A Toyota júliusra szóló célja 800 ezer jármű legyártásáról szólt, ehhez képest csupán 706,5 ezer autó gördült le a futószalagokról. Ez nem csak a tervtől, de az egy évvel korábbi mennyiségtől is elmarad 8,6 százalékkal. 

Fotó: Francois Lo Presti / AFP

Az áprilisban indult új üzleti év első négy hónapja után már 10,3 százalékos lemaradásban van az eredeti tervtől a világ legnagyobb járműgyártója. A Toyota főként odahaza van bajban, japán gyárait júliusban csak 221,8 ezer autó hagyta el, 28,2 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi mennyiségnél. 

A társaságot júliusban az időjárás sem fogadta kegyeibe,

két hazai gyárában is napokra le kellett állítani a termelést, mert az esőzések miatt az alkatrészellátás akadozott. Emiatt 5200 jármű nem készülhetett el. Ugyanakkor a külföldi üzemeiben 4,5 százalékos plusz jeleztek, ott összesen a 484,7 ezer gépkocsi gyártottak, ami egyben rekord a hetedik havi termelési adatok sorában.

A Toyota termelési és értékesítési adatai
 

A Toyota vezetése augusztus elején még azt hangoztatta, hogy minden nehézség dacára tartani fogják az üzleti évre szóló 9,7 millió darabos termelési tervüket, rákapcsolnak, és szeptemberben már tárgyhavi rekordot ígérő 850 ezer autót fognak gyártani, s a feszített tempót november végéig biztosan tartani tudják. 

Iparági elemzők nem ennyire optimisták,

szerintük a Toyotának szembe kell néznie a tényekkel, és korrigálnia kell a terveit, amit még az sem befolyásol, ha a koronavírus-járvány miatti kínai gyárbezárásoknak és egyéb korlátozásoknak vége lenne, illetve az autóipart globálisan sújtó csiphiány is enyhülne a belátható jövőben – ahogy ígérik.

Nehezíti a Toyota helyzetét az ellene indított vizsgálat is, amely a RAV4 Hybrid és RAV4 Prime tölthető hibrid modelljei ügyében indult a hónap elején, s amely miatt ezek gyártását is le kellett állítani egy időre. 

A rendkívüli népszerűségnek örvendő városi terepjárók (SUV) egyes példányainál az utasoldali légzsák nem pattant ki az ütközéses baleseteknél. Emiatt visszahívást rendeltek el, ez 3500 járművet érint. 

Az sem pozitív hír, hogy új sztármodelljükre, a Harrier nevű SUV-ra már nem vesznek fel megrendeléseket, miután a gyártás nem tud lépést tartani a kereslettel, itt az alkatrész-beszállítás akadozását jelölte meg hibaforrásként a Toyota.

Ami a júliusi értékesítési adatokat illeti, a Toyota csoport névadó márkájából 797,2 ezer darab fogyott, az egy évvel korábbinál 7,2 százalékkal kevesebb. 

A Toyota 29,9 százalékos részesedésével továbbra is piacvezető Japánban,

de ha az általa forgalmazott miniautókat is beszámítjuk, akkor a piac 47 százalékát uralja. 

Daihatsuból 63,5 ezer, az emissziós botrányba keveredett Hino haszonjárműveiből pedig 12,1 ezer talált gazdára. Az előbbi 5,6 százalékos pluszt, az utóbbi 1 százalékos mínuszt takar. A Toyota termelési mutatói az idén csak egy hónapban múlták felül az értékesítéseket, azaz a cég jobbára készleteinek eladásával próbálja kielégíteni a masszív pluszkeresletet. Értékelésük szerint egyelőre a recessziós félelmek nem érződnek a keresleten.

A Toyota árfolyama
 

A Toyota árfolyama minimálisan, 1 százalékon belül erősödött a tokiói tőzsdén, jelezve, hogy a nehézségek leküzdésére tett erőfeszítéseket és a terv teljesítéséhez való ragaszkodást díjazzák a befektetők.