Arannyá változtatta a maccsamánia a japán zöldtea-port
Rekordmagasságba ugrott a rituális japán teaceremóniák köztiszteletben álló teája, a maccsa ára, akkora divatot csinált belőle az internet az egészségre gyakorolt jótékony hatása miatt. Egyre több rajongót szerez, ami problémát okoz a nagy kávézóláncoknak, amelyek még nem vették fel a menüjükre.

Japánban már a 12. század óta fogyasztják a maccsát, ami speciálisan termesztett és feldolgozott, majd porrá őrölt zöld tea. Az elmúlt években az antioxidáns hatása miatt felkapta a TikTok is, így hihetetlenül megnőtt iránta külföldön is a kereslet.
A japán pénzügyminisztérium adatai szerint
a szigetország tavaly 36,4 milliárd jen értékben exportált zöld teát,
négyszer annyit, mint egy évtizede. (Egy jen 2,3 forint.) Ennek 44 százaléka került az Egyesült Államokba, többnyire a maccsához hasonlóan por formájába, így nagy megkönnyebbülés az importőrök számára, hogy a két ország kereskedelmi megállapodást kötött.
A tokiói kormány fontolgatja, hogy a növekvő kereslet kielégítésére támogatást nyújt a teaültetvények bővítésére. Ehhez azonban több munkaerő is kell, ami egyre nagyobb probléma az öregedő népességű országban, ahol forró témává vált a bevándorlás.

A maccsa alapanyagául szolgáló tencsa tea termesztése nagyon munkaigényes, a rügyeket védeni kell a naptól, hogy érvényesüljenek a jellegzetes, füves ízek. A termelők szerint nincs elég kéz a levelek betakarításához, gőzöléséhez és szárításához, mielőtt porrá őrölnék őket.
Nincs elég maccsa, csúcson az ár
A nehézségek és a nagy kereslet miatt a tavaszi kiotói aukción tavalyhoz képest 170 százalékkal, kilónként 8235 jenre ugrott a tencsa tea ára, sok japán boltban nem is kapni. Ahol van, ott korlátozzák a megvásárolható mennyiséget, a turistákat azonban nem lehet eltántorítani: a rengeteg külföldi látogató nem csupán a rizsárak rohamos emelkedéséhez járult hozzá,
szuvenírként viszik haza a maccsát is.
A helyzetet tovább ronthatja, hogy az idén nyáron rekordhőség volt a szigetországban, ami árt a termésnek, így jövőre még kevesebb és drágább lehet a maccsa.
A palackozott zöld tea legnagyobb globális forgalmazója, az Ito En a CNBC tudósítása szerint az idén a külföldi eladások 11 százalékos növekedésére számít, és szeptembertől 50-100 százalékkal emeli több termékének az árát az alapanyagok és a munkaköltségek növekedése miatt.

A cég hétezer tonna hagyományos zöld tea és hatszáz tonna tencsa vásárlására kötött szerződést a termelőkkel, akiket nehéz meggyőzni, hogy nagyobb területet szánjanak az utóbbira, mert attól tartanak, hogy a divat esetleg kifullad.
Bajba kerül, aki nem áll be a sorba
Ennek egyelőre nincsen jele, a kávé- és teafogyasztási szokások ugyanis változnak, különösen a fiatalabb generációknál. A körükben tovább hódít a maccsa, amelyet a Blank Street sikere is bizonyít, amely egy apró kávéskocsival kezdődött egy brooklyni étterem kertjében, és mára egész New Yorkban, Washingtonban és Bostonban is vannak üzletei. Londonban 2022-ben nyílt meg az első, mára 35 van belőlük a városban, és továbbiak Manchasterben, Birminghamben és Edinburghben.
A divatot meglovagolják a nagy láncok is,
kínál már maccsa lattét a Starbucks, a Pret és a Nero is. Aki pedig kimarad, mint például a Costa, az bajba kerül: a Coca-Cola árulja a brit kávézóláncot, amelyen minden valószínűség szerint nagy veszteséggel ad majd túl.