Vajon elhatalmasodott Biden elnökön a paranoia? Vagy csak az ipari lobbit megszólító kampányfogás tanúi lehetünk? Esetleg tényleg joggal tart az amerikai nemzetbiztonság a kínai okosdaruktól, melyek Pekingbe továbbítják az amerikai polgári és katonai konténerek adatait? Tény, hogy a Biden-adminisztráció a következő öt évben további 20 milliárd dollárt fektet a kikötői biztonságba, kiegészítve a korábban bejelentett infrastrukturális fejlesztéseket, beleértve a tervekbe a kínai gyártmányú teherdaruk cseréjét is. 

420 tons of humanitarian aid collected across US to be shipped for quake victims of Turkiye
NEW YORK, UNITED STATES - FEBRUARY 17: A view of shipping containers with humanitarian aid ready to be shipped at New Jersey Elizabeth Port on February 17, 2023. A container ship, Turkon Line "Nevzat Kalkavan" left the port with 420 tons humanitarian aid collected across the US by the volunteers as part of a donation campaign led by Turkish Embassy in Washington. Over 39,000 people were killed and more than 105,000 others injured in the deadly quakes that jolted southern TĂĽrkiye, according to the latest official figures. Fatih Aktas / Anadolu Agency (Photo by Fatih Aktas / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP)
Fotó: Fatih Aktas / AFP

Lehet, hogy őrültség, de van benne rendszer. Tavaly, amikor az amerikai csipgyártók a korlátozások enyhítéséért lobbiztak Washingtonban, Biden elnök határozott álláspontot képviselt: még a lebutított amerikai csipeket sem árusíthatják Kínában. Ilyen előzmények után teljesen logikus lépés az amerikai tengeri biztonságában a kínai eszközök vizsgálata. Nem véletlen, ha az elnök és csapata dollármilliárdokat tervez befektetni a teherdaruk hazai gyártásába,

hogy ellensúlyozza az amerikai emberek félelmét,

mely szerint a fejlett szoftverrel rendelkező, Kínában épített okosdaruk elterjedt használata számos amerikai kikötőben potenciális nemzetbiztonsági kockázat.

A 2021-ben elfogadott ezermilliárd dolláros kétpárti infrastrukturális törvénycsomagból származó pénz egy japán vállalat, a Mitsui amerikai leányvállalatát támogatná a daruk gyártásában. Így harminc év után először épülnének kikötői daruk belföldön.

Itt valódi stratégiai kockázattal van dolgunk

– mondta Anne Neuberger, az Egyesült Államok kiber- és feltörekvő technológiákért felelős helyettes nemzetbiztonsági tanácsadója. Míg Liu Pengyu, a washingtoni kínai nagykövetség szóvivője úgy véli: 

teljes mértékben paranoia,

hogy a kínai gyártmányú daruk nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek az Egyesült Államok számára.

A Biden-adminisztráció  nem véletlenül reagál ilyen határozottan. Az amerikai sajtóban már tavaly kiszivárgott, hogy a Pentagon kémkedésre alkalmas eszköznek tart egy kínai, állami tulajdonú vállalat által gyártott óriásdaru-típust, melyet számos amerikai kikötőben használnak. Katonai szakértők szerint a daruk szoftverét Peking manipulálhatja, hogy akadályozza az amerikai hajózást. 

Ezeket a kínai darukat távolból lehet irányítani, szervizelni és programozni

– hangsúlyozta John Vann, a parti őrség kibervédelmi parancsnokságának szakértője, hozzátéve: az amerikai kikötőkben lévő parti daruk 80 százaléka ebbe a körbe tartozik. Craig Singleton, a Foundation for Defense of Democracies washingtoni agytröszt vezető munkatársa egy kongresszusi meghallgatáson azt mondta: Kína katonai doktrínája elsőbbséget biztosít az ellenséges csapatokat mozgató rendszerek célba vételének, beleértve a kikötőket és repülőtereket is. Ezekben a rendszerekben a kínai szoftverek megpróbálják átvenni a hálózat irányítását, hogy éles helyzetekben zűrzavart okozzanak.

Különös jelentősége lehet

az amerikai kikötők kiberbiztonságának és a pekingi beszivárgásnak

egy feltételezett tajvani konfliktus esetén, amely azonnali reagálását kívánhat az amerikai haditengerészettől.