Néhány perc alatt 95 százalékkal, 0,11 svéd koronára zuhantak az SAS skandináv légitársaság részvényei a stockholmi tőzsdén szerda reggel, miután a cég kedden közölte, hogy az Air France-KLM közel 20 százalékos részvénypakettel száll be a cégbe, amelyet ezt követően kivezetnek a tőzsdéről – írja a Reuters.

Arlanda,,Stockholm,,Sweden,-,July,10,,2018:,Sas,Scandinavian,Airlines,
A képen a SAS egyik gépe. Fotó: Shutterstock

A tavaly júliusban, egy nappal több száz pilótája sztrájkba lépése után a New York-i bíróságtól csődvédelmet kérő légitársaságnak 9,5 milliárd svéd koronát (1 svéd korona 33,5 forint) kellett szereznie a fizetőképessége helyreállítása érdekében, amit most a 12,9 milliárd koronás tőkeemeléssel még túl is teljesített.

Az új tulajdonosi struktúrában a Forbes szerint Castlelake Investment Fund kapja a legnagyobb, 32 százalékos részesedést. A dán kormány 25,8 százalékos, az Air France-KLM 19,9 százalékos, a Lind Invest pedig 8,6 százalékos tulajdonos lesz. A fennmaradó részvényekből még a hitelezők között is szétosztanak egy pakettet.

Ez egy fontos mérföldkő a tervünkben, ami igazolja, hogy új befektetőink hisznek a SAS jövőjében

– mondta Anko van der Werff vezérigazgató.

Mivel pedig az Air France és a KLM egyaránt a SkyTeam légiszövetség tagja, az ügylet nyomán a SAS is kilép az 1997-ben részben általa is alapított Star Alliance-ból, és a SkyTeamhez csatlakozik.

A skandináv légitársaságot amúgy a tervek szerint jövőre vezetik ki a tőzsdéről, aminek következtében 255 ezer részvényes befektetése nullázódik le totálisan.

A SAS azt is közölte, hogy hibrid – részvényekre átváltható – kötvényeinek tulajdonosai is csupán szerény felértékelődésre számíthatnak.

A pórul járt részvényesek között Dániának és Svédországnak jelenleg 20-20 százaléka van, míg a norvég kormány néhány évvel ezelőtt eladta tulajdonrészét. Dánia ugyan még nagyobb részesedéshez jut, ám ezt tetemes új befektetéssel biztosítja.

Az új tulajdonosi körből meglepetésre kimarad az amerikai Apollo tőkealap is.

A SAS árfolyama 1 hó
 

Miután a SAS a SkyTeambe igazol, a szövetség eddigi tagjaival össze kell természetesen hangolnia az útvonalhálózatát és a menetrendjét is.

A tranzakció legnagyobb nyertese a KLM, amelynek Skandinávia és különösen Norvégia rendkívül fontos piaca. A holland légitársaság számos norvég városból naponta többször is indít járatokat Amszterdami csomópontjára, hogy onnan hosszú távú járatokból álló szerteágazó hálózatával repüljenek tovább az utasok a világ minden tájára.

Van der Werff – a skandináv cég holland származású vezérigazgatója – szerint mindenesetre a SkyTeamben majd közösen építik a SAS fényes jövőjét.