Áremeléssel sem tudta ellensúlyozni visszaeső forgalmát a háztartási cikkeiről világszerte ismert Procter & Gamble (P&G), az Ariel és a Lenor gyártója ezzel együtt kitart eddigi stratégiája mellett, bízva abban, hogy a vásárlók megbarátkoznak a magasabb árakkal.

P&G Is Spending Millions To Convince You To Use Your Dishwasher
Fotó: Bloomberg

A fogyasztói alapcikkeket gyártó amerikai óriásvállalat nyeresége az egy évvel korábbi 4,22-ről 3,9 milliárd dollárra esett vissza a december végén zárult három hónapban. 

Az egy részvényre vetített eredmény (EPS) pedig – az elemzői konszenzussal összhangban – 1,59 dollárra futott be, ami négyszázalékos visszaesést jelent.

A társaság forgalma egy százalékkal 20,77 milliárd dollárra mérséklődött, de valamelyest még ezzel együtt is meghaladta a 20,73 milliárdos piaci várakozást a 2023-as üzleti év második negyedévében.

Más alapvető fogyasztási cikkeket gyártó vállalatokhoz hasonlóan a Gillette és a Pampers márkák tulajdonosa is többször emelte termékeinek árát az elmúlt időszakban, hogy fedezze megugró szállítási, nyersanyag- és munkaerőköltségeit, valamint az erősebb amerikai dollár exportbevételekre gyakorolt kedvezőtlen hatását. A negyedév során eszközölt, átlagosan 10 százalékos áremelés ugyan nem váltott ki olyan jelentős elfordulást a vásárlók körében, mint amilyet a tartós árucikkeket gyártók tapasztaltak, a megugró költségek ellensúlyozására mégsem bizonyult elegendőnek, az értékesített volumen ugyanis hat százalékkal csökkent.

A Procter & Gamble árfolyama 2022. október 3-tól
 

A költségnövekedés és a devizahatás az idei évben 3,7 milliárd dollárral terhelheti meg a társaság eredményét, ami némileg kedvezőbb az első negyedévben prognosztizált 3,9 milliárdos tételnél. A bruttó fedezet marzs ezzel együtt nyomás alatt maradhat. Utóbbi éves alapon 160 bázisponttal szűkült a második negyedévben.

A vállalatvezetés ennek ellenére továbbra is kitart az áremelési stratégia mellett, mert tapasztalatuk szerint a vásárlók a vártnál kedvezőbben fogadták azokat.

A fogyasztók nem fognak felhagyni a kézmosással vagy a mosással

– hangsúlyozta Andre Schulten pénzügyi vezető.

Ezt az optimizmust tükrözi a P&G megemelt bevételi célja is, amely immár 4-5 százalék közötti organikus forgalombővüléssel számol az idei üzleti évben a korábbi 3-5 százalékkal szemben.

A befektetőket mindez nem igazán győzte meg, a részvényárfolyam 2,7 százalékot esett a tőzsdenyitás előtti elektronikus kereskedésben.