Hiába zár az idén rekordévet a Daimler Truck, a jövő nem kecsegtet a kereslet további felfutásával, sőt: a világ legnagyobb haszonjármű-gyártója egyenesen az európai és észak-amerikai igények enyhe visszaesését vetítette előre a kedd reggel kiadott, a harmadik negyedévről szóló gyorsjelentésében. A német óriáscég vezetése szerint ebben a még mindig élénken élő inflációs aggodalmak is szerepet játszanak. 

 

Nem is csoda, hogy az egyébként tetszetős számokat közzétevő gyorsjelentésre 3,8 százalékos eséssel reagált a Daimler Truck részvényárfolyama a frankfurti kora délelőtti kereskedésében. 

A Mercedes-Benz csoportról 2021 decemberében leválasztott és önálló útjára engedett autóbusz- és teherautó-gyártó pénzügyi igazgatója, Claus Baessler szerint a válással járó magas költségek és az idei évet jellemző, történelmi szintekre emlékeztető miatt extrémnehéz piaci környezetben kellett dolgozniuk, s ez járműkínálatuk árazásán is meglátszott. 

Húzós árakra készíti fel ügyfeleit a Daimler Truck

Baessler figyelmeztetett, hogy költségeik emelkedése miatt vevőik most árengedményeket hiába várnának tőlük, az árlistájuk a jövőben is „húzós” marad. Martin Daum vezérigazgató utóbb azzal oldotta a helyzetet, hogy utalt a Daimler Truck 2024 első félévére vonatkozó „erős” rendelésállományára, amely azért nem annyira izmos, mit amennyire szeretnék azt láttatni. 

A Reuters emlékeztet arra, hogy az év első felét jellemző alkatrészhiány a nyártól enyhült ugyan, ám ezt nem hozta magával a megrendelések felfutását. Sőt, a harmadik negyedévben a leadott új megrendelések 27 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól, s ezzel együtt az idei első kilenc hónap 17 százalékos visszaesést hozott. 

Baldiger Serienstart: eActros 300 Sattelzugmaschine fährt auf eigener E-Achse von der Pfalz bis in die TürkeiBaldiger Serienstart: eActros 300 Sattelzugmaschine fährt auf eigener E-Achse von der Pfalz bis in die Türkei Start of series production soon: All-electric eActros 300 Tractor drives from Germany to Turkey 

Start of series production soon: All-electric eActros 300 Tractor drives from Germany to Turkey
Az eActos 300-as teljesen elektromos nyergesvontató sorozatgyártása hamarosan indul.  Fotó: Daimler Truck

Martin Daum ehhez hozzátette, hogy az idei járműgyártásukra negatívan ható beszállítási problémák csupán egyszeri események voltak. A vezérigazgató ezzel kapcsolatban az egyik észak-amerikai beszállítójukat korholta – nevük említése nélkül. Mindennek ellenére a Daimler Truck megerősítette a júliusban felfelé korrigált idei üzleti számait, rekordnyereséggel kecsegtetve a befektetőket. 

Kevesebb jármű eladásából magasabb bevétel és profit

A 2023-as évre 56-58 milliárd eurós bevételt várnak 530-550 ezer haszonjármű értékesítéséből, a korrigált megtérülési mutatót (RoE) 9 és 11 százalék közé helyezve. Az első három negyedév után már 25 százalékkal állnak jobban a tavalyi szintnél, s 2,76 milliárd eurós adózott nyereségnél járnak. Szeptemberrel bezáróan 

idén 6 százalékkal több, 385,9 ezer haszonjárművet értékesítettek világszerte, ebből a bázisidőszakénál 13 százalékkal magasabb, 40,94 milliárd eurós bevételre tettek szert. 

Elektrifizierter ÖPNV in Italien: 56 Mercedes-Benz Citaro hybrid für Kyma Mobilità in Tarent56 Citaro hybrid Busse für ÖPNV-Betreiber Kyma Mobilità im italienischen Tarent, Mercedes-Benz Citaro hybrid, 3-Türer, Exterieur, rot, OM 936 mit einer Leistung von 220 kW (299 PS), 7,7 Litern Hubraum, Elektro-Motor mit 14 kW, 6-Gang-Automatikgetriebe, Länge/Breite/Höhe: 12.135/2.550/3.120 mm, Beförderungskapazität: max. 1/107 56 Citaro hybrid buses for public transport operator Kyma Mobilità in Taranto, Italy, Mercedes-Benz Citaro hybrid, 3-door, Exterior, red, OM 936  rated at 220 kW/299 hp, displacement 7.7 l, electric motor rated at 14 kW, 6-speed automatic transmission, length/width/height: 12135/2550/3120 mm, passenger capacity: max. 1/107. 

Electrified local public transport in Italy: 56 Mercedes-Benz Citaro hybrid buses for Kyma Mobilità in Taranto
Mercedes Citaro elektromos buszok a tarantói közlekedési vállalat flottájában.  Fotó: Daimler Truck

A gyártás terén a harmadik negyedév nem sikerült jól, 5 százalékkal kevesebb, 128,8 ezer járművet szereltek össze a 105 ezer főnek munkát óriásvállalat üzemeiben. Ennek ellenére a bevétel 3 százalékkal, 13,86 milliárd euróra nőtt, miközben a haszonkulcs 9,4-ről 9,8 százalékra javult – ami befektetői szemmel nézve kedvező fejlemény. 

Amerikában azért köhigcsél a motor

Ráadásul a Daimler Truck kiemelt piacain kevesebb jármű eladásából nagyobb bevételre tudott szert tenni jórészt az árak felsrófolásának köszönhetően. Európában például az értékesítési darabszám 5 százalékos csökkenése ellenére 17 százalékkal magasabb, 4,31 milliárd eurós bevételt és 13 százalékos marzsot regisztráltak, míg Ázsiában a 8 százalékos darabszám-csökkenés dacára, 6,6 százalékkal, 1,67 milliárd euróra nőtt a forgalom és 3 százalékos volt a marzs. 

Igaz, a legnagyobb észak-amerikai piacon eközben repkedtek a mínuszok, ott nem sikerült az áremeléseket egy az egyben legyömöszölni a vásárlók torkán, a kereslet csökkenése 6 százalékkal alacsonyabb, 5,71 milliárd eurós bevételt eredményezett, miközben a marzs 16-ról 12,4 százalékra zsugorodott, de így is benne maradt a régióra előírt 11-13 százalékos idei tervsávban.