Két és fél százalékkal húzták lejjebb a Starbucks részvényárfolyamát a csalódott befektetők a pénteki hivatalos tengerentúli tőzsdenyitást megelőző kereskedésben, miután a kávézólánc a visszaeső kínai forgalom miatt nem felelt meg a piaci elvárásoknak 2022 végén.
A seattle-i központú vállalattól részvényenként 77 centes nyereségre és 8,78 milliárd dolláros árbevételre számítottak az elemzők, ám a számok mindkét soron elmaradtak ezektől.
A december végén lezárt első üzleti negyedévben szűk öt százalékkal bővülő, 855 millió dolláros eredményt mutatott fel a kávézólánc, ami az egyedi tételektől szűrten is mindössze 75 centes profit részvényenként. A bevételek eközben 8,71 milliárd dollárra emelkedtek, de a dinamika itt is egy számjegyű – nyolcszázalékos – volt.
A hazai piacán 10 százalékkal ugrottak meg a bevételek, mivel a vásárlók többet költöttek a kávézókban, és az egységek vendégforgalma is nőtt. Minderre rátett, hogy az amerikaiak rekordösszegű, 3,3 milliárd dollár értékű beváltható ajándékkártyát vásároltak az ünnepi szezonban.
A Starbucks hűségprogramjának aktív tagsága ezzel párhuzamosan 15 százalékkal nőtt az Egyesült Államokban, és annak előnyeit immár 30,4 millió kávérajongó élvezhette.
A nemzetközi piacokon már nem ilyen derűs a helyzet, az Egyesült Államokon kívülről származó bevételek ugyanis 13 százalékkal csappantak meg, főként az egyik legdinamikusabban fejlődő és második legnagyobb piacnak számító kínai visszaesés következtében.
A koronavírus-járványnak erősen kitett ázsiai országban 29 százalékkal zuhant a forgalom, a helyi fogyasztók a szigorú pandémiás korlátozások december eleji feloldását követően sem szívesen tértek be a kávézókba a megbetegedések gyors terjedésétől tartva.
A terjeszkedést viszont a Covid sem tudta megfékezni, az amerikai társaság a negyedév során 69 egységet nyitott Kínában, ahol már 6090 helyen kínálja széles kávépalettáját. A nagyszabású tervek szerint 2025 végén 9000 kávézó szolgálná ki a kínai koffeinfüggők igényeit.
A társaság megerősítette a 2023-as üzleti évre vonatkozó célszámait, ennek megfelelően a bevételek 7-9 százalékkal nőhetnek, a profitnál pedig 15 és 20 százalék közötti bővülésre van kilátás. A kínai forgalom viszont még a most futó, második negyedévben is zsugorodhat.