Közel 20 százalékot estek a Sanofi amerikai részvényei pénteken napon belül. A papír már az európai kereskedésben megreccsent, s 18,93 százalékot zuhant, miután a francia cég profitfigyelmeztetést adott ki, és bejelentette, hogy megválik a nem vényköteles termékekkel foglalkozó fogyasztói-egészségügyi üzletágától. A zuhanó az egész tengerentúli gyógyszerpiacot magával rántotta, az ágazatot leképező tőzsdén kereskedett alap, az NYSE Arca Pharmaceutical ETF több mint 2 százalékot veszített értékéből. A Wall Streeten nem szoktak hozzá, hogy egy gyógyszercég ennyire spekulatív módon mozogjon a parketten.

Paris,,France,-,2023,March,28:,Sanofi,Company,Shares,Dropped
Fotó: Shutterstock

A Sanofi olyan jól ismert és közkedvelt márkákat hajít el, mint az Allegra allergiagyógyszer vagy az IcyHot és az Aspercreme fájdalomcsillapító. A továbbiakban a vállalat a sokkal jövedelmezőbb, de tudományosan kockázatosabb vényköteles gyógyszerekre összpontosít. Követve ezzel olyan riválisok példáját, mint a Johnson & Johnson, a Pfizer és GSK, amelyek szintén feladták a vény nélkül kapható gyógyszerek és más kiskereskedelmi termékek, például a kötszerek értékesítését. A stratégia hosszú távon talán nyerő lehet, de rövid távon csak a kutatási és engedélyezési kockázatokat látják a befektetők. 

Ennél is nagyobb sokkot okozott a piacon, hogy a Sanofi jövőre az egy részvényre jutó eredmény (EPS) csekély csökkenésével számol, a kutatás-fejlesztési beruházások növekedése és a magasabb adókulcs miatt. Ám a FactSet szerint az elemzői konszenzus jövőre nem az EPS csökkenése volt, hanem épp ellenkezőleg,  7 százalékos növekedéssel kalkuláltak az értékelési modellekben.

Ezek után már hiába ígérte a Sanofi, hogy majd 2025-ben minden jobb lesz, s felível az egy részvényre jutó nyereség.  

Egy évtizede nem volt ekkora egynapos zuhanás a globális gyógyszeriparban – hangsúlyozta Jared Holz, a Mizuho egészségügyi részvénystratégája.