A teljes nevén Zeekr Intelligent Technology Holding Limitedként futó Geely-leányvállalat a New York-i tőzsdén ZK tickerrel startolna a Niót és az Xpenget követően, míg a Li Auto a Nasdaqot választotta anno a tőzsdei bevezetés (IPO) helyszínéül. A kínai média beszámolója szerint a villanyautók körében a prémiumkategóriát képviselő Zeekr fiatal feltörekvő cég, csak 2021 márciusában alapították a Geely atyáskodása mellett, s abban az évben 6007 autót értékesített. 

A Zeekr 001 volt az első olyan autó, amely egy feltöltéssel ezer kilométert tett meg. Fotó: Hector Retamal / AFP

A tavalyi termés már 71 941 jármű volt, míg az idén októberrel bezáróan 92 105 elektromos luxusautót adtak át megrendelőiknek. A Zeekr egyébként arról is híres, hogy az 001-es, ötszemélyes crossover modellje volt az első sorozatgyártású villanyautó, amely ezer kilométeres hatótávolságot kínált egyetlen feltöltéssel. 

Dupla nullás márkajelzéssel léptek a színre 

Maga a modellválaszték emellett a január óta kapható 009-es hatszemélyes egyterűből és a júniusban a piacra bevezetett X kompakt elektromos városi terepjáróból (SUV) áll, melyekhez még e hónapban csatlakozik a 007-es prémium szedán is – írja a Bloomberg.

A Zeekrben az amerikai tőzsdehatósághoz benyújtott dokumentáció szerint 54,7 százaléka van a Geely Autónak, 13,2 százaléka a Geely Internationalnek és 9,8 százaléka a GHGK Innovationnek.

A Zeekr havi autóértékesítése
 

Nem véletlen, hogy elnökként a Geely Holding első emberét, Li Shufut tüntetik fel, aki a nemzetközi üzleti életben könnyebben megjegyezhető Eric Li néven ismert. A vezérigazgatói teendőket An Conghui, azaz Andy An látja el. 

Eredetileg egymilliárd dollárt szerettek volna

Az amerikai tőzsdei debütálás részletei egyelőre nem ismertek, időpontját, a befektetőknek felkínált részvények mennyiségét és azok esetleges árazását is sűrű homály fedi. A közreműködő szervezők listája viszont ismert, eszerint a Goldman Sachs, a Morgan Stanley, a Bank of America és a China International Capital Corp. menedzseli az IPO-t.

A Reuters annyit megtudott, hogy eredetileg egymilliárd dollárt szerettek volna beseperni a parkettről, ám ma már ennél szerényebb összegben gondolkodnak. Noha a vállalat értékesítése évről évre nő, nem titkolják, hogy „a közeli jövőben” aligha fognak nyereséget termelni. Autóipari startupoktól ez persze nem is várható el, ahogy az osztalékfizetés sem.

Az anyacég hazajáró vendég a tőzsdén 

A Geely egyébként meglehetős rutint szerzett érdekeltségeinek tőzsdére vitelében, hiszen 

bő két év alatt immár a negyedik leányának szervez „menyasszonytáncot”. 

A svéd Volvo személyautó-gyártó divízióját, a Volvo Cart 2021 végén Stockholmban, az ugyancsak svéd Polestar elektromos luxusautó-gyártót pedig tavaly júniusban vitte tőzsdére. Az utóbbi egy gazdasági tevékenységet nem végző, üres kagylóvállalattal (SPAC) történt fúzió révén került a Nasdaqra. 

A Zeekr 009-est  január óta árusítják Kínában. Fotó: Hector Retamal / AFP

És meglehet, hogy az angoloktól megvásárolt Lotus beelőzi a Zeekrt, ugyanis az anno a csődtől megmentett angol sportkocsigyártó állítólag még az év vége előtt fuziónál egy másik SPAC-kal, s ha kerülő úton is, de tőzsdetársasággá válik. 

Baljós előjelek a Zeekr-IPO előtt

Azt nem lehet állítani, hogy a Geely tőzsdei munkásságát diadalmenet jellemezné, hiszen debütálása óta a Volvo Car részvényei 30, a Polestaréi pedig 82 százalékkal érnek kevesebbet. Az utóbbiba pedig ismét tőkét kell betolnia a Geelynek és a szintén részvényes Volvónak. A Polestar egyébként az idén már másodszor csökkentette a gyártási volumenre vonatkozó tervét.

A Zeekr-IPO előjelei tehát nem a legjobbak, a benyújtott dokumentumok szerint a vállalat az első fél évben a bázisdőszakénál két és félszer több, 13,18 milliárd jüan (1,88 milliárd dollár) bevételt szerzett, bruttó marzsa 12,7 százalékos volt. Vesztesége ugyanebben az időszakban 552 millió dollár volt, negyedével több az egy évvel korábbinál.