belgiumot és Hollandiát érintheti, mivel náluk a legmagasabb az Egyesült Államokba irányuló exportjuk GDP-hez viszonyított aránya.
A Bloomberg elemzése szerint az 50 százalékos vámok valószínűleg a kölcsönös vám alá eső termékek esetében szinte nullára csökkentenék az EU-ból az Amerikába irányuló exportot, s ezzel több mint a felére vágnák vissza az EU teljes exportját az Egyesült Államokba.
A növekvő kereskedelmi bizonytalanság miatt a világ legnagyobb konténerszállítója, az MSC Mediterranean Shipping már díjemelést jelentett be, mint ahogyan számos más hajózási társaság is az Ázsiából induló szállítmányokhoz kapcsolódóan.
Azaz a következő hetekben várhatóan drágább lesz a tengeri áruszállítás, ami megnövelheti a termékek árát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.