BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai akkumulátorgyár: itt a nagy bejelentés – megvan, mikor kezdhet termelni a CATL Debrecenben

Hamarosan megkezdheti az akkumulátorgyártást a kínai cég. A CATL a sikeres tőzsdei bevezetésből finanszírozza a Debrecenben épülő üzem beindítását.

A Debrecenben gigagyárat építő CATL nevéhez immár egy újabb rekord is fűződik azon túl, hogy a világ legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező akkumulátorgyártója. A kínai vállalat valósította meg a 2025-ös év eddigi legnagyobb tőzsdei bevezetését is a világon – emelte ki csütörtöki Facebook-posztjában Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

Illustration CATL
Ambiciózus tervekkel érkezik Debrecenbe a CATL / Fotó: AFP

A kormánybiztos csütörtökön találkozott Matt Shennel, a CATL Magyarország új hazai vezetőjével. A bejegyzésben kiemelte, hogy a debreceni gyárépítés jó ütemben halad, így már az év végén vagy a jövő év elején megindulhat a termelés.

Nagyos hasított a tőzsdei bevezetéssel a CATL

Az eddig csak a sencseni tőzsdén jegyzett CATL május 20-án debütált a hongkongi börzén. A vállalat 4,6 milliárd dollárt gyűjtött össze egyetlen nap alatt, amely forrás révén többek között technológiai fejlesztéseket, termelésbővítést és új nemzetközi projekteket kíván megvalósítani. A korábbi bejelentések szerin a cég az IPO-ból származó bevétel nagy részét a debreceni gyár építésére fordítja.

Joó István kiemelte, hogy a kínai akkumulátorgyártó óriás tőzsdei cégként nem engedheti meg magának, hogy ne teljesítse a legszigorúbb környezetvédelmi standardokat.

Németországban már működik az akkumulátorgyár

2023-ban a közép-németországi Arnstadt városka peremén, Johann Sebastian Bach egykori lakhelyén a CATL letette egy új korszak alapkövét, átadták a 2 milliárd dollárból épített üzemet. A gyár nemcsak technológiai és logisztikai mérföldkő, hanem politikai üzenet is: Kína nemcsak exportálni akar, hanem befektetni is – helyben, európai munkahelyeket teremtve.

Az ugyanakkor a már működő német és az épülő magyar CATL-gyár kapcsán is érdemes kiemelni, hogy a kínai kormány egyre óvatosabb. Miközben ösztönzi a külföldi beruházásokat, világossá tette, hogy a legfejlettebb technológiáknak otthon kell maradniuk. Az elektromos autók területén ez különösen fontos, mivel Kína uralja az akkumulátorgyártást, de nem akarja, hogy a tudás külföldre szivárogjon.

Az elektromos autókban és az elektromos kamionokban látja a jövőt a CATL

A személyautók után hamarosan a teherautók világát is meghódítja az elektromos hajtás Kínában a CATL vezetője szerint. Robin Ceng arra számít, hogy már 2028-ban minden második eladott teherautó elektromos lesz az országban.

A cégvezető arról számolt be, hogy a CATL akkumulátorait használó kamionok költsége tonnakilométerenként 35 százalékkal lehet alacsonyabb, mint benzines társaiké. Az akkumulátorgyártó már több mint egy tucat kínai kamiongyártóval szerződött, melyek 30 különböző elektromos kamiont gyártanak, hogy a cég szabványosított, Number 75 nevű akkumulátorát használják.

A CATL emellett akkumulátorcserélő állomások hálózatának kiépítésén is dolgozik, egyelőre csak Kínában.

Ráadásul nemcsak a kamionoknál, hanem a buszoknál is egyre jobban terjed az elektromos hajtás. A Szegeden autógyárat építő BYD elektromos buszgyára már évek óta működik Komáromban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.