Kínai csoda: olyan vasutat építettek, amiből nincs még egy a világon – videó
A kínai vasútépítési projektek kapcsán a hírekben legtöbbször a készülő Budapest–Belgrád vasútvonallal találkozhatunk. Azonban az ázsiai ország otthon sokkal grandiózusabb és sokkal fontosabb vasútfejlesztéseket hajtott és hajt végre. Ennek egyik ékes bizonyítéka a Haoji, Kína leghosszabb vasútvonala.

Az ország északi, középső és keleti területeit összekötő teherszállító, konkrétabban főleg szénszállító vasútvonal 2019. szeptember 28-én kezdte meg működését. Az 1814 kilométeres vágánypár a belső-mongóliai Haolebaojiból indul és a Sanhszi tartománybeli Jianban ér véget. A Haoji vasútvonal Belső-Mongólia fő termelési bázisáról szállítja a szenet olyan központi tartományokba, mint Hubei és Hunan.
A szállítási kapacitása éves szinten 200 millió tonna.
A Haoji az első olyan észak–déli vasútvonal Kínában, amely kizárólag szénszállításra szolgál. Az egyik fő cél a meglévő szénszállítási útvonalak megkerülése volt, melyek jelentős része a tengerparti városokon keresztül, és hajóval történt korábban. A vasútvonal átadásának köszönhetően a korábban 20 napos hajós szállítási időt mindössze 3 napra sikerült csökkenteni.
A vonal több ponton csatlakozik a meglévő vasútvonalakhoz, ezáltal a karbantartási létesítményeket közösen tudja használni más vasútvonalakkal. A vonalon a vonatok átlagos sebessége 120 kilométer per óra. A tervek szerint ezt is tovább gyorsítanák, egyes szakaszokat szeretnének alkalmassá tenni arra, hogy akár 200 kilométer per órával is száguldhassank rajta a szerelvények.
A Haoji vasútvonal megépítése összesen 27,2 milliárd dolláros (mintegy 9600 milliárd forint) beruházás volt, amelyet a China Railway és több nagy kínai szénbányászati vállalat közösen finanszírozott.
Építészeti megoldások tömkelegét hozta a kínai vasútvonal
A vasútvonal rendkívüli hosszúsága azt is magával hordozza, hogy sok különféle tájon, változatos terepen át vezet. Ezek már az infrastruktúra megépítésekor is jelentős kihívás elé állították a tervezőket és a kivitelezőket egyaránt. A kínaiak természetesen megugrották ezeket az akadályokat, ennek eredményeként az útvonalon számos különleges mérnöki megoldás is található.
- Az egyik legnagyobb bravúr a Hancsiang-híd, a Hancsing folyó felett átvezető 5242 méteres kábelhíd.
- Szintén nagy szenzáció volt megépítésekor a Hejinben található 8 kilométer hosszú viadukt. Összehasonlításképpen Magyarország csúcstartója, a Kőröshegyi völgyhíd 1872 méter hosszú.
- Különleges építmény a Sanmenkszia-híd is, amely egy kétszintes közúti-vasúti híd a Sárga folyó felett.
- Szintén látványos megoldás Dongting-híd, a Dongting tó felett átívelő kábelhíd.