BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai akkumulátorgyár: itt a nagy bejelentés – megvan, mikor kezdhet termelni a CATL Debrecenben

Hamarosan megkezdheti az akkumulátorgyártást a kínai cég. A CATL a sikeres tőzsdei bevezetésből finanszírozza a Debrecenben épülő üzem beindítását.

A Debrecenben gigagyárat építő CATL nevéhez immár egy újabb rekord is fűződik azon túl, hogy a világ legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező akkumulátorgyártója. A kínai vállalat valósította meg a 2025-ös év eddigi legnagyobb tőzsdei bevezetését is a világon – emelte ki csütörtöki Facebook-posztjában Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

Illustration CATL
Ambiciózus tervekkel érkezik Debrecenbe a CATL / Fotó: AFP

A kormánybiztos csütörtökön találkozott Matt Shennel, a CATL Magyarország új hazai vezetőjével. A bejegyzésben kiemelte, hogy a debreceni gyárépítés jó ütemben halad, így már az év végén vagy a jövő év elején megindulhat a termelés.

Nagyos hasított a tőzsdei bevezetéssel a CATL

Az eddig csak a sencseni tőzsdén jegyzett CATL május 20-án debütált a hongkongi börzén. A vállalat 4,6 milliárd dollárt gyűjtött össze egyetlen nap alatt, amely forrás révén többek között technológiai fejlesztéseket, termelésbővítést és új nemzetközi projekteket kíván megvalósítani. A korábbi bejelentések szerin a cég az IPO-ból származó bevétel nagy részét a debreceni gyár építésére fordítja.

Joó István kiemelte, hogy a kínai akkumulátorgyártó óriás tőzsdei cégként nem engedheti meg magának, hogy ne teljesítse a legszigorúbb környezetvédelmi standardokat.

Németországban már működik az akkumulátorgyár

2023-ban a közép-németországi Arnstadt városka peremén, Johann Sebastian Bach egykori lakhelyén a CATL letette egy új korszak alapkövét, átadták a 2 milliárd dollárból épített üzemet. A gyár nemcsak technológiai és logisztikai mérföldkő, hanem politikai üzenet is: Kína nemcsak exportálni akar, hanem befektetni is – helyben, európai munkahelyeket teremtve.

Az ugyanakkor a már működő német és az épülő magyar CATL-gyár kapcsán is érdemes kiemelni, hogy a kínai kormány egyre óvatosabb. Miközben ösztönzi a külföldi beruházásokat, világossá tette, hogy a legfejlettebb technológiáknak otthon kell maradniuk. Az elektromos autók területén ez különösen fontos, mivel Kína uralja az akkumulátorgyártást, de nem akarja, hogy a tudás külföldre szivárogjon.

Az elektromos autókban és az elektromos kamionokban látja a jövőt a CATL

A személyautók után hamarosan a teherautók világát is meghódítja az elektromos hajtás Kínában a CATL vezetője szerint. Robin Ceng arra számít, hogy már 2028-ban minden második eladott teherautó elektromos lesz az országban.

A cégvezető arról számolt be, hogy a CATL akkumulátorait használó kamionok költsége tonnakilométerenként 35 százalékkal lehet alacsonyabb, mint benzines társaiké. Az akkumulátorgyártó már több mint egy tucat kínai kamiongyártóval szerződött, melyek 30 különböző elektromos kamiont gyártanak, hogy a cég szabványosított, Number 75 nevű akkumulátorát használják.

A CATL emellett akkumulátorcserélő állomások hálózatának kiépítésén is dolgozik, egyelőre csak Kínában.

Ráadásul nemcsak a kamionoknál, hanem a buszoknál is egyre jobban terjed az elektromos hajtás. A Szegeden autógyárat építő BYD elektromos buszgyára már évek óta működik Komáromban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.