A világ legnagyobb joghurtgyártója, a Danone 7 százalékos forgalomnövekedésről jelentett tavalyi negyedik negyedévéről, felülmúlva a 6,2 százalékos előzetes becsléseket. Az Activia joghurt és az Evian palackozott víz gyártója 2022-re 7,8 százalékos forgalomnövekedésről számolt be, ami összhangban van a 7-8 százalékos piaci konszenzussal.

London,,Uk,-,September,26,,2018:,Light,And,Free,Greek
LONDON, UK - SEPTEMBER 26, 2018: Light and Free greek style yogurt with blueberries by Danone with berries
Fotó: Shutterstock

Mindez annak köszönhető, hogy gyorsult az alapvető tejtermékek, a növényi alapú termékek, a speciális élelmiszerek és a palackozott vizek értékesítése.

A tavalyi üzemi árrés a 2021-es 13,7 százalékról az árbevétel 12,2 százalékára mérséklődött a várakozásoknak megfelelően, a csökkenés az inflációs nyomást és a beruházásokkal kapcsolatos pluszkiadásokat tükrözi. A francia vállalat 2023-as előrejelzése összhangban volt a középtávú, 3-5 százalékos árbevétel-növekedési céljával.

A 2022-es lendületre alapozva bizakodással indítottuk az idei üzleti évünket

– mondta Antoine de Saint-Affrique vezérigazgató egy nyilatkozatban. Saint-Affrique a növekvő költségek és az orosz–ukrán háború okozta bizonytalanság közepette hajtja végre a megújulási tervet, ami arra késztette a csoportot, hogy tervbe vegye az oroszországi üzletága leválasztását – írja a Reuters.

A Danone árfolyama 5 éves
 

Összességében az áremelések 8,7 százalékkal járultak hozzá az éves, és 11,3 százalékkal a negyedik negyedéves bevétel növekedéséhez, azaz a pluszbevétel teljes egészében innen származott. A Danone a riválisaihoz – Nestlé, Unilever – hasonlóan emelte az árakat, hogy kompenzálja a növekvő költségeket, de az áremelkedés mértékét nehéz meghatározni, ugyanis a vállalatnak nem sok tere maradt a drágulás áthárítására a fogyasztókra, ha az árak tovább emelkednek, akkor a cég profitja megcsappanhat.

A Danone a múlt hónapban bejelentette, hogy vizsgálja a biotejtermékeket – tejföl, joghurt, sajt, vaj és tej – készítő amerikai leányvállalatok, a Horizon Organic és a Wallaby eladását. A két cég a Danone globális bevételeinek mintegy 3 százalékát adta tavaly, és rontotta az anyavállalat eredményét, ezért az optimalizálás jegyében megszabadulnának tőlük. 

Újabb élelmiszeripari óriás lép le Oroszországból

Egymilliárd eurót is bukhat a Danone a folyamatban lévő oroszországi kivonulásán. A tejtermékeiről ismert francia óriásvállalat a Renault-hoz hasonlóan piacvezető volt Oroszországban Prostokvashino márkája révén, a bevételeinek 5 százaléka onnan származott az év első kilenc hónapjában.