BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai csoda: olyan vasutat építettek, amiből nincs még egy a világon – videó

A világ leghosszabb szénszállító vasútvonala 2019 óta működik. A szállítási időt bő két héttel megrövidítő kínai vasútvonal megépítéséhez számos mérnöki kihívást kellett leküzdeni.

A kínai vasútépítési projektek kapcsán a hírekben legtöbbször a készülő Budapest–Belgrád vasútvonallal találkozhatunk. Azonban az ázsiai ország otthon sokkal grandiózusabb és sokkal fontosabb vasútfejlesztéseket hajtott és hajt végre. Ennek egyik ékes bizonyítéka a Haoji, Kína leghosszabb vasútvonala.

CHINA-HUNAN-HAOJI RAILWAY-BRIDGE (CN)
Haoji Ralway
Haoji vasútvonal
Kína, kínai vasút, vonat, híd
Építészeti csodák övezik a Haoiji Railway kínai vasútvonal útját / Fotó: Chen Sihan / Xinhua / AFP

Az ország északi, középső és keleti területeit összekötő teherszállító, konkrétabban főleg szénszállító vasútvonal 2019. szeptember 28-én kezdte meg működését. Az 1814 kilométeres vágánypár a belső-mongóliai Haolebaojiból indul és a Sanhszi tartománybeli Jianban ér véget. A Haoji vasútvonal Belső-Mongólia fő termelési bázisáról szállítja a szenet olyan központi tartományokba, mint Hubei és Hunan.

A szállítási kapacitása éves szinten 200 millió tonna.

A Haoji az első olyan észak–déli vasútvonal Kínában, amely kizárólag szénszállításra szolgál. Az egyik fő cél a meglévő szénszállítási útvonalak megkerülése volt, melyek jelentős része a tengerparti városokon keresztül, és hajóval történt korábban. A vasútvonal átadásának köszönhetően a korábban 20 napos hajós szállítási időt mindössze 3 napra sikerült csökkenteni.

 

A vonal több ponton csatlakozik a meglévő vasútvonalakhoz, ezáltal a karbantartási létesítményeket közösen tudja használni más vasútvonalakkal. A vonalon a vonatok átlagos sebessége 120 kilométer per óra. A tervek szerint ezt is tovább gyorsítanák, egyes szakaszokat szeretnének alkalmassá tenni arra, hogy akár 200 kilométer per órával is száguldhassank rajta a szerelvények.

A Haoji vasútvonal megépítése összesen 27,2 milliárd dolláros (mintegy 9600 milliárd forint) beruházás volt, amelyet a China Railway és több nagy kínai szénbányászati vállalat közösen finanszírozott.

Építészeti megoldások tömkelegét hozta a kínai vasútvonal 

A vasútvonal rendkívüli hosszúsága azt is magával hordozza, hogy sok különféle tájon, változatos terepen át vezet. Ezek már az infrastruktúra megépítésekor is jelentős kihívás elé állították a tervezőket és a kivitelezőket egyaránt. A kínaiak természetesen megugrották ezeket az akadályokat, ennek eredményeként az útvonalon számos különleges mérnöki megoldás is található.

  • Az egyik legnagyobb bravúr a Hancsiang-híd, a Hancsing folyó felett átvezető 5242 méteres kábelhíd.
  • Szintén nagy szenzáció volt megépítésekor a Hejinben található 8 kilométer hosszú viadukt. Összehasonlításképpen Magyarország csúcstartója, a Kőröshegyi völgyhíd 1872 méter hosszú.
  • Különleges építmény a Sanmenkszia-híd is, amely egy kétszintes közúti-vasúti híd a Sárga folyó felett.
  • Szintén látványos megoldás Dongting-híd, a Dongting tó felett átívelő kábelhíd.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.