Az Aegon az elmúlt időszakban inkább az eladói oldalon volt jelen, értékesítette hitel- és lakás-takarékpénztári állományát. A mostani CIG-állomány-átvétellel azt üzenik, hogy a társaság az alaptevékenységre, a biztosításra koncentrál?
Igen, a most megújuló stratégiánk részeként kevesebb területre koncentrálunk – leginkább a biztosításra és a nyugdíjpénztárra –, és ezeken a piacokon igyekszünk az ügyfelek elvárásainak maximálisan megfelelni.
Mennyire tudja kiegészíteni az Aegon állományát a most átvett CIG Emabit-portfólió?
Stratégiánk fontos része a corporate-üzletág bevételeinek növelése mind organikus módon, mind felvásárlások révén, márpedig a most átvett állomány jelentős része vállalati ügyfelekből áll. Az elmúlt öt évben jelentős mértékben nőtt a vállalati ügyfelek szerepe, díjbevételünk 20 százaléka ebből a szegmensből származik. Piaci részesedésünk folyamatosan emelkedik, és olyan, korábban számunkra ismeretlen területeken is jelen vagyunk, mint például a kiterjesztett garanciaprogramok vagy a GAP biztosítások. A most megvásárolt portfóliók nagyon jól kiegészítik az eddigieket. A felvásárlás révén tovább erősítettük a vállalati vagyon és felelősség, valamint flotta casco üzletágunkat, és új módozatcsoportokhoz is hozzájutottunk. Az Aegon Magyarország mostantól kiveszi a részét a szállítmánybiztosítási piacból, és több új szakmai felelősségbiztosítással is bővül a termékválasztékunk. Mind az eddigi, mind az új portfóliók kapcsán tapasztalt szakembercsapatot, magas szintű kiszolgálást kínálunk közvetítő partnereinknek és ügyfeleinknek. A retailtől eltérő ügyféligények miatt corporate ügyfeleinket egy teljesen önálló divízió szolgálja ki.
Amikor megállapodtak az állomány átvételéről, még nem volt járvány. Az elmúlt hónapok tendenciái nyomán is tennének ajánlatot?
Igen, mindenképpen. Ugyan a járvány hatására tapasztaltunk lassulást az új szerződések értékesítésében, de ennek mértéke – az utasbiztosításokat leszámítva – nem jelentős. A megállapodás óta eltelt időben pedig bebizonyítottuk, hogy még egy ilyen összetett feladatot is el lehet végezni home office rendszerben. Ehhez természetesen kellett a kollégáim lelkesedése és kitartása. Hozzávetőlegesen 40 ezer ügyfél, informatikai rendszerek, kollégák átvételét kellett megszerveznünk két hónap alatt. Sikerült, és ennek eredményeként június 1-jén megtörtént a portfóliók átvétele.
Milyen eredményekkel zárta az Aegon az első negyedévet, és milyen hatása volt a járványnak? Mennyire érzik a korlátozások feloldását május óta?
Az első negyedévben még nem lehetett kimutatni a válság negatív hatásait. Az első két hónap nagyon jól indult, március utolsó két hete már nem tudta elrontani az értékesítés első negyedéves összesített eredményét. Áprilisban nagyon sok munkával és új értékesítési módszerek kipróbálásával sikerült gyorsan alkalmazkodnunk a megváltozott körülményekhez, így a május már kimondottan jól sikerült. Ennek köszönhetően a második negyedévre sem várunk drasztikus visszaesést.
Mennyire alakította át a biztosításfogyasztást a járvány? Hol tapasztalnak nagyobb visszaesést, és hol növekszik az érdeklődés a termékek iránt?
