Nagy bejelentést tett az elektromos hajtású luxusautó-gyártó startupok egyik örök ígérete, a Faraday Future Intelligent Electric (FFIE), amely az FF márkanévvel próbál szerencsét ebben a szűk, de magas profittal kecsegtető piaci szegmensben. A kaliforniai társaság megkezdte az első, közel fél évtizede bemutatott modellje, a 200 ezer dollár körüli áron vesztegetett FF 91 Futurist városi terepjáró (e-SUV) gyártását. 

CES Consumer Technology Show in Las Vegas
Start-up Faraday Future presents its first production model, the FF91 electric car, at the CES consumer technology show in Las Vegas, USA, 3 January 2017. The car is expected to be ready for delivery from 2018. Photo: Andrej Sokolow/dpa | usage worldwide   (Photo by Andrej Sokolow/picture alliance via Getty Images)
A Los Angeles-i CES-en 2017-ben mutatták be koncepcióautóként az FF 91-est.
Fotó: Getty Images

A cég egyelőre az amerikai és a kínai piacra fókuszál, azon belül is Los Angeles, San Francisco, New York, Sanghaj és Peking városát nevesítették mint kiemelt célpontot. A cég szóvivője a Reutersnek azt mondta, hogy az első modell ünnepélyes átadása áprilisban lesz az Egyesült Államokban, ám a megrendelő kilétét nem fedte fel. 

Maga az FFIE története is bővelkedik eseményekben, zaftos pénzügyi botrányokban és elvetélt projektekben. 

A Csia Jüe-ting kínai üzletember által alapított vállalat stratégiai partnerei egymásnak adták a kilincset és vettek búcsút a befektetett pénzüktől. Az FFIE gyárépítésbe kezdett Nevadában, de anyagi nehézségek miatt kiszállt a projektből, a kínai Kanton városában tízezer jármű összeszerelésére vállalkozott, de abból se lett egyelőre semmi. 

Maradt a kaliforniai Hanford városában lévő üzem, amelyet a kínai kézben lévő olasz Pirelli abroncsgyártótól szereztek meg még 2017-ben. A Faraday Future egy üres kagylótársaság (SPAC) közvetítésével 2021 júliusában bevezette részvényeit a Nasdaqra. (Maga a SPAC tíz hónappal korábban debütált.)

 

Befektetői oldalról ez sem volt egy bombaüzlet, a tíz dollár körüli nyitó árfolyam mára 36 centesre töpörödött, 

és sokat mondó, hogy a cég legnagyobb részvényese a csődvédelem alatt álló és 300 milliárd dolláros adósságot maga előtt görgető kínai ingatlanfejlesztő konglomerátum, az Evergrande. Ők 2018-ban 854 millió dollárt fektettek a Faraday Future-be, ezért 45 százalékos részvénycsomaghoz jutottak. 

Hamar rájöttek, hogy darázsfészekbe nyúltak, de az üzletet már bírósági úton sem tudták visszacsinálni. Az Evergrandénak ma mint főrészvényesnek 10,8 százaléka maradt az FFIE-ben. Feltűnt a Geely csoport is a Faraday háza táján, de óvatosabb volt, szakmai vonalon próbálkozott az együttműködéssel. 

CES Consumer Technology Show in Las Vegas
Start-up Faraday Future presents its first production model, the FF91 electric car, at the CES consumer technology show in Las Vegas, USA, 3 January 2017. The car is expected to be ready for delivery from 2018. Photo: Andrej Sokolow//dpa | usage worldwide   (Photo by Andrej Sokolow/picture alliance via Getty Images)
A 200 ezer dolláros FF 91-sre 64 ezer megrendelés érkezett.
Fotó: Getty Images

A LeEco cégbirodalmat birtokló Csia Jüe-ting szerencsecsillaga is leáldozott azóta, az üzletember vállalkozásai sorra fuccsoltak be, 

majd 2019 októberében személyi csődöt jelentett az Egyesült Államokban, teljesen kiszorulva az FFIE vezetéséből. A cég nemrég az autóipari megjelenését szervező tajvani Foxconn látókörébe került, de konkrét megállapodásokról egyelőre nem számolt be a szaksajtó, amely az FF 91-es modell 2018-as bemutatóján lelkesen fogadta a Tesla csúcsmodelljéhez hasonló, sőt annál is jobb tulajdonságokkal bíró járművet. 

Az ezer lóerős, százra 2,5 másodperc alatt felgyorsuló és 600 kilométer feletti hatótávval rendelkező FF 91-esre hamar 64 ezer előrendelés érkezett. Azt nem tudni, hogy közülük hányan maradtak, de a legkitartóbbak már nézhetik a postájukat az átvételi értesítővel.