Pár éve még szárnyaltak az elektromos járműveket (EV) gyártó startupok, merész ígéretekkel és a klímaváltozás elleni harc hívószavával csábították a befektetőket. Most a puszta létük, a túlélésük a tét. 

Press day at the Los Angeles Auto Show
Fotó: Yasuhiro Kobayashi / AFP

A The Wall Street Journal elemzése szerint legalább 18, az elmúlt években tőzsdére bocsátott EV-gyártó és akkumulátorcég esetében áll fenn a veszélye annak, hogy a jövő év végére elfogy a pénzük. Három cég, a Lordstown Motors, a Proterra és a Last Mile Solutions csődöt jelentett, az akkumulátorgyártó Romeo Powert és a Voltát pedig a tőzsdére lépéskor becsült értékük töredékéért adták el. Az elemzett cégek piaci kapitalizációja átlagosan 80 százalékot zuhant a tőzsdei antré óta. Ez a lemorzsolódás több 10 milliárd dollárnyi piaci értéket pusztított el.

Ez volt a legőrültebb buborék, amit valaha láttam

– mondta Gavin Baker, az Atreides Management befektetési igazgatója.
A most pénzügyi nehézségekkel küzdő cégek szinte mindegyike speciális célú felvásárlási társaságokon (SPAC) keresztül került tőzsdére. A SPAC társaságok azért népszerűek, mert sokkal gyorsabban lehet beszállni egy üres tőzsdei társaságba, mint parkettre vezetni egy működő vállalkozást. Ráadásul kisebb a szigor, mint egy IPO esetében, s a SPAC lényegében melegágya az ellenőrizetlen növekedési előrejelzéseknek. 

Bár

az elektromos járművek iránti kereslet folyamatosan növekszik, de nem olyan robbanásszerűen, mint ahogy azt sok startup és befektető jósolta.

Még az ágazat bezzegcégének számító Tesla is majdnem csődbe ment öt évvel ezelőtt, amikor rétestésztaként húzódott a tömeggyártás megkezdése. 
Az 2020 és 2022 között tőzsdére vezetett 43 EV-vállalat közül öt csődöt jelentett vagy felvásárlásra került. A maradék 38-ból 18-at fenyeget egy éven belül a csődveszély. 

 

Jól példázza az ágazati nehézségeket a Faraday Future Intelligent Electric esete, amely a 2021-es tőzsdére lépéskor rekordszintű bevételnövekedést ígért. A vállalat közel egymilliárd dollárt gyűjtött egy futurisztikus elektromos autó kifejlesztésére, olyan funkciókkal, mint az önvezető képességek és az arcfelismerő technológia. Ám a körülbelül 309 ezer dolláros kikiáltási árú autó gyártása a vártnál később indult az ellátási lánc szakadozottsága miatt. A Faraday átlagosan napi 875 ezer dollárt égetett el a szeptemberben zárult negyedévben. 

Ahogy egy iparági elemző fogalmazott: 

a célok kitűzésekor biztos piaccal és a tőkéhez való korlátlan hozzáféréssel számoltak, ám ezek közül már egyik sem igaz. 

Az sem segít az ágazatnak, hogy akik százmillió dollárokat pumpáltak a szektorba, mint a BlackRock, a Fidelity Investments vagy a Koch Industries, most mélyen hallgatnak, s nem szívesen válaszolnak a tőzsdei újságírók kérdéseire. 

Kivétel a mémrészvény Tesla, mely továbbra is népszerű a befektetők körében – mondta Brian Dobson, a Chardan befektetési bank ügyvezető igazgatója, aki a tiszta energiával foglalkozó vállalatokat elemzi.