Ritkán látni ekkora visszaesést egy olyan stabil márkánál, mint a Porsche. A luxusautó-gyártó brit leányvállalata 2024-ben több mint 300 millió fonttal kevesebb bevételt termelt, miközben 4000-rel kevesebb autót adott el, mint egy évvel korábban. Az adatok a brit Companies House friss beszámolóiból derültek ki, és jól mutatják, hogy még a prémiumszegmensben is megérződik a világgazdaság bizonytalansága és a kereskedelmi feszültségek hatása.
A Porsche UK forgalma az előző évi 1,92 milliárd fontról 1,62 milliárdra csökkent, miközben az adózás előtti eredmény 44,6 millió fontról 39,2 millióra esett vissza. A gyártó 2024-ben 19 393 járművet szállított le, szemben a 2023-as 23 495 darabbal – ez 17 százalékos mennyiségi csökkenést jelent. A visszaesés különösen látványos annak fényében, hogy a cég bevétele még 2022-ben is csak 1,34 milliárd font volt, vagyis
2023-ban egy kiugró növekedési évet zárt, amit most nem sikerült fenntartania.
A számok romlása egy tágabb, globális trendbe illeszkedik. A Porsche anyavállalata áprilisban visszavágta 2025-ös pénzügyi előrejelzéseit, miután Donald Trump amerikai elnök új importvámjai komoly bizonytalanságot okoztak az autóiparban. A cég közlése szerint ezek a vámok április és május folyamán legalább 100 millió eurós veszteséget eredményeztek a vállalatcsoportnál.
A Porsche korábban 10–12 százalékos profitmarzsot célzott meg, ezt most 6,5–8,5 százalék közé csökkentette, miközben az éves árbevétel-várakozásait is 37–38 milliárd euróra mérsékelte. A vállalat szerint az amerikai intézkedések „negatív hatásai” mellett a luxusautó-piac telítődése és az elektromos átállás költségei is nehezítik a működést.
Noha a Porsche továbbra is a prémiumszegmens egyik legnyereségesebb szereplője, a brit eredmények jól mutatják, hogy
a luxusautó-piac sem immúnis a geopolitikai és gazdasági feszültségekre.
A márka most a stabilizációra és a 2025-ös modellfrissítések sikeres bevezetésére helyezi a hangsúlyt, bízva abban, hogy a kereslet az év második felében újra élénkül.
Továbbra sem képes magára találni a Mercedes-Benz, így a német autógyártó eladásai tovább zuhantak a harmadik negyedévben is. A problémát nemcsak a Donald Trump által bevezetett autóipari vámok jelentik, hanem az is, hogy a Mercedes képtelen felvenni a versenyt a világ legnagyobb autópiacán, Kínában a helyi versenytársakkal.
A Mercedes gondjait elsősorban nem az amerikai piacra lépést nehezítő vámok okozzák – különösen, hogy a cégnek van gyára az Egyesült Államok területén –, hanem az, hogy a vállalat lemaradt a kínai versenytársai mögött a világ legnagyobb autópiacán. Korábban a cég az idei évre vonatkozó iránymutatását is visszafogta Trump vámjaira hivatkozva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.