Az adók, vámok és regisztrációs díjak mozgatják leginkább egy-egy autótípus árát, ám ezektől csupaszítva is tetemes különbségeket lehet tapasztalni – derül ki a Bloomberg összeállításából, amely az egyik legkelendőbb elektromos autó, a Tesla Model Y árlistáját böngészve jutott érdekes eredményekre. 

Tesla's Shanghai-made Model Y goes on sale in Shanghai Tesla's Shanghai-made Model Y with the lower price points attracts buyers to take a test drive in one of its speciality stores in Shanghai, China, 6 January 2021. (Photo by Stringer / Imaginechina via AFP)
Kínában nagyon népszerű a Sanghajban gyártott Tesla Model Y.
Fotó: Imaginechina via AFP

A világ legkeresettebb öt modellje közé bekerült Teslából az első három negyedévben félmilliónál is több fogyott, a méretében a Model 3 szedán és a Model X városi terepjáró (SUV) közé eső Model Y-ért a legtöbbet Szingapúrban kell leszurkolni, ott 103,8 ezer dollárba kerül az, amit Kínában a múlt havi árcsökkentés után 40,4 ezer dollárért vesztegetnek. A Tesla honlapja szerint 

Magyarországon a Model Y fogyasztói alapára 24,5 millió forint, azaz 62,68 ezer dollár, amiből az áfát levonva 49 ezer dollárosra karcsúsodna az árcímke. 

A kínai árképzés versenyképességében egyfelől a kapacitását évi egymillió gépkocsira emelő sanghaji Tesla Gigafactory, másfelől az elektromos autók vásárlásához nyújtott gáláns állami támogatás is szerepet játszik. Igaz, ez utóbbit januártól kivezetik, s nem tudni, jön-e helyette valami. 

Mindenesetre a kínai elektromos forradalom lángját őrizni kell, ezt Pekingben is jól tudják, 

úgyhogy valamilyen dotációs technikát csak kell találni ahhoz, hogy a kedvező trend ne szakadjon meg. Szingapúrhoz visszatérve, ott még a motorkerékpárok tartása is luxusszámba megy, ahogy arról nemrég beszámoltunk. Egyébként oda is a Sanghajban gyártott Model Y-ok kerülnek. 

A városállam észvesztő árait a drámai helyhiány magyarázza, egyszerűen nincs hely annyi autóra, mint amennyit forgalomba szeretnének helyezni az amúgy is folytonos dugókban ücsörgő polgárok. A forgalombővülés szabályozására Szingapúr aukciós modellt dolgozott ki, amelynek értelmében minden második hónapban két alkalommal tartanak árverést az autóra vágyók körében, ám az itt megszerzett engedély is csak tíz évre szól. 

Más kérdés, hogy közben lehet licitálni egy másik engedélyre, így amikor az első kifut, az újabb már rendelkezésre állhat. Aki Model Y-t akar a garázsában tartani, annak csak az engedélyért 84,8 ezer amerikai dollárt kellett letennie az asztalra a legutóbbi novemberi aukció adatai szerint. 

Ezzel és a pluszban még bejövő ilyen-olyan adókkal (együtt 80 ezer dollár) megspékelve egy Tesla Model Y ára simán átlépi a negyedmillió dolláros határt. Ennyiért már csinos apartmant is lehet venni Szingapúrban, és a százmillió forint feletti összeg kiadása eleve őrültségnek tetszik – de csak magyar szemmel nézve.

Ahol a legdrágább a Tesla Model Y... és ahol a legolcsóbb
 

Alexander Ang pénzügyi szakember például nem lát ebben semmi különöset. Mint azt a Bloombergnek elmondta, itt minden autó pokoli drága, és a konkurenciához képest a Model Y még így is jó vételnek számít. Ang emellett áradozott még a bőséges hátsó lábtérről, ami szerinte kategóriagyőztes, panaszkodott viszont a szegényes választékról, amelyből vezetési élményt és ár-érték arányt tekintve kimagaslott a Model Y.

Amíg Ang a verseny hiányára panaszkodott, addig a másik végponton, Kínában gyilkos harcot vívnak minden egyes vásárlóért. 

A világ legnagyobb autópiacán a Teslának is fel kell kötni a gatyát, 

mert szinte nincs is olyan autógyártó, amelynek a kínálatában az SUV kategóriában ne lenne hasonló felszereltségű termék, legyen szó a BYD-ről, a NIO-ról, a Li Autóról, az Xpengről, a Zeekrről, hogy csak az ismertebbeket említsük. A helyi gyártók felzárkózása a világszínvonalhoz immár ténykérdés, a Kínában értékesített elektromos autók 80 százaléka már a helyi márkák képviselőiből kerül ki.

Doctor,And,Patient,Are,Discussing,Consultation,About,Symp tom,Problem,Dia gnosis Doctor and patient are discussing consultation about symptom problem diagnosis of disease talk to the patient about medication and treatment method.
A Berlin melletti Gigafactory a Tesla Y tömeggyártásával kezdte meg működését.
  Fotó: Shutterstock

A versenytársak előretörésére a Teslának is reagálnia kellett, a már említett árcsökkentés mellett lerövidítették a szállítási időt, mégpedig az év eleji 22 hétről egyetlen hétre, visszaállították az ajánlói rendszert, a szájhagyomány ápolása és folyamatos „olajozása” ugyanis többnyire újabb megrendelésben ölt testet, és még biztosítást is kapnak a vevők az autójuk mellé. 

Kínából származik a Tesla bevételeinek mintegy egynegyede, 

s döntően az ottani forgalomtól függ, hogy cégalapító-vezérigazgató tartani tudja-e a globális értékesítés évi 50 százalékos tempójú növeléséről szóló ígéretét. Az utóbbinak megágyaz a Berlin melletti grünheidei és a texasi Austinban idén átadott Gigafactory, amelyeket a hírek szerint egy újabb követ Ázsiában. Erre Dél-Korea mellett Indonézia és India pályázik

A Model Y eladásain egyébként nem hagy nyomot se a recessziós hangulat, se a kínai piacon tapasztalt ütemvesztés. A német gyár ontja magából a Model Y-okat az európai piacra, ennek is köszönhetően az idén a Bloomberg előzetes adatai szerint 760 ezer fogyhat az elektromos SUV-ból. 

Ha ezt a mennyiséget összevetjük a tavalyi globális statisztikai adatokkal, kiderül, hogy a Model Y a negyedik helyre jönne fel. A legtöbb autó 2021-ben a Toyota RAV4-esből és a Toyota Corollából fogyott (1,1-1,1 millió darab), a harmadik helyre a Honda C-RV jött fel (903 ezer), a negyedik pedig a Nissan Sentra volt (693 ezer).