BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vámháború: Trump a haszonjármű-gyártókat is csuklóztatja

Húszezerrel kevesebb kamiont és buszt gyárt az idén a Daimler Truck az amerikai vámokra válaszul. A világelső német óriáscég ennek következtében nyereség- és profittervét is átírni kényszerült. Trump ostora azonban nemcsak rajtuk, hanem amerikai megrendelőik hátán is csattan.

A Donald Trump büntetővámjai miatt keletkezett kereskedelmi feszültségekre hivatkozva alaposan átírta idei üzleti tervét a Daimler Truck. A világ legnagyobb haszonjármű-gyártója korábban üzemi nyereségének 5–15 százalékkal való növekedésében bízott, ehelyett mostantól a profitvárakozás átkerült a mínusz 5 és plusz 5 százalék közötti sávba. 

Trump, Daimler
A Daimler Truck kötelékébe tartozó Freightliner a legnépszerűbb haszonjármű-márka, őt sújtja leginkább Trump extravámja / Fotó: Karen Bleier

Azaz az Észak-Amerikában jelentős gyártókapacitásokkal rendelkező társaságnál már a profitcsökkenés lehetősége is bekerült a pakliba. A többi között

  • a Mercedes-Benz,
  • a Freightliner,
  • a Fuso,
  • a Detroit Diesel,
  • a Setra,
  • az Unimog
  • és a Thomas Built Buses

márkáival a piacokon jelen lévő Daimler Truck nincs egyedül a gondjaival: a közelmúltban a svéd Volvo, valamint a Volkswagen haszongépjármű-márkáit összefogó német Traton csoport is figyelmeztette befektetőit az észak-amerikai piacon a vámfenyegetésekkel keltett kockázatok negatív hatásaira. 

Trump még visszavehet a vámszigorból

A Daimler helyi megrendelései is csökkentek eközben, és az Egyesült Államokba irányuló alkatrészexportja is megszenvedi az új vámszabályokat, amelyek még mindig tárgyalások témáját képezik, s gyakorlatilag bármelyik irányba kitérhetnek. 

Annual General Meeting Daimler Truck
Az elektromos, környezetkímélő eActros sem tartozik Donald Trump kedvenc autói közé / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Bár menet közben a vámszabályok alól egyes tételeket kivontak, az olyan nélkülözhetetlen alapanyagokat, mint az acél és az alumínium, még mindig kirívó, végső soron a felhasználókat sújtó vámokkal sújtja a Trump-adminisztráció.

A Daimler Truck az Amerikában éves átlagban 90 ezer darab eladott Freightliner kamionja révén piacvezetőnek számít, 

pechére Mexikóban is van gyára, ahonnan az Egyesült Államokba exportál, ami újabb rossz pont Washington szemében. A németek most úgy látják, hogy az idei 480 ezer darabos termelési tervük sem valósulhat meg, csoportszinten húszezer haszonjárművel kevesebbet tudnak csak értékesíteni. Emiatt a bevételi tervet is átírták: 54 milliárd euróról 51 milliárd euróra.

Európában is takarékoskodik a Daimler Truck

Az idei első negyedévben az eladási darabszám, a bevétel és a korrigált működési eredmény egyaránt csökkent, úgyhogy ez a korrekció is elkerülhetetlennek látszott. A társaság a jövőjére is gondol, a Bloomberg jelentése szerint 2030-ig több mint 1 milliárd euróval csökkentik az Európában keletkező költségeiket, hogy rugalmasabban tudjanak reagálni a külső környezet változásaira és növeljék a haszonkulcsukat. A cégvezetés őszinteségét és a költséghatékonysági intézkedéseket 2,2 százalékos árfolyam-erősödéssel honorálta a piac.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.