A BYD, Kína legnagyobb autógyártója már nemcsak az elektromosjármű-piac egyik kulcsszereplője, hanem egyre inkább újraformálja az európai autós szcénát is, új olcsó autója pedig elfeledtetheti a Fiat 500-at vagy a Volkswagen Bogarat – írta a Bloomberg. A cég a közelmúltban egy lélegzetelállító drónbemutatóval vezette be legújabb elektromos autóját, a Dolphin Surf modellt Rómában.
A Colosseum és a Szent Péter-bazilika fölött kirajzolódó animáció egyértelmű üzenet volt:
a BYD megérkezett, és a tömegek elektromos autójává válna.
A cég stratégiája radikálisan eltér az eddigi prémiumpozicionálástól: olcsóbb, kisebb modellekkel próbálja meghódítani a piacot, elsősorban fiatal vásárlókat megcélozva. A BYD számai magukért beszélnek: 2025 első négy hónapjában négyszeresére nőttek az eladásai Európában a Dataforce adatai szerint, ráadásul már meg is előzte a Teslát az EV-piacon.
A gyártó átvette az irányítást importműveletei fölött, saját értékesítői hálózatot épít, és olyan európai iparági veteránokat toborzott, mint Maria Grazia Davino vagy Alfredo Altavilla, akik korábban a Stellantisnál töltöttek be vezető pozíciókat. A társaság
amely az uniós piacot fogja kiszolgálni. Ez nemcsak logisztikai előny, hanem üzenet is: a BYD maradni jött.
Emellett az Egyesült Királyság az egyik leggyorsabban növő piacává vált a BYD-nak. Itt a 2024-es 1611 darabos eladáshoz képest már majdnem 12 ezer járművet értékesítettek 2025 ugyanezen időszakában. A Seal U modellt választó brit vásárlók szerint az ár-érték arány versenyképes, mivel azonos felszereltség mellett több ezer fonttal olcsóbb a BYD modellje, mint európai riválisai.
A Dolphin Surf 18 650 fontos árával alámegy a Renault 5 E-Technek és a Citroen e-C3-nak, még ha azok hosszabb hatótávot ígérnek is. A BYD viszont már alapfelszereltségben is forgatható infotainment rendszert, adaptív tempomatot és tolatókamerát kínál.
A cég dinamikus terjeszkedése azonban nem kockázatmentes.
Az agresszív árazás, a vékony profitmarzs és a piacon még mindig erős szkepticizmus a minőséggel és az utóértékesítéssel kapcsolatban komoly kihívás. Európában a BYD ismertsége még mindig alacsony, a bizalom kiépítése időbe telik.
A Bloomberg cikkéből az is kiderült, hogy a versenytársak előnnyel indulnak, ugyanis
mélyen beágyazottak az állami flottákba és a céges autóprogramokba, míg a BYD ezekhez még csak most próbál kapcsolódni. Ha a várt eladási volumenek nem teljesülnek, a hatalmas beruházások gyorsan válhatnak teherré.
Stella Li, a cég alelnöke és nemzetközi arca szerint azonban a BYD felkészült a kihívásra. „Ha eldöntjük, hogy belevágunk valamibe, minden erőforrást mozgósítunk” – mondta egy friss interjúban.
A BYD stratégiája kockázatos, de ha sikeres lesz, Európában új világrend kezdődhet az autógyártásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.