Kimondták az ítéletet, vége van az európai autóiparnak: 2040-ig minden gyár kínai lesz, csak néhány márka éli túl – "Ki vonja felelősségre az EU-t?"
A kínai autógyártók megmentik ugyan az európai gyárakat és munkahelyeket, ám fokozatosan felvásárolják a vén kontinens autógyártó vállalatait, aminek következtében eltűnnek a piacról a helyi autómárkák, az egész önálló európai autóipar – figyelmeztet Carlos Tavares, a Peugeot és a Fiat fúziójából létrejött Stellantis korábbi vezérigazgatója, aki nagyjából egy éve vált meg pozíciójától.

Az európai autóipart szőröstől-bőröstől nyelik le a kínaiak
Tavares most ezzel – a szigorú kibocsátási előírásokkal, globális kereskedelmi háborúval és az elektromos járművekre vonatkozó változó szabályozással küszködő – európai gyártók számára meglehetősen vészjósló jövőképpel tért vissza a reflektorfénybe.
Az autóipari topmenedzser a Financial Timesnak úgy vélekedett, hogy ez a folyamat a következő 10-15 évben játszódik le, és a kínai autógyártók már most is keresik a felvásárlási célpontokat az európai terjeszkedés gyorsítása érdekében. Tőkerészesedéseket építenek ki vagy éppen bezárás előtt álló gyárakat kaparintanak meg.
Lehetőség pedig bőven kínálkozik.
Amikor egy nyugati autógyártó súlyos helyzetbe kerül, gyárai bezárás előtt állnak és a szakszervezetek tüntetnek, akkor egy kínai autógyártó megjelenik a színen, és azt mondja: átveszem, és megőrzöm a munkahelyeket.
Így aztán ő lesz a megmentő.
A 67 éves exvezérigazgató anno maga is alkut kötött a kínai Leapmotorral, segítve annak nemzetközi terjeszkedését. Szerinte a Stellantis szempontjából helyes lépés volt, de végig tisztában volt vele, hogy mit akarnak a kínaiak.
A cél egyszerű: egy szép napon le akarják nyelni a céget
– mondta, hozzátéve, hogy leköszönése óta több kínai vállalat is megkereste, hogy vezesse vagy tanácsadóként segítse üzleti tevékenységét.
A francia Renault is partnerségre lépett a Geelyvel a belső égésű motorokkal működő, hagyományos autók üzletágában, míg a Nissan bejelentette, hogy kínai partnere, a Dongfeng megkezdheti a gyártást az Egyesült Királyságban található sunderlandi gyárában.
Kivonja felelősségre az EU-t ostoba döntéseiért?
Tavares előrejelzése szerint amúgy az Európai Unió most kétségtelenül feladja tervét a belső égésű motorok 2035-ig való betiltására. A volt cégvezér egyúttal élesen bírálta az EU borzasztóan pazarló és ostoba döntéseit, amelyek eleve kudarcra ítélik a földrészen az iparágat.
Ki vonja felelősségre az EU-t a 100 milliárd eurós, elpazarolt beruházásokért? – tette fel a költői kérdést Tavares.
Senki
– válaszolta meg saját magának.
Pilóta a viharban
Nemrég megjelent Pilóta a viharban című, franciául írt memoárjában amúgy a guru azt jósolta, hogy világszerte csak öt-hat autógyártó marad fent: a japán Toyota, a dél-koreai Hyundai, a kínai BYD és még egy-két kínai vállalat, köztük valószínűleg a Geely.
Ergo nem csupán saját régi cégének, hanem valamennyi európai és amerikai gyártónak, köztük a Teslának és a Volkswagennek is szomorú véget jósol, mivel szerinte alulmaradnak kínai vetélytársaikkal szemben.
A német Volkswagen Tavares szemében például Európa változásra való képtelenségét képviseli, és – úgy véli – végül a Tesla is alulmarad a kínai gyártókkal folytatott harcban, Elon Musk pedig valószínűleg más tevékenység után néz.


