A vártnál jobb negyedévet zárt, és a vártnál borúsabb kilátásokról számolt be a világ második legnagyobb divatruházati lánca, a Hennes & Mauritz (H&M), amelynek üzleteit és online áruházát elárasztották a pandémia levonulása után a ruhatárukat felfrissíteni igyekvő vásárlók – dacolva a rohamos, itt-ott két számjegyűvé duzzadt infláció keresletszűkítő hatásával. 

Macau, semi-autonomous Chinese territory. Macao the 2019-12-30.Macao, territoire semi-autonome chinois. Macao le 2019-12-30. (Photo by Martin Bertrand / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
Fotó: Martin Bertrand / Hans Lucas via AFP

 

A márciustól május végéig tartó időszakban a H&M forgalma éves alapon és devizahatásoktól szűrten 12 százalékkal, svéd koronában számítva viszont 17 százalékkal 54,5 milliárdra gyarapodott, ez 2021 milliárd forintnak felel meg. 

A Refinitiv elemző konszenzusa leragadt az 52,8 milliárd koronánál, de az adózott eredmény megítélésénél ennél is nagyobbat tévedtek. A 4,78 milliárd koronás (173 milliárd forint) tiszta nyereséggel szemben 3,87 milliárd koronáról szóló adat szerepelt az elemzői előrejelzésben. A bővülés 33 százalék volt ezen a soron, ami azért jócskán elmarad a globális piacvezető, a Zara-láncról ismert Inditex csoport 80 százalékos első negyedéves profitugrásához. 

 

Igaz a spanyolok 760 millió eurós (3040 milliárd forint) adózott negyedéves profitja valójában 216 millióval lett volna magasabb, ha nem számolták volna el ebben az 502 oroszországi üzletük márciusi bezárásával járó 216 millió eurót költséget. 

Helena Helmersson H&M vezérigazgató közleményében a szaküzleteik által bevonzott vásárlók számának és költésének dinamikus növekedésére vezette vissza a meglepően jó adatokat, ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy oroszországi, fehéroroszországi és ukrajnai tevékenységüknek a háború miatti leállítása a júniusi forgalmi adatokban 6 százalék körüli visszaesést okozhat majd, e három piacuk éves szinten amúgy a bevétel 4 százalékát szokta szállítani. 

 

Oroszország egymaga adta az Inditex árbevételének 5 százalékát, noha ottani üzleteik számát tekintve a második helyen állt rangsorban. A H&M-nél az orosz piac a hatodik helyet foglalta el a fontossági sorban. A múlt idő indokolt, a svédek ugyanis szintén a kivonulás mellett döntöttek. A kínai piacról nem távoztak ugyan, de a koronavírus-járvány visszatérését követő hatalmas lezárások miatt számos üzletüket átmenetileg be kellett zárniuk. 

 

A szintén meghatározó jelentőségű kínai piacon még mindig érezhető a közösségi médiában szervezett vásárlói bojkott negatív hatása, amit az váltott ki, hogy a svédek visszautasították az ujgurok kényszermunkájával előállított hszincsiangi gyapot felhasználását. 

 

Az Inditexszel szemben a svédeknek nehezebb volt beépíteniük az alapanyagok és a szállítási-feldolgozási költségek gyors emelkedését a fogyasztói áraikba, de hogy ez valamennyire sikerült, arról a 8,3-ról 9,2 százalékra emelkedő üzemi marzs tanúskodik. 

A H&M teljesítményét követő elemzők nem túl optimisták, az idén eddig elszenvedett 30 százalékos omlás a részvényárfolyamban, a piacok beszűkülése, a vásárlásokat visszavető recessziós veszély mind a divatcég ellen játszik, hiába sulykolja a pozitívumokat a cégvezetés. A befektetők egyelőre az erős profitszámoknak örülnek, ezt igazolja a 6,3 százalékkal erősödött árfolyam.