Irreálisan magas árat fizetett a Magyarországon is jelenlévő cseh Mall e-kereskedelmi csoportért a lengyel Allegro, ám ennek a negatív pénzügyi hatásain túl tudott lendülni – legalábbis ez derül ki a szerdán közzétett harmadik negyedéves gyorsjelentésükből. A hazájában piacvezető, a régióban pedig a meghatározó online kereskedők közé sorolt Allegro az idén áprilisban zárta le a Mall csoport és a hozzá kapcsolódó WEDO logisztikai vállalat felvásárlását, épp a gazdasági-tőzsdei ciklus tetőpontján, amikor a kiemelkedően magas által is tüzelt kiskereskedelmi forgalom csúcsokat döngetett és nem sok jel mutatott arra, hogy innen kikövezett út vezet a pokolba.

Milan,,Italy,-,August,10,,2017:,Allegro,Website,Homepage.,It Milan, Italy - August 10, 2017: Allegro website homepage. It is a Polish online auction website.. Allegro.pl logo visible.
Az Allegro korlátlan úr a lengyel e-kereskedelmi piacon, s a csehen is azzá kíván válni.
Fotó: Shutterstock

Márpedig ez történt: a két új szerzemény értéke rohamosan csökkent. Olyannyira, hogy a kettejükért 881 millió eurót kicsengető Allegro most a 489 millió eurós értékcsökkenési leírást volt kénytelen eszközölni, azaz 

befektetésének értéke alig több mint fél év alatt kevesebb mint a felére zuhant. A kapitális baklövés természetesen veszteségbe fordította az Allegro harmadik negyedéves mérlegét, 

de a cégvezetés minden lehetséges kommunikációs eszközzel azt sulykolja, hogy a Mall-ügylet nem érinti sem a nyereségtermelő képességüket, sem a készpénz-állományukat, sem az üzleti modelljüket, sem a prioritásaikat, sem a stabilitásukat – „csupán” egy technikai kérdésről van szó. 

A kiadott gyorsjelentésben szereplő, a működési környezetet leíró adatok valójában ezt igazolják, leszámítva az adózott eredményt, amely az egy évvel korábbi 324 millió złotys (1 złoty = 87,4 forint) profithoz képest a gigantikus leírás miatt negatívba, 2,2 milliárd złotyba (192 milliárd forint) fordult.  

Igaz, a részvényárfolyam alakulása híven tükrözi a Mall-ügylet miatt érzett befektetői csalódást,

hiszen március vége óta harmadával csökkent a luxemburgi bejegyzésű lengyel cég kurzusa, az év eleje óta pedig megfeleződött a varsói tőzsdén vitézkedő papír árfolyama. Aligha vigasztalja a részvényeseket, hogy a konkurens cégek árfolyama is 50–70 százalék körüli mértékben eset az év eleje óta.

Az Allegro árfolyama
 

Amúgy a bevételek döntő hányadát megtermelő lengyel piacon a tárgyidőszakot jellemző, de már a végéhez közeledő kiskereskedelmi boom az egy évvel korábbi időszakénál 88 százalékkal magasabb, 2,32 milliárd złotys bevételhez segítette az Allegrót, igaz ebben a növekményben már az időközben konszolidált Mall bevételei is benne vannak. 

Az Allegro közvetítésével 12,9 milliárd złoty értékű üzlet született a negyedév során, ez 30,4 százalékos éves növekedés. Ebből 12,01 milliárdnyi üzletet a lengyel e-boltok hoztak, ami éves alapon 20,1 százalékos gyarapodást jelent. 

Az aktív lengyel felhasználók száma egy év alatt 3 százalékkal, 13,8 millióra nőtt, 

az egy felhasználóra eső költés pedig 13 százalékkal, 3450 złotyra.

A csoportszintű kiigazított EBITDA 13,9 százalékkal, 537 millió złotyra nőtt, verve a 496 millióról szóló elemzői konszenzust. Ebből szerény 50,3 millió złoty fűződik a Mallhoz, amely egy év alatt felhasználóinak 4 százalékát veszítette el, s 4,3 millióan tartottak ki mellette. Az egy felhasználóra eső, 1,4 százalékkal alacsonyabb, 939 złotys éves is jelzi a cseh leánynál a bajok komolyságát. Ez a hasonló lengyel adatnak alig több mint az egynegyede.

Az Allegro vezetése mindennek ellenére optimista, és megerősítette az üzleti évre vonatkozó előrejelzéseit. 

Eszerint a konszolidált bevétel 67–71, az üzletkötések összértéke 22–24, a kiigazított EBITDA pedig 2–6 százalék közötti mértékben emelkedik. Roy Perticucci vezérigazgató biztos abban, hogy a Mall üzletág az Allegro bevált kereskedési platformjainak jövő évben esedékes átvételével megindul a felfelé vezető úton. Egyelőre velük vannak elfoglalva, a nemzetközi terjeszkedésük további állomásait nem fedték fel.