Vizsgálja a brit kormány a Jaguar Land Rover számára nyújtandó segélycsomag lehetőségét, miután a szigetország legnagyobb autógyártója augusztus vége óta áll egy kibertámadás miatt, a beszállítók azonban szkeptikusan fogadták az eddigi ötleteket. A gyár ráadásul biztosítással sem rendelkezett ilyen esetre, így kénytelen lehet egyedül állni a közvetlen költségeket.
Londont elsősorban az aggasztja, hogy az augusztus végi kibertámadás óta a Jaguar Land Rover mellett értelemszerűen a beszállítók is kénytelenek voltak leállni, és közülük a kisebbek hamarosan tönkremennek, ha nem érkezik segítség. Náluk már meg is kezdődtek a leépítések.
A BBC értesülése szerint a kormány ezért azt fontolgatja, hogy
az adófizetők pénzéből fizetnék ki a beszállítók által legyártott alkatrészeket,
az érintettek azonban szkeptikusak e terv sikerét illetően.
„Az nem kifejezés, hogy mennyire csalódottak vagyunk” – nyilatkozta egy neve elhallgatását kérő beszállító. „A kormány egyszerűen nem érti, milyen bonyolult kérdéssel van dolga. Nem ígéretekre, hanem segítségre van szükségünk” – tette hozzá.
Csütörtökön többek között Rachel Reeves pénzügyminiszter is látogatást tett a Jaguar Land Rovernél, és azt mondta, hogy a kormány legfőbb célja a gyártás újraindítása, és „minden tőle telhetőt megtesz, hogy kiálljon a cég és a teljes ellátási lánc mellett”.
Az indiai Tata Motors tulajdonában lévő cég normális körülmények között napi ezer autót gyárt három üzemében,
Közvetlenül harmincezer, a beszállítói lánccal együtt százezer embert foglalkoztat.
A beszállítók egy részének helyzetét tovább súlyosbítja, hogy kizárólag a cég számára dolgoznak. Jelentős anyagi károk érik azonban a leállás miatt a gyárak környéki szolgáltatókat, például kávézókat és éttermeket, valamint a szállítási cégeket is.
Segítségként felmerült az is, hogy a kormány kezességet vállal a beszállítók által felvett friss hitelekhez, az érintettek azonban ezt az ötletet sem támogatják. A szakszervezetek azt akarják, hogy az állam ismét vállalja át a kényszerszabadságra küldöttek bérének egy részét, mint a koronavírus-járvány idején, de
ezt a kormány elutasította a várható magas költségekre hivatkozva.
A brit gazdaság nincs túl jó állapotban, a GDP az első negyedévben éves bázison 1,3, a második negyedévben 1,2 százalékkal bővült. A statisztikai hivatal, a ONS legfrissebb adatai szerint a költségvetési deficit augusztusig elérte a 62 milliárd fontot, ami 13,8 milliárddal magasabb a tavalyinál. (Egy angol font 448,4 forint.) Az államadósság a GDP 96,4 százalékát teszi ki; ez 0,5 százalékponttal magasabb arány a 2024-esnél.
A Keir Starmer vezette munkáspárti kormány egyre népszerűtlenebb, a YouGov legfrissebb közvélemény-kutatása szerint veszítene, ha most tartanák a választásokat. A Nigel Farage vezette Reform UK a mostani öt helyett 311 helyet szerezne a 650 fős alsóházban, vagyis csak 15 hely hiányozna a többséghez.
A Munkáspárt a jelenlegi 399 helyett csak 144 képviselőt adna, a konzervatív tagok száma 119-ről 45-re zuhanna.
Ha a kormány besegítene a Jaguar Land Rovernek, akkor ez lenne az első eset, hogy egy cég kibertámadás miatt szorul állami segítségre. Az autógyártó azonban magának a támadásnak a költségeit kénytelen lehet egyedül állni, nem volt ugyanis ilyen esetre biztosítása.
A Sky News tudósítása szerint éppen
a szerződés véglegesítésénél tartottak a biztosítóval, amikor megtörtént a baj.
A károk pedig elérhetik a több százmillió fontot.
A Marks and Spencer áprilisban vált célponttá, a zavarok miatt becslések szerint 300 millió fontos károkat szenvedett, de ezt nagyrészt fedezi a kiberbiztosításuk.
A Jaguar Land Rover legalább heti 50 millió fontot veszít, 33 ezer munkavállaló kénytelen otthon maradni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.