BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Figyelmeztetett a legnagyobb amerikai kiskereskedelmi lánc: nem bírja már sokáig a vámháborút

Egyelőre hozta a kötelezőt a legnagyobb amerikai kiskereskedelmi lánc, de a következő negyedévére már nem adott előrejelzést. A Walmart közölte, hogy még bírja vámháború által okozott nyomást, de előbb-utóbb kénytelen lesz árat emelni. A cég irányadó az amerikai fogyasztók viselkedése szempontjából.

A Walmart ismét erős negyedévet zárt, nőttek az eladások és a nyereség is, ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy a vámok és a fokozódó gazdasági bizonytalanság miatt még a világ egyik legnagyobb kiskereskedője sem tudja örökké elkerülni az áremeléseket.

Walmart
Előbb-utóbb a Walmart is áremelésre kényszerül, ami gerjeszti az inflációt az amerikai gazdaságban / Fotó: NurPhoto via AFP

Az Egyesült Államokban legalább egy éve működő Walmart üzletek forgalma 4,5 százalékkal nőtt az április 30-ával zárult negyedévben, míg a kiigazított egy részvényre jutó nyereség 61 cent volt. Az eredmények meghaladták a Wall Street elemzőinek várakozásait, ami arra utal, hogy a piaci részesedés növelésére tett árcsökkentési döntés meghozta a gyümölcsét.

Lesz inflációs nyomás, vagy nem lesz?

Ennek ellenére Doug McMillon vezérigazgató elmondta, hogy Donald Trump elnök kiszámíthatatlan, hol bevezetett, hol felfüggesztett vámintézkedései a Walmartot sem kímélték. A tranzakciók növekedési üteme lassult az egy évvel korábbihoz képest, és az eladások ingadoztak: az élelmiszer- és gyógyszerrészlegek jól teljesítettek, de az általános árucikkek forgalma visszaesett. 

Megteszünk mindent annak érdekében, hogy az árainkat a lehető legalacsonyabban tartsuk, de a vámok mértéke – még az e héten bejelentett csökkentett szinten is – olyan nagy, hogy a szűk kiskereskedelmi árrés miatt nem tudjuk teljes mértékben elnyelni ezt a nyomást 

idézi a Bloomberg McMillont. 

Makrogazdasági szempontból mindez azért fontos, mert a Walmart eredményeit az amerikai fogyasztók viselkedése és az infláció szempontjából irányadónak tartják az elemzők. A vámháború nyomán attól tartanak, hogy az importárak megemelkedése inflációs nyomást idéz elő az amerikai gazdaságban. Így bizonytalanná válik az amerikai jegybank kamatpolitikája is, a Fed a gazdaság élénkítése érdekében kamatcsökkentési ciklust indítana el, viszont ha inflációs nyomást érzékel, kivár ezzel.

Nem adtak előrejelzést, túl nagy a bizonytalanság

Bár a vállalat továbbra is fenntartja az egész évre vonatkozó árbevétel- és nyereség-előrejelzését, úgy döntött, hogy nem ad iránymutatást a folyamatban lévő negyedév eredményére vonatkozóan, mivel nem tudja megbízhatóan megjósolni a kereskedelmi tárgyalások alakulását, amelyek „hétről hétre, sőt egyes esetekben napról napra változnak” – áll a vállalat csütörtöki közleményében. 

A jelenlegi, rendkívül változékony működési környezetben tapasztalható bizonytalanság miatt a rövid távú kilátások előre jelzése rendkívül nehéz.

A lehetséges kimenetelek skálája „meglehetősen szélsőséges” – mondta John David Rainey pénzügyi igazgató hozzátéve, hogy a vállalat a következő hónapokban nagyobb hatásra számít a kereskedelmi háború és az általános gazdasági hanyatlás miatt.

 

Ingadozik a kereslet, kivárnak az amerikai fogyasztók

Az utóbbi hetekben a legtöbb fogyasztói szektorra fókuszáló vállalat gyenge eredményekről számolt be, a kereslet ingadozására és gazdasági zavarokra hivatkozva. 

  • A Procter & Gamble és a Kraft Heinz csökkentette éves kilátásait, 
  • a Southwest Airlines Co. és más légitársaságok a recesszió közeledtétől tartanak. 
  • Csak néhány cég – például a Tapestry – jelentett biztató eredményeket. 
  • A Walmart eredményei fokozzák a nyomást a versenytársakon, akik a következő hetekben tesznek közzé jelentést, ilyen például a Home Depot és a Target. 

Jelenleg nehéz a kiskereskedelmi szektorban működni, amikor az árak ilyen mértékben emelkednek. Nem volt még példa arra, hogy ilyen gyorsan és ilyen nagy mértékben növekedjenek az árak 

– mondta Rainey. „A vámemelések mértéke olyan nagy, hogy a kiskereskedők önmagukban nem tudják ezeket elnyelni.”

A Walmart jobb helyzetben van, mint a konkurencia

A Walmart jobb helyzetben van, mint sok más kiskereskedő, hogy megbirkózzon ezekkel a kihívásokkal. Globális ellátási lánca révén a világ számos régiójából tud árut beszerezni, méreténél fogva pedig jobb feltételeket tud kiharcolni a beszállítókkal.

A vállalat, amely híres az alacsony árairól, jellemzően jól teljesít gazdasági nehézségek idején, amikor a vásárlók a kedvezményeket keresik. 

Digitális szolgáltatásai is előnyt jelentenek: egyre többen vásárolnak a Walmartnál áruházi átvétellel vagy házhoz szállítással, és egyre több magasabb jövedelmű vásárló is megjelenik, akik élelmiszert, gyógyszert vagy babaápolási termékeket vásárolnak.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.