Pénz- és tőkepiac

Nincs utas, nincs járat, így nincs profit sem

A légi közlekedési ágazatot kiemelten sújtó koronavírus-járvány miatt ezrével függesztik fel járataikat és adják ki profitfigyelmeztetéseiket a légicégek, miközben központi segítséget kérnek működésük fenntartásához. A vészhelyzeti üzemmódba kapcsolt társaságok közül a Finnairt irányító Topi Manner jelezte, hogy a légi közlekedés eddigi legnagyobb válsága miatt három héten belül immár másodszor adtak ki profitfigyelmeztetést, miközben a kapacitásaiknak csupán 10 százalékát tudják kihasználni. Az osztalékfizetést felfüggesztő, állami segítséget kérő és járatainak 70 százalékát törlő Lufthansa osztrák leányvállalata, az Austrian Airlines holnap estétől március 28-ig teljesen felfüggeszti tevékenységét a koronavírus-járvány következtében elrendelt utazási korlátozások miatt. A British Airways mellett a spanyol Iberiát és Vuelingot soraiban tudó IAG csoport negyedére csökkenti járatainak számát az április–májusi időszakban, Willie Walsh vezérigazgatót pedig csak később engedi nyugdíjba vonulni. A cégcsoport kiadásai és a munkaidő csökkentéséről, valamint egy nem közölt nagyságú létszámcsökkentésről is döntött. Az Air France-KLM Párizzsal és Amszterdammal egyeztetve úgy határozott, hogy az összes óriásgépét a hangárba küldi, és kapacitásainak 90 százalékát pihenteti. Ben Smith vezérigazgató a spórolást magán kezdte, 25 százalékkal vágta meg a fizetését. A skandináv SAS és a német TUI utazásszervező is takarékra tette járatait, és állami segítséget kért. A fapadosok közül a két legnagyobb, a Ryanair és az EasyJet flottája is döntően a bázisállomásain vesztegel majd, az utóbbi szintén koordinált állami segítséget kért Londontól, Johan Lundgren vezérigazgató szerint enélkül összeomlásra van ítélve az ágazat. Daniel Roeska, a Bernstein elemzője hat-nyolc hetet ad a légitársaságoknak, s ha a helyzet nem javul, akkor a pénzügyi összeomlás borítékolható – mondta a Reutersnak. Hozzátette: a kormányoknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk a társaságok finanszírozása végett, de emellett az átmeneti elbocsátásokat és a munkaidő rövidítésére irányuló vállalati szándékot is tolerálniuk kell.

A három meghatározó globális légi közlekedési szövetség – a Oneworld, a SkyTeam és a Star Alliance – közös közleményben fordult a világ kormányaihoz, hogy határozott, közös fellépésükkel és anyagi támogatásukkal segítsék át tagvállalataikat a soha nem látott krízishelyzeten, amely egyelőre csak súlyosbodik. Hivatkoznak a spanyolok által elrendelt vészhelyzetre, az Egyesült Államok által elrendelt egy hónapos berepülési tilalomra (amelyet az EU után azbritekre és az írekre is kiterjesztettek), az ausztrálok és az új-zélandiak által hozott rendeletre, amely szerint a hozzájuk érkező utasoknak két hetet kötelezően karanténban kell tölteniük, valamint a németeknél egyelőre kérés szintjén elrendelt utazási önkorlátozásra. A brit, a német, a holland és a francia kormányválasz meg is érkezett, át fogják gondolni, hogyan segíthetnék az ágazatot. Az IAG részéről Willie Walsh most sem hazudtolta meg magát: az egész pályafutása alatt az állami beavatkozások piactorzító hatását kritizáló szakember most is azt hangsúlyozta, hogy a cégeknek előbb saját portájukon kell rendet rakniuk, mielőtt bármit is kérnének. Ugyanakkor hozzátette, hogy a foglalkoztatás biztosítása ilyen esetekben kivételt képezhet. A London által anyagilag támogatott elbocsátásoktól 200 millió eurós megtakarítást remél az IAG, emellett 350 millióval csökkentette idei fejlesztési keretét. Elemzők szerint csődhullámmal szembesülünk, ha júniusig nem érkezik meg az összehangolt állami segítség.

IAG Air France - KLM Lufthansa Finnair Ryanair
Ezek is érdekelhetik