BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hullámvasúton a turisztikai papírok

 A turizmusban érdekelt társaságok részvényeinek árfolyama a kezdeti sokkot követően látványos ugrásokkal reagálnak a hírekre – ezt az erős idegzetű befektetők kihasználhatják. 

A turizmushoz kapcsolódó szolgáltatásokat ­figyelembe véve a világgazdaság egyik legnagyobb ágazatáról beszélünk, hiszen a 2019-es évben csak ez a terület több mint 9 ezermilliárd amerikai dollárral járult hozzá a világ GDP-termeléséhez, ami meghaladja a 10 százalékos részesedést. Nem kérdés tehát, hogy mennyire fontos mind a világgazdaság, mind az egyes országok hazai össztermékének tekintetében, hogy a turizmus minél előbb talpra álljon. Ennek megfelelően vehetik ki részüket ezen vállalkozások a meghirdetett segítőcsomagokból is, ahogy például ez már meg is történt a Lufthansával, amely 9 milliárd eurós mentőcsomagot kapott a német államtól. Ám a pénzügyi segítségnél is sokkal fontosabb, hogy mikor indulhatnak újra a bevételt termelő tevékenységek, hiszen az igazi megmenekülést csak ez eredményezheti.

A piaci hangulat azonban elég változékony mostanában. Egyik héten a második hullám teljes figyelmen kívül hagyásával, az ősszel megérkező védőoltás reményében emelkednek a piacok, nem sokkal később a Fed óvatosságától megijedve érkezik az eladói nyomás a tőzsdékre. Ami pedig az elmúlt néhány héten egyértelműen kirajzolódott, hogy ezekben a változatos mozgásokban az egyik legérzékenyebb reakciót éppen a turizmussal foglalkozó cégek mutatják, hiszen itt valóban élet-halál kérdése lehet, hogy mikor indulnak újra az utazások és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások.

Az egyik szélsőséges példa a Hertz autókölcsönző esete, amely május 22-én csődvédelmet kért az amerikai szolgáltatásaira, miután nem tudott megegyezni a hitelezőivel. Ennek megfelelően a részvény árfolyama egy dollár alá esett. Június elején néhány kedvező piaci hír hatására a nominálisan olcsónak vélt részvényt 6 dollárig rántották fel három kereskedési nap alatt, majd hasonló gyorsasággal tért vissza a 2 dollár körüli szintre.

Ilyen szélsőséges mozgást persze keveset láthatunk, de az tény, hogy a legtöbb turizmushoz kapcsolódó cég érzékenyen reagál a hangulatra, illetve a járvány lefolyásával kapcsolatos várakozásokra. Látványos mozgásokat láthattunk a hajótársaságok részvényeinél is: nullára esett vissza a cégek bevétele, és a túlélésük is kérdéses lehet. A Royal Caribbean árfolyama például márciusban 85 százalékot zuhant, majd két hónapos oldalazást követően a májusi jobb hangulat több mint a duplájára emelte a részvények értékét. A legutóbbi aggodalmak azonban újra 25 százalékos árfolyamesést hoztak, hogy aztán e hét elején majdnem ilyen mértékű ralit láthassunk.

Nagyon hasonló, de talán valamivel visszafogottabb mozgásokat figyelhetünk meg egy-egy légitársaság vagy szállodalánc részvényének mozgásában. Példaként a Ryanair és a Hyatt Hotels említésre érdemes. A legnagyobb fapados légitársaság árfolyama márciusban megfeleződött, ahonnan májusban egy 65 százalékos árfolyam-felpattanás következett, hogy aztán június elején újra 30 százalékot veszítsen a részvény az értékéből. Ugyanez a hullámvasút a Hyatt esetében 65 százalékos eséssel indult, 60 százalékos emelkedéssel folytatódott, és átmenetileg egy 25 százalékos csökkenéssel zárult, ahol a befektetők újra keresni kezdték a jó beszállási lehetőséget.

Ami tehát ennek alapján elmondható, hogy a nagyobb kockázatot vállaló, vagyis jelentősebb nyereségi potenciálra vadászó befektetőknek érdemes kutakodniuk a turisztikához kapcsolódó szolgáltatók között, mert az egyértelműen látható, hogy itt van a legnagyobb árfolyam-emelkedési potenciál abban a pillanatban, amint a vírushelyzet végéhez közeledünk, de legalábbis ezt jelző hírek érkeznek a piacokra. Persze nem szabad elfeledkezni az ehhez kapcsolódó, lényegesen magasabb kockázatról sem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.