Miközben az izraeli–iráni konfliktus a közvetlen energiabiztonsági kockázatokra irányítja a figyelmet, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) új középtávú kilátásai szerint az olaj globális kínálatának növekedése messze meghaladja a kereslet növekedését az elkövetkező években.
Az előrejelzés szerint az évtized végéig tovább fog nőni az olaj iránti globális kereslet, annak ellenére, hogy 2027-ben tetőzik a legnagyobb importőrnél, Kínában. Az olajfelhasználást ugyanis támogatja az olcsóbb benzin és az elektromos járművek lassabb terjedése az Egyesült Államokban.
Az IEA nem változtatott azon előrejelzésén, hogy
a kereslet ebben az évtizedben tetőzik,
ami éles ellentétben áll a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) prognózisával, amely szerint a fogyasztás tovább fog nőni. A szervezet nem becsülte meg, mikor éri el a kereslet a csúcsot – emlékeztetett a hírrel kapcsolatban a Reuters.
A párizsi székhelyű IEA friss jelentése szerint az olaj iránti kereslet
Ugyanakkor a globális termelési kapacitás az előrejelzések szerint 2030-ra több mint ötmillió hordóval napi 114,7 millió hordóra emelkedik.
Az Izrael és Irán közötti konfliktus rávilágított a közel-keleti ellátást fenyegető kockázatokra, ami hozzájárult ahhoz, hogy az olajárak pénteken 7 százalékkal megugrottak. Még nagyobb veszélyt jelent, ha Irán lezárja vagy elaknásítja a Hormuzi-szorost.
Az IEA szerint azonban a legfrissebb előrejelzések mégis bőséges ellátást jeleznek 2030-ig, ha nem következnek be nagyobb zavarok
„A fundamentumok alapján úgy tűnik, hogy az olajpiacok az elkövetkező években jól ellátottak lesznek – mondta a jelentés közzétételekor Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója. – A közelmúltbeli események azonban élesen rávilágítanak az olajellátás biztonságát fenyegető, jelentős geopolitikai kockázatokra” – figyelmeztetett.
Miután évtizedekig vezető szerepet játszott a globális olajkereslet növekedésében, Kína hozzájárulása mostanában csökken a gazdasági kihívások és amiatt, hogy az ország nagymértékben átáll az elektromos autókra.
A világ második legnagyobb gazdaságának olajfogyasztása 2027-ben fog tetőzni,
miután megugrott az elektromos járművek eladása, a nagysebességű vasút és a földgázüzemű teherautók bevezetése, közölte az IEA. A szervezet februárban azt prognosztizálta, hogy Kína közúti és légi közlekedési üzemanyagok iránti kereslete már elérte a csúcsot.
Az IEA szerint Kína teljes olajfogyasztása 2030-ban már csak kismértékben lesz magasabb, mint 2024-ben, szemben a tavalyi jelentésben prognosztizált, mintegy napi egymillió hordós növekedéssel.
Ezzel szemben az alacsonyabb benzinárak és az elektromos autók lassabb terjedése az Egyesült Államokban, a világ legnagyobb olajfogyasztójánál napi 1,1 millió hordóval növelte a 2030-as olajkereslet előrejelzését az előzőhöz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.