Egy ilyen helyzet akkor is jelentős kihívás, ha nem éri váratlanul az embert, akkor azonban, amikor teljesen felkészületlenül szembesülünk vele, nehéz megoldást találni. Most sokan átélik a „velem is megtörténhet” érzést, és ez többeket arra késztet, hogy minél szélesebb palettán gondoskodjanak a biztosítási védelmükről. A rendkívüli helyzetben egyértelműen tapasztalható, hogy nagyobb az érdeklődés a jövedelempótló és a kórházi napi térítésre szóló biztosítások iránt. Azok az ügyfelek, akik korábban megkötötték ezekre a biztosításukat, arról érdeklődnek, hogy szolgáltat-e a biztosító, ha koronavírus-fertőzés miatt kerülnek kórházba, vagy amiatt kényszerülnek táppénzre. Nekik is kedvező választ adhatunk: számíthatnak a szolgáltatásra a világjárvány okozta események kapcsán is. Az életbiztosítások esetében pedig a kockázati típusú termékek (élet-, baleset-biztosítás) iránt nőtt az érdeklődés. Ahol nagyobb visszaesést tapasztaltunk, az az utasbiztosítási szegmens. Ez talán nem szorul különösebb magyarázatra, hiszen március közepe óta nem tudtak utazni az emberek. Ahogy már említettem, a vállalati biztosítások kapcsán az új szerződések értékesítésében lassulás volt érezhető, de ügyfélelvándorlást, szerződésfelmondást nem tapasztaltunk nagyobb számban, mint a járvány előtti időkben.
Az ország legnagyobb lakásbiztosítójaként visszaigazolják azt a vélekedést, hogy a karanténintézkedések miatt megugrott a lakáskárok száma?
A koronavírus miatti veszélyhelyzet bevezetése óta mindenki lényegesen több időt tölt az otthonában. Mivel a statisztikák szerint normál körülmények között is a balesetek mintegy 50 százaléka a biztonságosnak gondolt háztartásokban történik, ezt a várhatóan még hosszú hónapokig tartó speciális időszakot célszerű baleset-biztosítási védelemmel átvészelni. Ugyanakkor kifejezetten a korlátozó intézkedésekre visszavezethetően nem tapasztalunk emelkedést a lakáskár-bejelentések számában, sőt márciusban és áprilisban a lakásbiztosítási kárbejelentések száma csökkent, májusban viszont némileg emelkedett.
Mennyire alakultak át és mennyire fenntarthatók az értékesítési csatornák? Hogyan lehet a digitális térben életbiztosítást értékesíteni?
Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a hálózati tanácsadók részére már öt éve üzemeltetünk külön online felületet, így gyakorlatilag minden egyes tanácsadónak van saját online értékesítési felülete. A válság előtt ezt az értékesítési módszert elsősorban az innovátor típusú tanácsadók használták, de most hirtelen tudtuk mindenki számára stratégiai fontosságúvá vált. A rutinos online értékesítők és a központ gyorsan meg tudta tanítani a teljes hálózatot az új eszközök használatára. Mindemellett az omnichannel folyamatokban is magasabb fokozatra kapcsoltunk. Az online igazgatóság a hálózat számára tudatosan kezdett nagyobb számban leadeket generálni, így az értékesítési intenzitás növelésével tudtuk kompenzálni a kereslet csökkenését. Ezeket az új folyamatokat a továbbiakban is fenn kívánjuk tartani, mert úgy gondoljuk, hogy egy válságon kívüli időszakban is eredményesen lehet őket használni. A veszélyhelyzet több üzleti folyamat fejlesztését gyorsította fel, segített az emberek fejében átszakítani a digitális gátat, beleértve a tanácsadókat és az ügyfeleket is. A hálózat továbbra is fontos szerepet fog betölteni az értékesítésben, de az általa használt módszerek változni fognak. Meglepő módon igaz ez a hagyományosan személyes értékesítésű életbiztosításokra is.
Vár-e további konszolidációt a biztosítási piacon? Mi lesz ebben az Aegon szerepe?
Az elmúlt években azt láttuk, hogy a kis és közepes kompozit biztosítók jelentős része eltűnt a magyar piacról. Voltak felvásárlások, összeolvadások, és vannak olyan vállalatok, amelyek növekedés révén értek el méretgazdaságos szintet. Maradtak a nagyobb méretű, széles termékpalettával rendelkező biztosítók, valamint a kicsik, amelyek valamilyen réspiacon tevékenykednek. Úgy gondoljuk, hogy a konszolidációs csúcson túl vagyunk. Ezzel együtt a szabályozói környezet, a piacok, a tulajdonosi elvárások folyamatosan változnak, ebből fakadóan mindig lehet olyan szereplő, aki megfontolás tárgyává teszi az esetleges kivonulást. Az Aegon Magyarország a vásárlói oldalon továbbra is nyitott az ilyen lehetőségek vizsgálatára.
Hozzávetőlegesen
40
ezer ügyfél átvétele történt meg
két hónap alatt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.