BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Arannyá változtatta a maccsamánia a japán zöldtea-port

Egyre népszerűbb és drágább a különleges tea. A termelők nem tudják kielégíteni a maccsa iránti növekvő keresletet.

Rekordmagasságba ugrott a rituális japán teaceremóniák köztiszteletben álló teája, a maccsa ára, akkora divatot csinált belőle az internet az egészségre gyakorolt jótékony hatása miatt. Egyre több rajongót szerez, ami problémát okoz a nagy kávézóláncoknak, amelyek még nem vették fel a menüjükre.

matcha
Divat lett világszerte a maccsa, nem győzik kielégíteni a keresletet / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Japánban már a 12. század óta fogyasztják a maccsát, ami speciálisan termesztett és feldolgozott, majd porrá őrölt zöld tea. Az elmúlt években az antioxidáns hatása miatt felkapta a TikTok is, így hihetetlenül megnőtt iránta külföldön is a kereslet.

A japán pénzügyminisztérium adatai szerint 

a szigetország tavaly 36,4 milliárd jen értékben exportált zöld teát,

négyszer annyit, mint egy évtizede. (Egy jen 2,3 forint.) Ennek 44 százaléka került az Egyesült Államokba, többnyire a maccsához hasonlóan por formájába, így nagy megkönnyebbülés az importőrök számára, hogy a két ország kereskedelmi megállapodást kötött.

A tokiói kormány fontolgatja, hogy a növekvő kereslet kielégítésére támogatást nyújt a teaültetvények bővítésére. Ehhez azonban több munkaerő is kell, ami egyre nagyobb probléma az öregedő népességű országban, ahol forró témává vált a bevándorlás.

Roppant munkaigényes a zöldtea-por előállítása / Fotó: AFP

A maccsa alapanyagául szolgáló tencsa tea termesztése nagyon munkaigényes, a rügyeket védeni kell a naptól, hogy érvényesüljenek a jellegzetes, füves ízek. A termelők szerint nincs elég kéz a levelek betakarításához, gőzöléséhez és szárításához, mielőtt porrá őrölnék őket.

Nincs elég maccsa, csúcson az ár

A nehézségek és a nagy kereslet miatt a tavaszi kiotói aukción tavalyhoz képest 170 százalékkal, kilónként 8235 jenre ugrott a tencsa tea ára, sok japán boltban nem is kapni. Ahol van, ott korlátozzák a megvásárolható mennyiséget, a turistákat azonban nem lehet eltántorítani: a rengeteg külföldi látogató nem csupán a rizsárak rohamos emelkedéséhez járult hozzá, 

szuvenírként viszik haza a maccsát is.

A helyzetet tovább ronthatja, hogy az idén nyáron rekordhőség volt a szigetországban, ami árt a termésnek, így jövőre még kevesebb és drágább lehet a maccsa.

A palackozott zöld tea legnagyobb globális forgalmazója, az Ito En a CNBC tudósítása szerint az idén a külföldi eladások 11 százalékos növekedésére számít, és szeptembertől 50-100 százalékkal emeli több termékének az árát az alapanyagok és a munkaköltségek növekedése miatt.

Green tea leaves harvested in Japan
Az idei hőség miatt gyenge lehet a következő termés / Fotó: Jomiuri Sinbun via AFP

A cég hétezer tonna hagyományos zöld tea és hatszáz tonna tencsa vásárlására kötött szerződést a termelőkkel, akiket nehéz meggyőzni, hogy nagyobb területet szánjanak az utóbbira, mert attól tartanak, hogy a divat esetleg kifullad.

Bajba kerül, aki nem áll be a sorba

Ennek egyelőre nincsen jele, a kávé- és teafogyasztási szokások ugyanis változnak, különösen a fiatalabb generációknál. A körükben tovább hódít a maccsa, amelyet a Blank Street sikere is bizonyít, amely egy apró kávéskocsival kezdődött egy brooklyni étterem kertjében, és mára egész New Yorkban, Washingtonban és Bostonban is vannak üzletei. Londonban 2022-ben nyílt meg az első, mára 35 van belőlük a városban, és továbbiak Manchasterben, Birminghamben és Edinburghben.

A divatot meglovagolják a nagy láncok is,

kínál már maccsa lattét a Starbucks, a Pret és a Nero is. Aki pedig kimarad, mint például a Costa, az bajba kerül: a Coca-Cola árulja a brit kávézóláncot, amelyen minden valószínűség szerint nagy veszteséggel ad majd túl.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.