Az olcsó elektromos autókat és az árversenyt is elhozza Európába a BYD
A kínai autógyártók árháborúja megérkezett Európába is, miután a Szegeden gyárat építő BYD Nagy-Britanniában bemutatta a Seagull brit változatát Dolphin Surf néven 18 650 fontos (9,2 millió forint) áron. Ez még mindig meglehetősen magas ár a kisautóért, ha figyelembe vesszük, hogy a modellt Kínában ennek kevesebb mint harmadáért kínálják.

Itt az ideje, hogy a SUV-k után a kisebb autók piacán is megjelenjenek az elektromos modellek
Stella Li, a BYD ügyvezető alelnöke az autó európai bemutatóján, Rómában arról beszélt, hogy az elektromos átállás következő állomása a kompakt autók lesznek, ahol az átállás lassabb volt, mint az SUV-k körében.
A Dolphin Surf a kontinensen 23 ezer euró alatti áron indul majd.
A BYD a japán piacot is szeretné meghódítani egy újabb, a Dolphinnál is olcsóbb kisautóval, miközben az európai autógyártók is egyre több elektromos autót dobnak a piacra a szegmensben, a Renault 5-től a Citroen e-C3-on át a Skoda Springig. A kínai márkák agresszív árazási stratégiáját pedig az Európai Unió által a kínai elektromos autóra bevezetett vámok is visszafogják – írja a Financial Times.
A kínai elektromos autók Európát is meghódítják
Ennek ellenére a BYD piaci részesedése idén Európában és Nagy-Britanniában az idei első negyedévben 4,8 százalékra nőtt a tavalyi 2,9 százalékról. Különösen az unióból kilépett, ezért az uniós vámokat nem alkalmazó Nagy-Britanniában nyertek teret a kínai márkák, így
a kontinensre érkező kínai autók harmada a szigetországban köt ki.
A brit online piactér, az Auto Trader adatai szerint január és április között az eladásra kínált új kínai elektromos autók száma a tízszeresére nőtt a tavalyihoz képest, igaz, ez még mindig a piactér mindössze 3 százaléka.
Az árháborút az is fokozhatja, hogy a nyugati autógyártók is egyre inkább a vasfoszfát-technológiát használják kisebb autóikban, ami olcsóbb a korábbi, nikkelt és kobaltot is használó technológiánál. Mindeközben egyre több kínai gyártó épít gyárakat Európában, hogy elkerülje a vámokat, elég, ha a magyarországi BYD-ra gondolunk.
Az európai gyártók kínai segítséggel veszik fel a versenyt
Ma már a Renault és a Volkswagen is kínai szakértelemre és alkatrészekre támaszkodva fejleszt kompakt autókat, melyek jövőre jelenhetnek meg a piacon. Folytatódhat tehát az elektromos és a hagyományos autók árainak közeledése Európában, miközben a BYD a következő 12 hónapban a kontinensen is elérhetővé tenné szupergyors töltési technológiáját.
Egyes kínai autóipari vezetők attól tartanak, hogy az otthoni árverseny Európába is átgyűrűzik, ám ezt az európai–kínai kereskedelmi feszültségek visszafoghatják.
Peking és a kínai autógyártók minimálár bevezetésével váltanák ki az elektromos autókat célzó európai vámokat.
A korábbi tárgyalásokon felmerült a 35 ezer eurós minimálár is, ami gyakorlatilag kiszorítaná az olcsó kínai elektromos autókat az európai piacról.
Azonban a kínai autógyártók már a technológia és a szoftverek terén is fölénybe kerültek nyugati vetélytársaikkal szemben, így a drágább kategóriákban továbbra is versenyképesek maradhatnak az európai piacon.


