
Figyelmeztetett a legnagyobb amerikai kiskereskedelmi lánc: nem bírja már sokáig a vámháborút
A Walmart ismét erős negyedévet zárt, nőttek az eladások és a nyereség is, ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy a vámok és a fokozódó gazdasági bizonytalanság miatt még a világ egyik legnagyobb kiskereskedője sem tudja örökké elkerülni az áremeléseket.

Az Egyesült Államokban legalább egy éve működő Walmart üzletek forgalma 4,5 százalékkal nőtt az április 30-ával zárult negyedévben, míg a kiigazított egy részvényre jutó nyereség 61 cent volt. Az eredmények meghaladták a Wall Street elemzőinek várakozásait, ami arra utal, hogy a piaci részesedés növelésére tett árcsökkentési döntés meghozta a gyümölcsét.
Lesz inflációs nyomás, vagy nem lesz?
Ennek ellenére Doug McMillon vezérigazgató elmondta, hogy Donald Trump elnök kiszámíthatatlan, hol bevezetett, hol felfüggesztett vámintézkedései a Walmartot sem kímélték. A tranzakciók növekedési üteme lassult az egy évvel korábbihoz képest, és az eladások ingadoztak: az élelmiszer- és gyógyszerrészlegek jól teljesítettek, de az általános árucikkek forgalma visszaesett.
Megteszünk mindent annak érdekében, hogy az árainkat a lehető legalacsonyabban tartsuk, de a vámok mértéke – még az e héten bejelentett csökkentett szinten is – olyan nagy, hogy a szűk kiskereskedelmi árrés miatt nem tudjuk teljes mértékben elnyelni ezt a nyomást
– idézi a Bloomberg McMillont.
Makrogazdasági szempontból mindez azért fontos, mert a Walmart eredményeit az amerikai fogyasztók viselkedése és az infláció szempontjából irányadónak tartják az elemzők. A vámháború nyomán attól tartanak, hogy az importárak megemelkedése inflációs nyomást idéz elő az amerikai gazdaságban. Így bizonytalanná válik az amerikai jegybank kamatpolitikája is, a Fed a gazdaság élénkítése érdekében kamatcsökkentési ciklust indítana el, viszont ha inflációs nyomást érzékel, kivár ezzel.
Nem adtak előrejelzést, túl nagy a bizonytalanság
Bár a vállalat továbbra is fenntartja az egész évre vonatkozó árbevétel- és nyereség-előrejelzését, úgy döntött, hogy nem ad iránymutatást a folyamatban lévő negyedév eredményére vonatkozóan, mivel nem tudja megbízhatóan megjósolni a kereskedelmi tárgyalások alakulását, amelyek „hétről hétre, sőt egyes esetekben napról napra változnak” – áll a vállalat csütörtöki közleményében.
A jelenlegi, rendkívül változékony működési környezetben tapasztalható bizonytalanság miatt a rövid távú kilátások előre jelzése rendkívül nehéz.
A lehetséges kimenetelek skálája „meglehetősen szélsőséges” – mondta John David Rainey pénzügyi igazgató hozzátéve, hogy a vállalat a következő hónapokban nagyobb hatásra számít a kereskedelmi háború és az általános gazdasági hanyatlás miatt.
Ingadozik a kereslet, kivárnak az amerikai fogyasztók
Az utóbbi hetekben a legtöbb fogyasztói szektorra fókuszáló vállalat gyenge eredményekről számolt be, a kereslet ingadozására és gazdasági zavarokra hivatkozva.
- A Procter & Gamble és a Kraft Heinz csökkentette éves kilátásait,
- a Southwest Airlines Co. és más légitársaságok a recesszió közeledtétől tartanak.
- Csak néhány cég – például a Tapestry – jelentett biztató eredményeket.
- A Walmart eredményei fokozzák a nyomást a versenytársakon, akik a következő hetekben tesznek közzé jelentést, ilyen például a Home Depot és a Target.
Jelenleg nehéz a kiskereskedelmi szektorban működni, amikor az árak ilyen mértékben emelkednek. Nem volt még példa arra, hogy ilyen gyorsan és ilyen nagy mértékben növekedjenek az árak
– mondta Rainey. „A vámemelések mértéke olyan nagy, hogy a kiskereskedők önmagukban nem tudják ezeket elnyelni.”
A Walmart jobb helyzetben van, mint a konkurencia
A Walmart jobb helyzetben van, mint sok más kiskereskedő, hogy megbirkózzon ezekkel a kihívásokkal. Globális ellátási lánca révén a világ számos régiójából tud árut beszerezni, méreténél fogva pedig jobb feltételeket tud kiharcolni a beszállítókkal.
A vállalat, amely híres az alacsony árairól, jellemzően jól teljesít gazdasági nehézségek idején, amikor a vásárlók a kedvezményeket keresik.
Digitális szolgáltatásai is előnyt jelentenek: egyre többen vásárolnak a Walmartnál áruházi átvétellel vagy házhoz szállítással, és egyre több magasabb jövedelmű vásárló is megjelenik, akik élelmiszert, gyógyszert vagy babaápolási termékeket vásárolnak.
Ajánlott videók




