A nyugati szankciók csúfos kudarcot vallottak Oroszországgal szemben. Az YLE című finn lap újságírói megdöbbentő dolgokra bukkantak nyomozásuk során. Kiderítették, hogy legalább közel egymilliárd euró értékű, szankció alá eső repülőgép-alkatrész került Oroszországba 2022 februárja óta.
Az orosz légi közlekedési szektort kivételesen szigorú szankciók sújtották, hogy megbénítsák a polgári repülést. Moszkva azonban létrehozott egy hálózatot, amelyen keresztül számos repülőgép-alkatrészt képes beszerezni. Az orosz légtérben becslések szerint legalább 500 olyan repülőgép van, amelyeket a háború előtt lízingelt a Nyugattól, és nem adta vissza őket, amikor a tulajdonosok visszakérték.
Az Oroszország által beszerzett alkatrészek között szerepelnek a polgári repülés számára kritikus fontosságú alkatrészek, például motorok, de standard kabinfelszerelések is. Emellett katonai használatra alkalmas berendezésekhez is hozzájutnak, például radarrendszerekhez és fedélzeti számítógépekhez. Az YLE vizsgálata a világ legnagyobb repülőgépgyártói, az európai Airbus és az amerikai Boeing által gyártott alkatrészekre összpontosított. Az információkat egy kereskedelmi üzemeltetőtől származó orosz váminformációk felhasználásával gyűjtötték.
Az EU és az Egyesült Államok a szankciók miatt betiltotta a repülőgép-alkatrészek Oroszországba szállítását, de Oroszország ezekat olyan harmadik országokból szerzi be, amelyek nem esnek szankciók alá.
Az üzlet hatalmas:
A tényleges számok még ennél is magasabbak is lehetnek. Oroszország nem közvetlenül az Airbustól és a Boeingtől vásárol alkatrészeket, hanem közvetítő cégeket vesz igénybe Törökországban, Kínában és különösen az Egyesült Arab Emírségekben. A nemzetközi piacokon használt alkatrészek is kaphatók, a vámadatok azonban nem tesznek különbséget az új és a régi alkatrészek között. A gyártóknak nincs lehetőségük beavatkozni a használtpiac működésébe.
A két nagy gyártó mindössze szűkszavú közleményekben reagált a vádakra. „Az Airbus betartja az Oroszországgal kapcsolatos összes vonatkozó törvényt és szankciót. Nincs legális módja repülőgépek, alkatrészek, dokumentációk vagy szolgáltatások Oroszországba történő exportjának – közölte az európai gyártó. – Az alkatrészek esetében az Airbus képes nyomon követni az eredeti alkatrészeket és a dokumentációt, valamint meghatározni a végfelhasználói kötelezettségvállalásokat (például egy alkatrész csak egy adott légitársaságnál és egy adott alvázszámnál használható), de a gyártóknak nincsenek eszközeik a nem eredeti alkatrészek, dokumentációk vagy szolgáltatások használatának ellenőrzésére” – olvasható az Airbus üzenetében.
A Boeing kommunikációs osztálya közölte, hogy „2022 elején a Boeing felfüggesztette az alkatrészek, a karbantartás és a műszaki támogatás biztosítását az oroszországi ügyfelek és karbantartó szolgáltatók számára. Továbbra is betartjuk az amerikai szankciókat és a nemzetközi törvényeket és szabályozásokat.”
Arra azonban egyik óriáscég sem válaszolt, hogy miként próbálják meg megakadályozni, hogy a repülőgép-alkatrészek közvetítőkön keresztül Oroszországba kerüljenek.
Az YLE vizsgálata során körülbelül 4 ezer Airbus- vagy Boeing-alkatrészeket tartalmazó szállítmányt találtak 2022 februárja és 2024 szeptembere között. Frissebb váminformációk nem álltak rendelkezésre. Az információkból kiderül, hogy az Oroszország által felépített hálózat hatalmas.
Több mint 360 vállalat vett részt a világ minden tájáról repülőgép-alkatrészek Oroszországba szállításában.
Sokuk jelenleg nyugati szankciók hatálya alatt áll. Vannak olyan vállalkozások, amelyek több tucat vagy akár több száz szállítmányt indítottak el Oroszország felé, de akad olyan is, amelyik egy-két szállítmányt adott fel. Oroszországban is több tucat különböző vállalat foglalkozik az illegális alkatrész-kereskedelemmel. Kiemelkedik közülük az S7 Engineering, amely Oroszország vezető nyugati repülőgépek karbantartási és javítási szolgáltatásait nyújtó vállalataként jellemzi magát, kifejezetten Boeing és Airbus repülőgépekre specializálódott.
Az alkatrészek orosz vásárlói főként polgári légitársaságok, de ezek a cégek nyugati szankciós listákon is szerepelnek. Néhány vállalat az orosz állam többségi tulajdonában van, így közvetlen kapcsolatban állnak az ország vezetésével.
Az egyesült arab emírségekbeli Dubaj az orosz szankciók megkerülésének fő központjává vált. Ez a helyzet a repülőgép-alkatrészek esetében is. Az Oroszországba alkatrészeket értékesítő vállalatok közül csaknem száz az Egyesült Arab Emírségekben működik, a szállított alkatrészek közel egyharmadát Dubaj városából szállították.
A nyugati országok azonban egy lépéssel lemaradtak a szankciók játékában: amikor egy vállalatot célba vesznek, már több másikat is létrehoztak a helyére.
Az Egyesült Arab Emírségek nem vezetett be szankciókat Oroszország ellen, ami azt jelenti, hogy az üzlet nem sérti a helyi törvényeket.
Moszkva az ukrajnai háború kezdete óta több repülőgép-szerencsétlenségről számolt be. A háttérben feltehetően az alkatrészhiány és a karbantartás elégtelensége áll. Oroszország jobb híján elkezdte gyártani az eredeti alkatrészek olcsóbb másolatait, és régi repülőgépeket vásárol szétszerelésre. Ezek azonban nem pótolják az illegális nyugati importot, amelyet a jelek szerint Moszkva sikeresen üzemeltet, és amelyek ellen, úgy látszik, az Airbus és Boeing sem lép fel kellő hatékonysággal. Nehéz elképzelni, hogy az Emírségek polgári célú légiflottájának ilyen mennyiségű alkatrészre lenne szüksége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.