A Tesla az első negyedévben rekordszámú eladásról számolt be, azonban nem sikerült megelőznie legfőbb riválisát: vállalata 422 875 autót értékesített az elmúlt három hónapban, a kínai BYD azonban 552 076 járművet. Az amerikai cégnek már jó ideje fejtörést okoz a BYD térnyerése.

SHENYANG, CHINA - APRIL 01: A BYD Qin Plus DM-i sedan is on display during the Shenyang Auto Show at Shenyang International Exhibition Center on April 1, 2023 in Shenyang, Liaoning Province of China.
A BYD sok fejfájást okoz a Teslának.
Fotó: Getty Images

Tavaly az e-autók eladásai meghaladták a 10,2 millió darabot, 65 százalékos éves szintű növekedést produkálva. A vezető gyártó 2022 utolsó negyedévében a BYD volt 19,8 százalékkal, a kínai céget a Tesla követte 12,1 százalékkal, majd a Volkswagen 8,2 százalékkal. Bár a BYD egyelőre csak Kínában igazán népszerű, az eladási számaikat tekintve összességében tavaly lenyomta a Musk-céget 1,8 millió körüli értékesítéssel, míg a Tesla csupán 1,3 milliót adott el 2022-ben.

A tíz legnépszerűbb villanyautó-modellből hét kínai márkától származott.

Az első helyen a Tesla Model Y állt, utána a BYD Song, a Tesla Model 3, majd a Wuling Hongguang Mini következett. A tizedik helyen a Volkswagen Model ID.4 egyetlen európai autóként szerepelt a tízes toplistán, az ötödiktől a kilencedikig kizárólag BYD-járművek találhatók a Counterpoint Research piackutató cég jelentése szerint. Az elemzők szerint az e-autó eladások 2023 végére elérhetik a 17 millió darabot, és továbbra is a BYD fog dominálni.

Sőt tavaly számos kínai márka megkezdte terjeszkedését Európában, Délkelet-Ázsiában és Latin-Amerikában.

A várakozások szerint a kínai cégek uralni fogják Délkelet-Ázsiát és Latin-Amerikát, mivel ezekben a régiókban kevés márka működik. Az öreg kontinensen azonban kemény harc indulhat a vevőkért. A szakértők úgy vélik, hogy idén is a BYD lehet a győztes, ugyanis Elon Musk vállalata tavaly árháborút indított, ami visszafelé sült el: a kínai riválisok felvették a kesztyűt, szintén csökkentették az árakat, így növelték az eladásaikat. Dan Levy, a Barclays elemzője arra számít, hogy a Tesla további árcsökkentésre kényszerülhet, ezért a vállalat kénytelen lehet spórolni.

Így próbál spórolni a költségeken a vállalat

Elon Musk tervei szerint az új generációs Teslák gyártása 50 százalékkal olcsóbb lesz, és ez lehetővé teheti a várva várt olcsó modell érkezését, amit több módszer fog segíteni. A mintegy hatvan elem összeforrasztásával előállított alváz helyett egyetlen elemből álló gépkocsiváz rengeteg munkafázist iktat ki, így a költségek is jóval alacsonyabbak, viszont sok szakember nem lelkesedik a módszerért. Szerintük így a jármű veszít a rugalmasságából és az ellenálló képességéből, valamint minőségi kifogásaik is akadnak.

Az egyben kiöntött váz sokkal nehezebben javítható, mit a hagyományos, amelyeken egy-egy elem kicserélése nem okoz különösebb problémát. Az autógyártók viszont nem abból indulnak ki, hogy milyen könnyen legyen javítható a balesetes gépjármű, hanem abból, hogy a dráguló alapanyagok közepette hol tudják megfogni a költségeiket és fokozni a profittermelésüket.

Az elektromos autók legdrágább eleme az akkumulátor, amelyet az alváz követ.

Így aztán Elon musk abban reménykedett, hogy a forradalmian új és az autógyártási költségeket radikálisan csökkentő 4680-as akkumulátorcellák alkalmasak lesznek tömeggyártásra, és tovább faraghatják a költségeket, viszont ebben csalódnia kellett. A spórolás egy másik eleme, hogy a cég tavaly októberben közölte, hogy fokozatosan eltávolítja a drága ultrahangos érzékelőket, a lidarokat a járműveiből, csak kamerákat és mesterséges intelligenciát használ a jövőben az Autopilot rendszeréhez.

Egyre mélyebbre ássák magukat az autógyártók a lítiumbizniszbe

Az akkumulátorellátáson áll vagy bukik az elektromos átállás sikere, ezt felismerve az autógyártók pénzt nem kímélve próbálják garantálni a zavartalan alapanyag-ellátásukat. Még a bányákba is lemerészkednek.