Látványosan javult a Deutsche Lufthansa csoport tavalyi teljesítménye, az ideit viszont alaposan beárnyékolják sztrájkok és a világgazdaság szállítási igényeiben tapasztalt visszaesés. A német légi közlekedési csoport a ma reggel kiadott éves gyorsjelentése szerint 76 százalékkal, 2,68 milliárd euróra növelte a kiigazított üzemi eredményét, forgalma pedig a 2022-est 15 százalékkal meghaladva 35,42 milliárd euróra ugrott. 

Lufthansa 07 March 2024, Hamburg: Signs reading "Warning strike" hang at the entrance to Lufthansa Technik in Hamburg. With renewed warning strikes by several professional groups, the Verdi trade union is paralyzing important parts of German air traffic on Thursday and Friday. Photo: Christian Charisius/dpa (Photo by CHRISTIAN CHARISIUS / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Lufthansa karbantartói sem vették fel ma a munkát Hamburgban.
Fotó: AFP 

A Lufthansa dolgozói – érthető módon – részesedni szeretnének a közös munka gyümölcséből, ám erre a cégvezetés csak vonakodva hajlandó, bár a leghangosabb és legjobb érdekérvényesítő erővel bíró pilótákkal elég hamar megegyezett. A földi kiszolgáló személyzet e heti háromnapos sztrájkja után a légiutas-kísérők vannak soron, ők szerdán szavaztak a figyelmeztető sztrájkról – 15 százalékos béremelést követelnek, a részleteket később közlik. 

A Lufthansa-sztrájk leépítésekhez is vezethet         

A földi kiszolgáló személyzet szerda este megkezdett és szombat reggelig tartó sztrájkja miatt a Lufthansa csütörtök–pénteken németországi járatainak 10-20 százalékát tudja csak elindítani, s azt javasolja még a a legkitartóbb utasainak, hogy a hamburgi és frankfurti repülőtér biztonsági személyzetének sztrájkja miatt e két légikikötőt messziről kerüljék el.  

A csoporton belül egyébként az év végi statisztika szerint 96 677-en dolgoztak, szemben a 2022-et záró 109 509 fős állománnyal. Azaz 

a Lufthansa a dinamikusan növekvő utasigényeket 12 százalékkal alacsonyabb létszámmal is képes volt kiszolgálni,  

ami a cégvezetés szempontjából optimális előrelépés a hatékonyság terén, a munkavállalói oldalról nézve viszont az erős kiszolgáltatottság érzetét keltheti. Nem véletlen, hogy most a dolgozók erőt és egységet igyekeznek demonstrálni.    

.07 March 2024, Bavaria, Munich: A display board with information about the strike and the Lufthansa logo can be seen at Munich Airport. The Verdi trade union is paralyzing important parts of German air traffic on Thursday and Friday with renewed warning strikes by several professional groups. Photo: Sven Hoppe/dpa (Photo by SVEN HOPPE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Müncheni utastájékoztató tábla figyelmeztet a Lufthansa-sztrájkra.
Fotó: AFP

A közelmúlt sztrájkjai miatt ezrével estek ki a járatok, a Lufthansa már most jelezte, hogy emiatt a folyó negyedév vesztesége meg fogja haladni az egy évvel korábban regisztrált 273 millió eurót, és az amúgy rendszerint a leggyengébb forgalmi adatokat hozó évnyitó három hónap gyatra teljesítménye az egész üzleti év eredményére rányomja majd a bélyegét. 

Pozitívumként viszont megemlítették, hogy a második negyedévben a foglalások jobban alakulnak a tavalyihoz képest. Mindent egybevetve a Lufthansánál már letettek arról, hogy magasabb nyereséggel zárják 2024-et, holott már közel jártak a rövid távú célként meghatározott 8 százalékos üzemi nyereségráta eléréséhez. Tavaly ezta a befektetők által kitüntetett figyelemmel követett mutatót sikerült 4,9 százalékról 7,6 százalékra felhozni.

