Donald Trump amerikai elnök szerdán közölte, hogy a közlekedési minisztérium visszavonja a kaliforniai nagysebességű vasúti projekt négymilliárd dolláros kormányzati támogatását – írja az MTI.
„Ezt a projektet súlyosan túlárazták, túlszabályozták és soha nem teljesítették” – közölte Trump a közösségi médiában közzétett bejegyzésében. Szerinte az ígért vasút még mindig nem létezik, és soha nem is fog létezni.
A tárca azt írta, a nagysebességű vasúti projektnek nincs járható út, és fontolgatja a projekttel kapcsolatos további finanszírozás esetleges visszakövetelését, mivel durván túllépte a költségvetést. A kaliforniai tisztviselők törvénytelennek nevezték az intézkedést.
Kalifornia minden eszközt be fog vetni, hogy harcoljon ez ellen a törvénytelen intézkedés ellen
– mondta Gavin Newsom kaliforniai kormányzó. A Szövetségi Vasúti Hivatal a múlt hónapban 315 oldalas jelentést adott ki, amelyben határidők elmulasztására, költségvetési hiányosságokra és megkérdőjelezhető utasszám-előrejelzésekre hivatkozott.
A kaliforniai nagysebességű vasúti rendszer 1287 kilométer hosszú, akár óránként 350 kilométeres sebességre képes rendszer, amelynek célja, hogy összekösse San Franciscót Los Angelesszel és Anaheimmel. A második fázisban északra Sacramentóig és délre San Diegóig haladna.
A teljes San Francisco–Los Angeles projektet eredetileg 2020-ra kellett volna befejezni 33 milliárd dollárért, de ez az összeg mostanra 89 milliárd dollárról 128 milliárd dollárra ugrott.
Érdemes megemlíteni, hogy ezzel szemben tavaly Kínában 3113 kilométernyi új vasútvonalat adtak át, bővítve ezzel az ország már eleve kiterjedt vasúthálózatát.
Az új vasútvonalak 79 százaléka (2457 km) nagysebességű vasútvonal volt. Az ehhez szükséges beruházások értéke elérte a 850,6 milliárd jüant, ami több 40 ezermilliárd forint. Ugyanakkor az Egyesült Államok még mindig a világ leghosszabb vasúthálózatával rendelkező országa, de Kína igyekszik behozni hátrányát.
A Világbank már 2014-ben felhívta a figyelmet az elképesztő különbségre a kínai és az amerikai – ezen belül is a kaliforniai gyorsvasútépítés költségeiben:
A tanulmány megjegyzi, hogy a nagysebességű vasút építési költségei Kínában általában alacsonyabbak, mint más országokban. Kínában a 350 km/h maximális sebességű nagysebességű vasút tipikus infrastrukturális egységköltsége körülbelül 17–21 millió amerikai dollár kilométerenként, magas viadukt- és alagútaránnyal, szemben Európa 25–39 millió dolláros kilométerenkénti költségével, illetve a jelenleg Kaliforniában becsült akár 56 millió dolláros kilométerenkénti költséggel.
Kínai csoda: olyan vasutat építettek, amiből nincs még egy a világon – videó
Az ország északi, középső és keleti területeit összekötő teherszállító, konkrétabban főleg szénszállító vasútvonal 2019. szeptember 28-án kezdte meg működését. A szállítási időt bő két héttel megrövidítő kínai vasútvonal megépítéséhez számos mérnöki kihívást kellett leküzdeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.