A világ legnagyobb, elektromos autókhoz akkumulátort gyártó cége, a kínai CATL számára a tengerentúli terjeszkedés – benne a debreceni gyárral – az első számú prioritás, miután a Kínában dúló árháború az elektromos járművek piacán az egész iparág egészségét fenyegeti a cég gyártási vezetője, Ni Csün szavai szerint.
A Bloomberg számára interjút adó vállalati felső vezető szerint az egész szektor és a kormány is tisztában van azzal, hogy az irracionális verseny egészségtelen, és az iparág pusztulásával fenyeget. Ni szavai alig pár nappal követik a Magyarországon ugyancsak gyárat építő BYD ügyvezető alelnökének, Stella Linek a szavait, aki szerint a vállalata által kirobbantott árháború rendkívül kemény, és hosszabb távon fenntarthatatlan. Az elektromos autók mellett akkumulátorokat is gyártó BYD a CATL egyik legfontosabb versenytársa.
A legújabb árcsökkentési hullám már a kínai hatóságok figyelmét is felkeltette, el is ítélték a túlzott versenyt, és a legnagyobb márkák képviselőit is összehívták. Mindez azonban kevés lehet a túlkapacitással küzdő szektorban dúló árverseny lecsillapítására.
A Debrecenben gyárat építő CATL Ni szerint mindent megtesz, hogy javítsa gyártási kihasználtságát, miközben keresi a globális terjeszkedés optimális stratégiáját. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a jó minőségű akkumulátorokra egyre nagyobb az igény. Beszélt arról is, hogy az akkumulátorgyártó három nagy változást tervez gyáraiban, így azok:
A vállalati vezető szerint a CATL már hét-nyolc éve használja a mesterséges intelligenciát (MI) a gyáraiban, melyet kezdetben az ismétlődő feladatok elvégzésére használt. Mára azonban az MI-eszközök alkalmazása jócskán kiterjedt, és az akkumulátor-alapanyagok vizsgálata mellett a technológia számos más gyártási és eladást követő szolgáltatásokhoz kapcsolódó feladatot is elvégez.
A cég számára különösen fontos a gyártás regionalizálása, ami támogatja a vállalat globális terveit. Ebben a CATL németországi gyára és az épülő debreceni üzem is kulcsszerepet játszik.
A magyarországi gyár egyes gépsorai kifejezetten egyes autógyártók számára termelnek majd, melyek a költségekbe is beszállnak majd.
Ni a németországi gyárról elmondta, hogy az építése jóval drágábbnak bizonyult, mint más építkezések, főként a gyárnak otthont adó földterület, a munkaerő drágasága és működési hatékonytalanságok miatt. A cég felismerte, hogy külföldön nem működhet úgy, mint Kínában, ahol az építkezésekhez a földterületet olcsón adják a nagyvállalatok számára.
Ezért a CATL egyrészt dolgozik azon, hogy csökkentse a gyártáshoz szükséges területet, és a gépsorokat is újratervezi, hogy azokból minél kisebb területen minél több férjen el, azonban problémát okoz a tengerentúli dolgozók képzése is, az eltérő munkakultúra miatt. Ezen a CATL összeszerelésre kész modulok exportjával lenne úrrá. Mindemellett az akkumulátorgyártó tanult is a németországi gyár építéséből, így a debreceni gyár rendkívül versenyképes lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.