A pandémia előtti szint még odébb van        

Európa legnagyobb légitársasági csoportja – a fapadosokkal szemben – még az idén sem éri el a pandémiát megelőző 2019-es békeév forgalmi mutatóit, az akkori kapacitás 94 százaléka körül repülnek az idén, bár eredetileg már 95 százalékkal kalkuláltak – tavaly ez a mutató 84 százalékon állt. 

A csoport légitársaságai a 2022-eshez képest 14 százalékkal több, 946 132 járatot teljesítettek, fedélzetükön 20 százalékkal több, összesen 122,53 millió utassal. A járatok átlagos kihasználtsága 79,8 százalékról 82,9 százalékra javult, vagyis azért még elég szellősen töltötték meg az utasok a repülőgépeket.

Lufthansa 
07 March 2024, Hesse, Frankfurt/Main: Lufthansa aircraft parked at Frankfurt Airport. With renewed warning strikes by several professional groups, the Verdi trade union is paralyzing important parts of German air traffic on Thursday and Friday. Photo: Lando Hass/dpa (Photo by Lando Hass / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Lufthansa pilótáival már sikerült megegyezni a béremelésről.
Fotó: AFP

Folytatódott a kapacitás helyreállítása, de úgy tűnik, veszített a lendületéből – állapították meg ezzel kapcsolatban a Bernstein elemzői, emlékeztetve arra, hogy a Deutsche Lufthansa európai riválisai közül a múlt héten jelentő Air France-KLM 5 százalékpont körüli kapacitásnövekedést jósolt az idei évre, míg

  • a British Aiwayst,
  • az Iberiát,
  • az Aer Lingust,
  • az Air Europát
  • és a Vuelinget           

magába foglaló IAG csoport 7 százalékpontos javulást vár, de egyik sem éri még el a pandémia előtti szintet, bár megjegyezték, hogy a geopolitikai feszültségek némiképp elriasztják a repülő közönséget, a profit fő forrását képező vállalati utazások pedig jócskán a járvány előtti szint alatt maradnak.

A Lufthansánál nem csak a sztrájkok okoznak problémát, náluk is kapacitáskieséshez vezetnek az Airbus A320-as modelljénél a Pratt & Whitney által szállított hajtóművekre elrendelt kötelező javítások. Emiatt egyre több gépet kell átmenetileg kivonniuk a forgalomból. A Lufthansa nemrégiben nagy megrendelést adott le a Boeing konkurens 737 MAX típusára, hogy diverzifikálja a jelenleg Airbusra épülő keskeny törzsű flottáját.                                         

ITA Airways
Az ITA Airways bekebelezéséhez még nem kapta meg a brüsszeli engedélyt a Deutsche Lufthansa.
 Fotó: AFP

Szaporítja a gondok sorát, hogy az Európai Bizottságnak nem akaródzik jóváhagynia az Alitalia romjain újjáéledt ITA Airways felvásárlását, noha az mindkét fél érdekét szolgálná. Bár lehet, hogy az utasokét már kevésbé. A csoport nemzeti flottája a ITA átvételével                    

  • a Lufthansa,
  • az Austrian Airlines,
  • a Brussels Airlines
  • és a Swiss mellett öttagúvá bővülne.    

A vállalat csütörtökön közölte, hogy továbbra is számít az ügylet jóváhagyására valamikor az év folyamán, és hogy szorosan együttműködik az Európai Bizottsággal a tranzakció mielőbbi lezárása érdekében.

A Deutsche Lufthansa csoport gyorsjelentésében szereplő kedvezőtlen híreket már korábban beárazták a tőzsdén, így az idén már 9 százalék feletti veszteséget elszenvedő árfolyam mindössze 0,2 százalékkal csúszott lejjebb. 

Relatív árfolyammozgások 2020-tól
Lufthansa, IAG, Air France-KLM
 

Ebben szerepet játszhatott, hogy a cég 30 centes részvényenkénti osztalékot lengetett be, felújítva a 2019-ben leállított kifizetéseket. Jelezte, hogy a továbbiakban a nyereség 20-40 százalékát fizetnék ki osztalékként a részvényeseknek, ha erre a május 7-i közgyűlésen megkapja a hozzájárulást.