A biztosítási szféra nem örül a hatósági díjak fenntartásának és az évek óta tartó liberalizációs folyamat megtorpanásának a "kötelező" piacán. Az árszabályozás azonban nyilvánvalóan csak néhány esztendeig, az európai uniós csatlakozásunkig tartható fenn, hiszen az nem EU-konform -- nyilatkozta Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) főtitkára.
A 6 százalékos díjemelési maximummal szemben várhatóan 12 százalékkal növekednek a javítóipari munkadíjak a gépjárműszektorban jövőre. A bővülésről a GKI Gazdaságkutató Rt. egy felmérés nyomán adott számot, amelyet a Mabisz rendelt meg a közelmúltban.
Trunkó szerint a maximálás főleg azon biztosítóknak jelent majd gondot, akik eddig is alacsonyan tartották "kötelező" díjaikat. Nem valószínű az sem, hogy ilyen körülmények közt látványosan bővülne majd az e piacon szolgáltatást nyújtó társaságok száma. A szektort azonban összességében nem érte váratlanul a hír, mivel a kormányzat korábbi inflációellenes lépései alapján számítottak erre -- mondta a főtitkár.
Kockázatot rejt magában, hogy a 6 százalékos inflációs plafonnál 2001-ben magasabb lesz a pénzromlás üteme, s ugyanez a helyzet az alkatrészáraknál, javítási költségeknél. A cég ugyanakkor mindenképp be fogja tartani az új előírást -- mutatott rá Szurgyi Nándor, az ÁB-Aegon Biztosító termékmenedzsere is.
Az ÁB helyzetét a versenytársakéhoz képest könnyebbé teszi a "kötelezőnél", hogy állományuk jelentős része vidéki szerződésekből áll, ahol a fővároshoz képest köztudottan alacsonyabb a károk száma.
Az új rendszer miatt a jövőben nem lehet valóban kockázatarányos díjat megszabni az ügyfeleknek, vagyis a sok kárt okozó járműtulajdonosoknak magasabb, a balesetmentesen vezetőknek pedig jóval alacsonyabb díjat megállapítani. Így az utóbbiak járnak rosszul -- világított rá Csurgó Ottó, az AXA-Colonia Biztosító vezérigazgatója.
A 6 százalékos küszöb bevezetése a biztosítottak hatékony védelmét szolgáló antiinflációs intézkedés -- szögezte le viszont Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub (MAK) jogi bizottságának elnöke.
A küszöbszám első pillantásra visszalépésnek tűnhet az előző évek 5, 10, illetve 15 százalékos díjeltérítési lehetőségéhez képest. Csakhogy -- mint a szakember figyelmeztetett -- ezúttal nem az egyes gépjárműosztályokra, hanem a díjtömeg egészére vetítik azt.
Emiatt nem kizárt -- vélte Kovács Kázmér --, hogy a következő időszakban "számháború" alakul ki a biztosítók és az érdekképviselet közt arról, hogy valójában mekkora az egyes járműosztályok létszáma (a jogszabály szerint ugyanis 6 százalék fölött is lehet díjat emelni egy járműcsoportnál, ha más, megfelelően nagy díjösszegű kategóriáknál arányosan kisebb az emelés).
A MAK szakembere emlékeztetett: a biztosítók az előző években sem használták ki a maximális növelési lehetőségeket. Bízom benne, hogy most is ez történik, és -- ahogy ez Németországban megtörtént -- az éles piaci verseny inkább a díjak csökkenését hozza magával -- tette hozzá.
Tavaly év végén 2,94 millió darab "kötelező" szerződés élt az országban. A piacon lévő 7 társaság és 1 egyesület ez év júniusáig 32,74 milliárd forint díjat gyűjtött és 22,02 milliárd forint kárt fizetett ki az üzletágban.
Számháború indulhat a járműosztályoknál Számháború indulhat a gépjárműosztályok létszámáról azután, hogy a kormány a kötelező biztosításnál a díjtömeg egészére és nem az egyes kategóriákra szabott 6 százalékos emelési plafont -- véli a Magyar Autóklub jogásza, aki mégis üdvözölte a lépést. A biztosítók elítélik a díjliberalizáció befagyasztását. B. I.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.