Az Egyesült Államok versenyhatósága jóváhagyta a családi kézben lévő Mars édességgyártó és a Pringles csipszeket gyártó Kellanova egyesülését, de még korai az öröm, ugyanis az Európai Unió részéről aggályok merültek fel a 36 milliárd dolláros üzlettel kapcsolatban. Az amerikai hatóságok szerint a nasimárkák egyesülése nem sérti a versenyjogot, ám Brüsszel teljes körű vizsgálatot indított, attól tartva, hogy a tranzakció drágulást hozhat a boltok polcain.
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) szerdán közölte, hogy nem látott jogi akadályt a Mars és a Kellanova egyesülésének megakadályozására. Daniel Guarnera, az FTC versenyjogi igazgatója szerint feladatuk az, hogy kizárólag bizonyítható jogsértések esetén avatkozzanak be. „Ha megállapítjuk, hogy nincs törvénysértés, akkor félreállunk” – fogalmazott. Ennek alapján az FTC idő előtt lezárta a vizsgálatot, és nem tekinti a Mars–Kellanova-fúziót versenykorlátozónak. A Mars természetesen örült a döntésnek: az amerikai jóváhagyással már csak az EU hozzájárulása hiányzik, az üzlet lezárása 2025 végére várható – írja a Reuters.
Az Európai Bizottság eközben részletes versenyjogi vizsgálatot indított:
Brüsszel szerint az egyesülés lehetőséget adna a Marsnak arra, hogy erősebb alkuhelyzetbe kerüljön a kiskereskedőkkel szemben, ez pedig végső soron áremelkedéshez vezethet a vásárlók számára.
A bizottság nem zárta ki azt sem, hogy a Marsnak meg kell válnia egyes európai eszközeitől vagy márkáitól, ha szeretné elkerülni az akvizíció blokkolását. A Mars csalódottságának adott hangot az EU döntése miatt, de bizakodó maradt: „Bízunk benne, hogy a Mars és a Kellanova portfóliójának összehangolása nagyobb választékot és innovációt hoz a fogyasztóknak” – áll a cég közleményében.
A Mars tavaly augusztusban jelentette be a Kellanova felvásárlását, amely az egyik legnagyobb élelmiszeripari tranzakció az utóbbi években. A Mars jól ismert márkái – mint az M&M’s, Snickers vagy a Whiskas – így kiegészülhetnek a Kellanova kínálatával, köztük a Pringles, a Pop-Tarts és a Kellogg’s gabonapelyhek. A NielsenIQ adatai szerint
az egyesült Mars–Kellanova cégcsoport az amerikai édesség- és nasipiac körülbelül 12 százalékát fedné le.
Ez még mindig nem jelentene piaci túlsúlyt, mivel olyan erős szereplőkkel kellene versenyezniük, mint a PepsiCo, Kraft Heinz, Mondelez, Hershey vagy a General Mills. Az amerikai jóváhagyás ellenére több fogyasztóvédelmi szervezet tavaly az FTC vizsgálatát kérte, párhuzamot vonva a Kroger és az Albertsons élelmiszerláncok vitatott fúziójával. Attól tartottak, hogy a piaci koncentráció áremeléshez és kisebb választékhoz vezethet. A szakértők már akkor is hangsúlyozták: a Mars és a Kellanova termékei között csak korlátozott átfedés van, így az amerikai piacon nem várható jelentős versenytorzulás.
A világpiaci kakaóhiány és a drasztikusan megemelkedett alapanyagköltségek miatt Európa-szerte sorra zárnak be a történelmi csokoládéüzemek. A kakaó ára az elmúlt évben megháromszorozódott, miközben a kínálat több százezer tonnával csökkent, főként az elefántcsontparti és a ghánai termelés visszaesése miatt. A trópusi betegségek, az időjárási szélsőségek és az etikus beszerzési elvárások (pl. gyerekmunkával termelt kakaó elutasítása) mind hozzájárulnak az ellátási problémákhoz.
A válság legnagyobb vesztesei a kisebb kézműves vállalkozások, amelyek nem tudják áthárítani a megnövekedett költségeket,
így sokszor válaszút elé kerülnek: emelnek az árakon és elveszítik a vevőiket, vagy elbocsátanak és lehúzzák a rolót. A legendás párizsi A la Mère de Famille manufaktúra csak mérsékelt, 8 százalékos áremelést mert vállalni – egyelőre. Hasonló sorsra jutott több neves osztrák és német családi gyártó is, mint a Leysieffer, a Salzburg Schokolade vagy a Franz Hauswirth, amelyek a közelmúltban csődöt jelentettek.
Eközben a globális élelmiszeripari óriások – például a Nestlé, Lindt, Mondelez vagy Hershey – méretüknél és piaci erejüknél fogva jobb alkupozícióban vannak: a költségnövekedést egyszerűen áthárítják a fogyasztókra, vagy kevesebb kakaót tartalmazó, ostyával vagy keksszel „hígított” termékeket vezetnek be. A Hershey és a Mondelez nyíltan kijelentette:
a vásárlóknak hozzá kell szokniuk a csokoládé tartósan 40-50 százalékkal magasabb árához.
A válság tehát kettéosztja a piacot: a kis kézműves gyártók számára a túlélés a tét, míg a multik profitálnak a helyzetből, új vásárlókat szerezve a bezárt manufaktúrák helyén. A csokoládé továbbra is vágyott termék marad – de egyre kevésbé elérhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.