A világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának elnöke, Vang Csuan-fu szombaton még Orbán Viktor miniszterelnökkel Budapesten tárgyalt a BYD szegedi óriásberuházásáról, vasárnap azonban már a befektetők felé fordította figyelmét, ami a részvényárfolyam utóbbi időben tapasztalt lejtmenetét nézve érthető is.   

Vang és Orbán kézfogása – egy Mercedes még közéjük ékelődött. 
Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán               

Kínai hírforrások Vang most kikézbesített levelét idézik, melyben elrendeli, hogy a BYD az idén a korábban jelzett 200 millió jüan dupláját, 400 millió jüant fordítson részvény-visszavásárlásra. Ez az összeg 55,6 millió dollárnak felel meg. A BYD piaci értéke 518 milliárd jüan (72 milliárd dollár), ennek csupán a 0,77 ezreléke az árfolyam-karbantartásra szánt összeg. 

Az 55,6 millió dollár kínai viszonylatban akár tetemesnek is mondható, de a nyugati tőzsdéken aprópénzszámba megy, ott ugyanis milliárdokban mérik a befektetőknek ilyen formában visszajuttatandó összeget.

Ennél még a Telekom is többet ad               

Csak egy példa: a BYD megemelt keretösszege 19,8 milliárd forintnak felel meg, míg tavaly a Magyar Telekom a májusi részvény-visszavásárlási aukcióján 14,6 milliárd forint értékben vette vissza saját papírjait. A távközlési vállalat a tavalyi üzleti év rendkívüli sikerére hivatkozva az idén tavasszal már 24 milliárd forintot költ részvény-visszavásárlásra, azaz negyedével többet, mint a BYD.

Vang még december 6-án azt rendelte el, hogy a BYD 200 millió jüanért vásároljon saját részvényeket a sencseni tőzsdén, a megszerzett értékpapírokat pedig vagy egy alkalmazotti részvénytulajdonosi program indításához, vagy a jegyzett tőke csökkentésére használja fel. A tavaly év végén tett első ajánlat azonban nem tudta megállítani a részvényárfolyam zuhanását. 

 

A BYD kurzusa azóta 7 százalékot esett, miközben kínai irányadó indexek közül a sanghaji egy, a sencseni pedig négy százalékot gyengült. A Sencsenben forgalmazott 

BYD-részvények összességében 23 százalékkal estek a teljes 2023-as évben,              

míg a Shanghai Composite index 3,7 százalékot, a Shenzhen Composite index pedig 13,5 százalékot veszített erejéből.        

A mostani bejelentésben a visszavásárlás korlátait is meghatározzák, eszerint a részvényekért nem adhatnak többet az akciók meghirdetését megelőző harminc nap átlagos kereskedési árának másfélszeresénél. 

BYD
A BYD-vezérkar pénteken a Puskás Arénába látogatott.
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

 

Januárban megtört a lendület                     

A visszavásárlásokat központosított ajánlattételi ügyletek révén hajtják végre, s a cél a befektetői bizalom erősítése, valamint a cég értékének stabilizálása és növelése – közölte a BYD. A visszavásárlás forrása a társaság saját tőkéje, időszaka pedig a program közgyűlési jóváhagyását követő 12 hónap.

A BYD eladásai tavaly 62,3 százalékkal nőttek éves alapon, a cég 3 024 417 hibrid és elektromos hajtású járművet értékesített, a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártásával már korábban felhagytak. A január 201 493 darabos mérleggel zárult, ez 33,14 százalékkal több ugyan az egy évvel korábbinál, de 40,92 százalékkal kevesebb a decemberben. 

A fékeződésben szezonális tényezők játszottak közre, s szinte valamennyi jelentős kínai autógyártóra hasonló hatással voltak.