BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új hrivnya gördül be, mert a régiből hiányzik a háború és az ukrán nemzeti érzés

A jelenlegi hrivnyadizájn több mint harminc éve készült, és a jegybank szerint már nem felel meg a valóságnak. Ugyanis az ukrán nemzeti érzés most új értelmezést nyer, amit a pénznek is követnie kellene – indokolta ötletét a jegybank elnöke.

Andrij Pisnij, az Ukrán Nemzeti Bank (NBU) elnöke emlékeztetett, hogy a hrivnya jelenlegi dizájnja 1992-ben született.

nemzeti érzés
Hrivnya: szerepelne rajta az újjáéledő nemzeti érzés / Fotó: Shutterstock

A pénz az, ami megörökíti és kiemeli történelmünket, eredményeinket – és ma már annak a tudatos elszakadásnak is része lehet, amely eltávolít bennünket minden orosz kötődéstől. Az értelmezések csatájában a hrivnya lehet a fegyverünk. Ezért itt az ideje, hogy országos szintű vitát indítsunk erről 

– fogalmazott Pisnij.

Több évtizeddel ezelőtt a bankjegyek vizuális koncepcióját Vaszil Lopata és Borisz Makszimov művészek alkották meg – írja a Kiszó. Az alapelv az volt, hogy az előlapon olyan történelmi személyek portréi szerepeljenek, akik fontos szerepet játszottak az ukrán államiság fejlődésében, a hátlapon pedig olyan építészeti emlékek, amelyek ezekhez a személyekhez kötődnek. „Ez a koncepció mind a négy hrivnyagenerációnál változatlan maradt. Azóta azonban eltelt harminc év, és Ukrajna, valamint az ukrán emberek is megváltoztak” – tette hozzá Pisnij.

Szerepeljen a mostani háború

Az NBU elnöke hangsúlyozta: most új, sorsfordító fejezetet írunk Ukrajna történelmében – a harctéren és a hétköznapok hőseinek szívében. 

Az ukrán nemzet most alakul újra az orosz agresszióval és propagandával szemben.

„Azokat a bankjegyeket, amelyek a következő évtizedekben elmesélik ezt a történelmi korszakot, közösen kell megalkotnunk” – mondta.

A Nemzeti Bank egyelőre nem tervezi az azonnali dizájnváltást, de szeretné elindítani azt a keresési folyamatot, amelyben a hrivnya új megjelenése valóban tükrözni fogja a mai Ukrajnát.

Terjed a hamisítás

Ukrajnában egyre gyakoribbá vált a hamis hrivnya megjelenése, különösen a 200-as és 500-as címletek esetében. A csalók elsősorban olyan helyeken próbálják ezeket terjeszteni, ahol nagy a készpénzforgalom – például szupermarketekben, gyorséttermekben, tömegközlekedési eszközökön vagy készpénzes ATM-eknél.

Bár a hamisítók igyekeznek lemásolni a bankjegyek biztonsági elemeit, az NBU szerint több olyan részlet is van, amely segíthet a valódi pénz felismerésében. Ilyenek például 

a tapintható dombornyomás, a vízjelek, a mikroszöveget tartalmazó biztonsági szál, illetve a színváltó elemek, amelyek különböző szögből más-más színben látszanak.

A bankok ugyan folyamatosan fejlesztik biztonsági rendszereiket, viszont a csalók módszerei is egyre kifinomultabbak, így a lakosság ébersége kulcsfontosságú a hamis bankjegyek terjedésének megakadályozásában.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.