A millenárisok fiatal felnőttként élték át a 2008-as globális pénzügyi válságot világszerte, így az Egyesült Államokban is, és a mai napig érzik a hatását,: nehézséget okoz a lakásvásárlás és a diákhitel törlesztése. Most megosztják a tapasztalataikat a Z generációval, a TikTokon adnak nekik tippeket arra, hogy készüljenek fel életük első nagy recessziójára, amivel a vámháború fenyeget.
Azon még folyik a vita a szakértők között, hogy megkezdődött-e már a visszaesés a világ legnagyobb gazdaságában, vagy ez még csak ezután következik, de a közösségi oldalak alapján egyértelmű, hogy a legfiatalabb, már dolgozó generáció tagjai
egyre jobban aggódnak és szoronganak, tanácsokat várnak az idősebbektől.
A millenárisok annak idején valamivel könnyebb helyzetben voltak, mint a mai 18–25 évesek, mert bár anyagi nehézségekkel küzdöttek, ez legalább nem volt annyira egyértelmű vadidegenek számára is, mert nem a közösségi oldalakon zajlott az egész életük.
Most a TikTokra feltett videókban adják tovább a fiataloknak a saját tapasztalataikat a válság átvészeléséhez. A tanácsadók közé tartozik a 37 éves Whitney is, aki annak idején kénytelen volt a diploma megszerzése után hazaköltözni a szüleihez, majd a saját lábára állt ugyan, de a lakbér kifizetése és a diákhitel törlesztése után csak heti húsz dollárja maradt élelmiszerre. „Ha tanácsot adhatok valakinek, különösen a fiatalabbaknak, akkor ezt fogom tenni” – nyilatkozta a CNN amerikai hírtelevíziónak.
A „recessziós tippek” például:
A legfontosabb jó tanács azonban: korlátozd a kiadásaidat. Van, akinek ezt azt jelenti, hogy megosztja a előfizetéses jelszavait a barátaival, kevesebbet jár étterembe, és a szalon helyett otthon maga teszi fel a műkörmöket.
A hajvágás ennél bonyolultabb dolog, amihez szakember kell, de egyre több fodrász panaszkodik arra, hogy sorra kérik a vendégek a „recessziós szőkét” – olcsóbb, könnyebben karbantartható frizurát.
Még a híres rúzsindex is kezdi érvényét veszíteni. Az elmélet szerint a gazdasági visszaesések idején megnő a kis „kényeztesd magad” vásárlások száma, a közösségi oldalak felhasználói azonban azt ígérik, hogy lemondanak az olyan apróságokról, min a drága ajakbalzsamok és gyertyák.
Amikor az emberek úgy érzik, hogy a költségvetésük szűkül, el kell dönteniük, hogy mire költenek – mondta a hírtelevíziónak Simon Blanchard, a Georgetown Egyetem McDonough School of Business professzora. Szerinte ez jó alkalom lehet arra, hogy önvizsgálatot tartsunk, hogy van-e elegendő vésztartalékunk, függetlenül az esetleges recessziótól.
Tapasztalata szerint az emberek hajlamosak inkább egy egész kiadási kategóriát megszüntetni ahelyett, hogy mindenre egy kicsit kevesebbet költsenek.
Így nincsen olyan érzésük, hogy az életük minden területén spórolniuk kell.
„Talán az olyan apró kényeztetések tűnnek el elsőként, mint a rúzs, mert nem nélkülözhetetlenek” – vélekedett.
A sok tanács ellenére sok fiatal szorong a jövő miatt, mert a 2008-as válság egy dologban mindenképpen különbözött a közeljövőre prognosztizált visszaeséstől: annak idején sokkal alacsonyabbak voltak a megélhetési költségek, mint most.
Meglepő módon azonban némi segítséget nyúlt a Z generáció számára a koronavírus-járvány, amelyet a legtöbben már fiatal felnőttként éltek meg, és ami az amerikai történelem legrövidebb, két hónapig tartó recesszióját okozta.
„Ez ráébresztett arra, hogy mindenre fel kell készülnöm. Mert egyikünk sem számíthatott a Covidra és annak maradandó hatásaira” – mondta a 29 éves dallasi Imani Smith, aki éppen csak elkezdett dolgozni a járvány kezdetekor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.