A francia Pernod Ricard szeszipari óriás a vártnál is jobb, 10 százalékos organikus bevételnövekedéssel nyugtázta a júniussal zárult üzleti évét, a 12,14 milliárd eurós forgalomból a negyedik üzleti negyedév 19 százalékos éves plusszal vette ki a részét, amit a társaság gyorsjelentése arra vezet vissza, hogy Covid-válságból és a korlátozásokból kiszabadult és minőségi italokra vágyó kínaiak rávetették magukat a Martell konyakra, s inkább azt kortyolgatva merengenek a kínai gazdaság egyre gyengébb mutatóinak eredetén. 

Stockholm,,Sweden,-,July,19,,2021:,A,Ground,Sign,For
Az Absolut vodka is a Pernod Ricard portfóliójához tartozik. Fotó: Shutterstock

Illetve azon, hogy a fogyasztás meglódulását érzékelő és arra azonnali áremeléssel reagáló Pernod Ricard nem srófolja-e még magasabbra az árait. Ugyanezt és ennek a hatásait figyelik árgus szemmel a világ második legnagyobb minőségi alkoholos italokat készítő és forgalmazó vállalatának részvényesei is, akik elégedetten konstatálhatták, hogy az éves üzemi nyereség – a 9,6 százalékról szóló elemzői becsléseket is felülmúlva – 11 százalékkal, 3,35 milliárd euróra gyarapodott. 

A vállalatvezetés a részvényesi elégedettség fokozására 14 százalékos osztalékemelésről határozott, 

így 4,70 eurót fizetnek majd ki papíronként a tulajdonosoknak. Akik egyébként jó áron meg is válhatnak értékpapírjaiktól, hiszen a Pernod Ricard egy részvény-visszavásárlási program elindítását is bejelentette, erre 500–800 millió eurós keretet szánnak. 

 

Nem nagyon lelkesítették fel ezzel a részvényeseket, akik más most nekikezdtek a kitárazásnak, 3,3 százalékkal lejjebb taszítva az árfolyamot a párizsi tőzsdén. Ennek a hátterében a menedzsment azon megállapítása állhat, hogy a júliussal indult új üzleti évet erős volatilitás jellemzi majd, és maga 

a start sem volt fényes, a júliust ugyanis két meghatározó piacon, azaz Kínában és az Egyesült Államokban lanyha forgalom jellemezte. 

Figyelmeztettek is, hogy a magas bázis miatt az eladásoknál átmenetileg némi visszaesést is tapasztalhatnak, erről az első üzleti negyedév végén kaphatunk képet. A gyengébb nyári nyitányban nyilvánvalóan közrejátszik, hogy a kánikulában nem a töményet veszi ki az ember a bárszekrényből, hanem a sört a hűtőből. 

A Pernod Ricard viszont nem gyárt sört, pedig szélesíthetné a termékpalettáját. De már jó úton haladnak, az előre kevert palackozott-dobozos alkoholos üdítőknél, koktéloknál nagyot léptek előre azzal, hogy kanadai leányvállalatuk, a Corby Spirit & Wine közbeiktatásával júniusban többségi részesedést szereztek az új hullámos szeszgyártás egyik üdvöskéjében, a kanadai Ace Beverage Groupban. 

Ayutthaya,-,Thailand,,14/10/2019:,Vodka,Brand,Absolut,Vodka,Bottles,Made
Az ízesített italokban nagy üzleti lehetőséget lát a Pernod Ricard. Fotó: Shutterstock

A 123 millió kanadai dolláros cégértékre becsült koktélgyártóban 90 százalék fölé nőtt a franciák tulajdonrésze – adott hírt az ügyletről a Bloomberg. A maradék 10 százalékos pakettre is vételi opciót kötöttek ki, amivel 2028-ig élhetnek. 

Az Ace termékei egyelőre „táplálékkiegészítőkként” szerepelhetnek a világ legnagyobb forgalmú whiskey-jét, a Jamesont (és nem mellékesen a Ballantine’st, Chivas Regalt, 100 Piperst, Glenlivet-t, Clan Campbellt és Royal Staget) forgalmazó vállalatánál, de az irányváltást a ready-to-drink szegmens felé már jól jelzik. 

A divattal és a korral együtt kell élni

– vallja a folyamatosan új utakat, lehetőségeket kereső cégvezetés. A ready-to-drink szegmensben pedig bőven van fantázia és profit, az alacsony alkoholtartalmú dobozos üdítők és szódák (ideértve a hard seltzereket is) piaca 2022-től 2026-ig bezáróan 8 százalékkal bővülhet, ami a főbb piacokon 11,6 milliárd dolláros pluszbevételhez segítheti a gyártókat az IWSR elemzőcég előrejelzései szerint.

Visszatérve a múltba: 

a lezárt üzleti évben az ázsiai piacon 17 százalékos forgalombővülést regisztrált gyorsjelentésében a Pernod Ricard,

kiemelve az indiai, a kínai, a japán, a török és a dél-koreai kereslet markáns növekedését. 

Európában 8, Amerikában pedig 2 százalékos pluszt mutattak ki, az előbbinél a spanyol és a német, az utóbbinál a mexikói és az amerikai fogyasztók kaptak dicséretet a francia cégtől. Emellett az utazási kedv növekedésével párhuzamosan megugrott a Pernod Ricard termékeinek forgalma a vámmentes üzletekben is.