Remek első féléves gyorsjelentéssel debütált a régióban, köztük hazánkban is népszerű Pepco Csoport március végén ideiglenesen kinevezett új vezérigazgatója, Trevor Masters, aki a konszernt tavaly májusban a varsói tőzsdére bevezető, egészségügyi okból lemondó Andy Bond helyére lépett. A csoporthoz tartozik a Pepco-s cégérű boltokon kívül a brit Poundland és az Írországban, Spanyolországban, valamint Lengyelországban működő Dealz áruházlánc is.

Fotó: Beata Zawrzel / AFP

A Pepco Group forgalma a március 31-én lezárt hat hónapos periódusban 17,5 százalékkal haladta meg az előző üzleti év azonos időszakának árbevételét, és elérte a 2,37 milliárd eurót. A csoport EBITDA-ja pedig valahol 342-350 millió euró között alakulhatott.

A vállalat rapid növekedése ugyanakkor nem csupán a részvényesek számára örömteli, minden bizonnyal a fogyasztók szívét is megdobogtatja, hiszen Masters az eredményt kommentálva ígéretet tett, hogy a lánc megvédi a költségtudatos vevői által preferált kedvező kiskereskedelmi árait. A bővülés ugyanis lehetővé teszi, hogy a cég ellensúlyozza költségeinek drasztikus emelkedését.

Pedig amint a vezérigazgató kiemelte működési területük minden országában elszabadult az infláció, amely a Brit-szigeteken például márciusban 30 éves csúcsra, évi 7 százalékra ugrott, és a háztartásoknak az 1950-es évek óta legmagasabb megélhetési költségekkel kell szembenézniük. A 19 országot magában foglaló euróövezetben ugyanakkor, ha lehet, még rosszabb volt a helyzet az első tavaszi hónapban, lévén a fogyasztói áremelkedések üteme 7,5 százalékra emelkedett, ami részint új rekordot jelent, részint az elemzők szerint még hónapok vannak hátra a tetőzésig.

A cég mindenesetre nem bízta a véletlenre a növekedést, a fél év során 17 országban 192 új egységgel, összesen 3696-ra szaporította boltjai számát. Április végén pedig megnyílik a Pepco első németországi üzlete is, amely 550 négyzetméteren várja majd vevőit a Boulevard Berlinen. A jelentős expanzió nélkül a bővülés csupán 5,3 százalékos lett volna, jóllehet a tempó a már meglévő üzletekben is gyorsult, mivel a második negyedévben az értékesítések 12,1 százalékkal szárnyalták túl a bázisidőszak tényadatát.

S mindezt úgy érték el, hogy a menedzsment szerint a koronavírus-járvány miatt elrendelt lezárások az első fél évben továbbra is hátráltatták a kiskereskedelmet. A periódus végére azonban a korlátozások enyhültek, és márciusban már 19,4 százalékkal lőtt ki az árbevétel a csoport legalább egy éve nyitva tartó boltjaiban. Ráadásul – a Poundland-nél folytatott elhanyagolható mértékű kísérletezést figyelmen kívül hagyva - a Pepco Csoport egyáltalán nem foglalkozik online kiskereskedelemmel, tehát az eredményt a pandémia tombolása idején is kizárólag hagyományos bolti értékesítéssel termelték ki.

A menedzsment a cég termékei iránti növekvő keresletet látva, megerősítette, hogy jó úton haladnak az egész évre vonatkozó előrejelzésük teljesítése irányába, bár hozzátették, ennek feltétele, hogy a makrokörnyezetben nem következik be további jelentős romlás.

A Pepco részvényei Varsóban több mint 1 százalékkal, 44,1 złotyira drágultak a hírekre (1 złotyi = 80 forint), azaz az utóbbi 10 hónap során összesen nagyjából 10 százalékkal erősödtek a 40 złotyis tőzsdei bevezető árukhoz mérten.