
Szegedről jöhet az új európai népautó, felejtsük el a Volkswagen Bogarat
A BYD, Kína legnagyobb autógyártója már nemcsak az elektromosjármű-piac egyik kulcsszereplője, hanem egyre inkább újraformálja az európai autós szcénát is, új olcsó autója pedig elfeledtetheti a Fiat 500-at vagy a Volkswagen Bogarat – írta a Bloomberg. A cég a közelmúltban egy lélegzetelállító drónbemutatóval vezette be legújabb elektromos autóját, a Dolphin Surf modellt Rómában.

A Colosseum és a Szent Péter-bazilika fölött kirajzolódó animáció egyértelmű üzenet volt:
a BYD megérkezett, és a tömegek elektromos autójává válna.
A cég stratégiája radikálisan eltér az eddigi prémiumpozicionálástól: olcsóbb, kisebb modellekkel próbálja meghódítani a piacot, elsősorban fiatal vásárlókat megcélozva. A BYD számai magukért beszélnek: 2025 első négy hónapjában négyszeresére nőttek az eladásai Európában a Dataforce adatai szerint, ráadásul már meg is előzte a Teslát az EV-piacon.
Ez a BYD sikerének kulcsa
A gyártó átvette az irányítást importműveletei fölött, saját értékesítői hálózatot épít, és olyan európai iparági veteránokat toborzott, mint Maria Grazia Davino vagy Alfredo Altavilla, akik korábban a Stellantisnál töltöttek be vezető pozíciókat. A társaság
- évi 20 milliárd dolláros beruházási keretet irányozott elő Európában,
- és építés alatt van magyarországi gyára Szegeden,
amely az uniós piacot fogja kiszolgálni. Ez nemcsak logisztikai előny, hanem üzenet is: a BYD maradni jött.
Emellett az Egyesült Királyság az egyik leggyorsabban növő piacává vált a BYD-nak. Itt a 2024-es 1611 darabos eladáshoz képest már majdnem 12 ezer járművet értékesítettek 2025 ugyanezen időszakában. A Seal U modellt választó brit vásárlók szerint az ár-érték arány versenyképes, mivel azonos felszereltség mellett több ezer fonttal olcsóbb a BYD modellje, mint európai riválisai.
A Dolphin Surf 18 650 fontos árával alámegy a Renault 5 E-Technek és a Citroen e-C3-nak, még ha azok hosszabb hatótávot ígérnek is. A BYD viszont már alapfelszereltségben is forgatható infotainment rendszert, adaptív tempomatot és tolatókamerát kínál.
A cég dinamikus terjeszkedése azonban nem kockázatmentes.
Az agresszív árazás, a vékony profitmarzs és a piacon még mindig erős szkepticizmus a minőséggel és az utóértékesítéssel kapcsolatban komoly kihívás. Európában a BYD ismertsége még mindig alacsony, a bizalom kiépítése időbe telik.
A Bloomberg cikkéből az is kiderült, hogy a versenytársak előnnyel indulnak, ugyanis
- a Volkswagen,
- a Stellantis
- és a Renault
mélyen beágyazottak az állami flottákba és a céges autóprogramokba, míg a BYD ezekhez még csak most próbál kapcsolódni. Ha a várt eladási volumenek nem teljesülnek, a hatalmas beruházások gyorsan válhatnak teherré.
Stella Li, a cég alelnöke és nemzetközi arca szerint azonban a BYD felkészült a kihívásra. „Ha eldöntjük, hogy belevágunk valamibe, minden erőforrást mozgósítunk” – mondta egy friss interjúban.
A BYD stratégiája kockázatos, de ha sikeres lesz, Európában új világrend kezdődhet az autógyártásban.




