A szemaglutid és más GLP-1 hatóanyag-tartalmú, eredetileg súlycsökkentést célzó gyógyszerek megjelenése után a piacok már számos iparág jövedelmezőségét és kilátásait kezdték el temetni, mondván a szerek használói majd kevesebbet költenek rágcsákra és más nassolnivalókra vagy épp fitneszbérletre.
Az Ozempic és társai tovagyűrűző hatásai azonban nemcsak a gyorséttermek vagy csokoládégyárak és szupermarketek kilátásait rontják, de a GLP-1 Digest írása szerint a pénzügyi szektor egy fontos elemét is veszélybe sodorhatják, mégpedig a biztosítótársaságokat. Az iparágat főként az életbiztosítási díjak helytelen meghatározásán keresztül fenyegetik a fogyasztószerek, ugyanis a gyógyszerek használatát a fogyni vágyók közel kétharmada egy éven belül abbahagyja. Mindez pedig azért problémás, mert így a szerek használata alatt elért eredmények elvesztését is jelentheti, ami a halálozási kockázat növekedésével is jár.
Az évtizedek alatt felhalmozott adatok alapján ugyanis az életbiztosítók 98 százalékos pontossággal tudják meghatározni a halálozás idejét, amit a vállalatok a biztosítási díjak meghatározásakor is figyelembe vesznek.
A biztosítótársaságok ráadásul pont olyan egészségügyi adatokat vesznek nagy súllyal figyelembe a modelljeik megalkotásakor, amiknek a terén a fogyasztószerek gyorsan látványos javulást jeleznek, mint a vércukorszint, a testtömegindex, a koleszterin vagy a vérnyomás.
Egy Ozempic-kúra után ezek az értékek kiváló értékeket mutathatnak, ám ez csupán időleges, ha befejezik a szer használatát, ami azért különösen nagy probléma, mert az életbiztosítások viszont évtizedekre szólnak. A jó egészség délibábja mellett megkötött, elméletileg működőképes szerződések így könnyen veszteségessé válhatnak. Az adatok szerint az iparágban halálozási csúszás néven ismert helytelen kockázatértékelés robbanásszerűen nőtt az elmúlt években, a 2019-es 5,8 százalékról 2023-ra már 15,3 százalékra ugrott a hibás értékelések aránya.
A helyzetet nehezíti, hogy a szer tartós használata képes a kockázatok tartós csökkentésére, ám a biztosítók azt nem tudatják, hogy a páciensek mennyire fognak kitartani a GLP-1 használata mellett. A szerződések megkötésekor kitöltött kérdőívek során ugyan lehet információkat szerezni az ügyfelek valós egészségügyi állapotáról ügyesen megfogalmazott kérdések segítségével, de a kockázat a biztosítók részéről így is magasabb lehet a vártnál.
A biztosítók például a gyakran hamis választ hozó mekkora súlyt vesztett az elmúlt évben kérdést gyakran lecserélik valami olyasfajtára, mely arra kérdez rá, hogy az ügyfél vesztett-e több mint 10 kilót az elmúlt évben. Bár erre a kérdésre is lehet hamis választ adni, ha az ügyfél valós, igenlő választ ad, a biztosítók három módon reagálhatnak:
Jelenleg ugyanis a biztosítók a GLP-1 súlycsökkentőket rövid távú fogyasztószereknek látják, mert a legtöbben azokat úgy is használják. Azonban a folyamatos használat ténylegesen képes tartósítani a súlyvesztést és csökkenteni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának a kockázatát, így mérsékelve a halálozási kockázatokat is. A biztosítók számára is kedvezőbb kimenetel, ha ügyfeleik egészségesek maradnak, ezért a fenti, ideiglenes megoldások helyett
az lenne a legjobb, ha sikerülne fenntartani a gyógyszerek használatát.
Erre egyelőre kevés megoldás született, ugyanakkor egy másik kutatás arra mutat rá, hogy a betegtájékoztatási kampányok helyett egyszerűbb, ha a gyógyszerek beszerzése kevesebb vesződséggel jár. Más gyógyszerek esetében például széles körben javította a gyógyszerek szedésének fenntartását, ha a 30 napos kiszerelést 90 naposra cserélték, és ez működhet a GLP-1 típusú szerek körében is. A szerek folytatólagos használatával így a gyártók, a biztosítók és a betegek is jól járhatnak.
A fogyókúrás gyógyszerek visszacsapnak Dániának: a Wegovy fogy, de az élelmiszer már kevésbé
Dánia büszke lehet a Novo Nordiskre: az ország legismertebb gyógyszergyártója az elmúlt években valóságos gazdasági motor lett, de most egy kevésbé várt mellékhatás kezd kibontakozni – nem a gyógyszer miatt, hanem annak hatására: kevesebb étel fogy.
Tanulmányok szerint a GLP-1-használók akár 9 százalékkal is csökkentik élelmiszerre fordított kiadásaikat. Ez az élelmiszerláncok és helyi üzletek számára már most komoly kihívás – főleg olyan országokban, ahol a gyógyszer elterjedése gyors ütemben zajlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.