A Volkswagen a Porsche elsőbbségi részvényeit a vasárnap meghozott döntés értelmében a 76,50 és 82,50 euró közötti sávban tervezi értékesíteni, ami optimális esetben 75 milliárd eurós cégértéket jelenthet. A piacon a felső várakozás erre vonatkozóan 85 milliárd euró körüli volt. Érdekesség, hogy maga a Volkswagen csoport – amely a névadó márka és a Porsche mellett az Audit, a Skodát és a Seatot is magában foglalja – jelenleg „csak” 88 milliárd eurót ér.

22 February 2022, Baden-Wuerttemberg, Stuttgart: The Porsche logo can be seen on a large sign at the company's headquarters in Stuttgart-Zuffenhausen. The Volkswagen Group wants to take its sports car subsidiary Porsche AG public.
Fotó:  Christoph Schmidt / Getty Images

A részvényekért befolyó összeg azonban csak részben megy az elektromos átállással kapcsolatos kiadások fedezésére, ehelyett – 49 százalékban – a Volkswagen részvényesei között szórják szét jövő év elején, ha a decemberre összehívandó rendkívüli közgyűlés ezt megszavazza majd. 

Sok kétség nem férhet ehhez, a Volkswagen csoport főrészvényese ugyanis a cégalapítók örököseit felvonultató Porsche és Piech család vagyonkezelő cége, a már most is tőzsdén szereplő Porsche Automobil Holding, azaz a Porsche SE.

Relatív árfolyammozgások
Porsche & Volkswagen
 

A jegyzési folyamat kedden indul a részletek hétfői közreadása után, majd 

a papírokkal szeptember 29-én kezdhetik meg a kereskedést a frankfurti börzén. 

A Porsche nevéhez fűződhet a harmadik legnagyobb európai elsődleges részvénykibocsátás (IPO) az olasz energetikai óriás, az Enel 1999-es és a Deutsche Telekom 1996-os debütálása óta.

A tőzsdei bevezetés részeként a stílusosan 911 millió Porsche AG-részvényt 455,5 millió elsőbbségi részvényre és 455,5 millió törzsrészvényre osztják fel. Ezekből az IPO részeként maximum 113,9 millió elsőbbségi részvényt értékesítenek nyilvánosan, ezek azonban

legfeljebb befektetésnek lehetnek jók, a vállalat ügyeibe nem engednek beleszólást,

ugyanis szavazati jog nem kapcsolódik hozzájuk. 

Viszont az elsőbbségi részvényesek a törzsrészvényekre kifizetett osztalékhoz képest mindig egy eurócentes prémiumot kapnak, bár abból aligha gazdagodnak meg. 

The Porsche 959
Fotó: Martyn Lucy / Getty Images

A bizonytalan, recesszióval fenyegető gazdasági-pénzügyi környezetben sorra kerülő IPO-val szembeni bizalmat erősítendő a Volkswagen meglévő részvényesei közül a katari befektetési hatóság (Qatar Investment Authority), az 1190 milliárd dollárnyi vagyont kezelő norvég szuverén vagyonalap, valamint az amerikai T. Rowe Price befektetési alap vállalta, hogy a jegyzési sáv felső határán garantáltan jegyez részvényeket, méghozzá együtt 4,99 százalékot megtestesítő pakettet, 3,68 milliárd euró értékben. 

E gesztust közleményében nagyra értékelte Arno Antlitz, a Volkswagen pénzügyi és üzemeltetési igazgatója. A külsős részvényesek így 20,01 százaléknyi Porsche AG-részvényért indulhatnak harcba.

A Volkswagen legnagyobb részvényesével, a Porsche SE-vel szeptember elején kötött megállapodásnak megfelelően a sportautómárka 25 plusz egy szavazati joggal rendelkező törzsrészvénypakettje a Porsche és a Piech család által ellenőrzött Porsche SE holdinghoz kerül, ami azt jelenti, hogy 

blokkoló kisebbségként valamennyi nekik nem tetsző stratégiai kérdésben vétójoguk van. 

Ők ezért 7,5 százalékos felárat hajlandók fizetni az elsőbbségi részvények árához képest. Ami persze nem is csoda, hiszen ennyit biztosan megér, hogy a családi ezüst fényesebben csilloghasson, mi több, a befolyásuk is növekedhessen. 

A vételárat kölcsönből fedezik, azaz nem bonyolítják túl az amúgy is kacifántos Porsche IPO-t azzal, hogy maguk is részvényeket bocsássanak ki, hogy forráshoz jussanak. A vételár egy része 2023 elején úgyis visszajön, hiszen a két család a Porsche SE-vel a törzsrészvények révén 53 százalékkal és 31,3 százalékos szavazati joggal rendelkezik a VW csoportban. Rendkívüli osztalékként pedig visszacsorog hozzájuk a befizetett pénz nagy része.

A felkínált elsőbbségi részvények középárával számolva 

a Porsche értékeltsége jóval alacsonyabb, mint a nagy rivális Ferrarié. 

A német luxussportkocsi-gyártó P/E (részvényár per egy részvényre eső EBITDA-nyereség) aránya 10,2, míg a top-end kategóriát képviselő Ferrarié 23,1. A kettő közötti eltérésben az IPO időzítése is közrejátszik, több szakértő sem tartja ideálisnak az időpontot. Lehet, hogy az élet és a befektetői érdeklődés majd rájuk cáfol.