
Felvásárolhatják a vak Barbie-t piacra dobó Mattelt
Az utóbbi évek gyengülő játékpiaci kereslete olyannyira belemart az amerikai Mattel árfolyamába, hogy Barbie babákat gyártó cég mára könnyű felvásárlási célponttá vált. A helyzeten a Barbie mozifilm okozta átmeneti fellendülés sem sokat változtatott, s az alkalmat kihasználva most meg is jelent az első vevőjelölt a porondon.

Nem is akárki: az L Catterton magántőke-társaság ugyanis az LVMH francia luxusipari óriás érdekeltségébe tartozik. Az ajánlat kiszivárgásának hírére hétfőn 17 százalékot ugrott a Mattel árfolyama, ezzel lenullázva idei veszteségét.
A Mattel reakcióját várja a piac
A piac pedig tűkön ülve várja a kedd estét, amikor is a játékgyártó vállalat közzéteszi negyedéves gyorsjelentését, illetve hogy az azt követő befektetői tájékoztatót, ahol a cég menedzsmentje személyesen reagálhat a felvásárlási ajánlatra. A helyzetet bonyolítja, hogy az L Catterton érdeklődését megneszelve
az ősi rivális, a szintén amerikai Hasbro is felmelegítheti régóta dédelgetett fúziós tervét.
A Reuters úgy tudja, hogy a Mattelnél nincs napirenden a cég eladása, ám a zsilip felhúzásával a többi érdeklődő is megjelenhet a maga ajánlatával, s az így kialakuló verseny felverheti a cég árát. Szóvivője útján a Mattel egyelőre annyit közölt, hogy spekulációkat nem kommentálnak, továbbá cégük önálló társaságként világos jövőképpel és stratégiával rendelkezik. Az L Catterton és a Hasbro sem volt közlékeny a témában.

Az alapításának századik évfordulóját tavaly ünneplő, s egykor Hassenfeld Brothers névről rövidítő Hasbro árfolyama másfél százalékkal erősödött a játékpiaci spekulációkra.
Az infláció is betett a játékiparnak
Magát a játékipart a pandémia még kisegítette tetszhalott állapotából, ám utána, hogy visszatért az élet a rendes kerékvágásába és a gyerekek és szüleik kiszabadultak a karanténból, a varázs is odalett. A helyzetet súlyosbította a világszerte csúcsokra futott infláció, amely értelemszerűen a mindennapi élethez szükséges cikkek vásárlása felé terelte a fogyasztókat, így a játékok még lejjebb szorultak a bevásárlólistán.
A kereskedési helyek száma is radikálisan csökkent a világ legnagyobb játékkereskedő-hálózata, a Toys ’R’ Us 2018-as csődjével. Az Észak-Amerikában elemeire bomlott hálózat 2022-ben szedte össze magát, s a Macy’s áruházlánc fogadta be kisebb egységeit, emellett három nagyáruházat is berendeztek a legendás márka keserves túlélését demonstrálva.
A Hasbro és a Mattel is játékfiguráinak mozifilmes megjelenítését, hasznosítását favorizálta, az innen származó licencbevételekkel pótolta a csökkenő fizikai eladásokat.
Elemzői szemmel nézve nem sok kockázatot vállal, aki megveszi a Mattelt, mivel alulértékelt, és nagy szabad készpénzállománnyal rendelkező cégről van szó.
A Mattel optimális célpont a befektetési társaságok számára, az egyetlen, ami megfontolásra késztetheti őket, az az eladások erős szezonalitása és a fejlesztések magas tőkeigénye
– vélekedett jegyzetében Linda Bolton Weiser, a D.A. Davidson szakértője. Ugyanakkor emlékeztetett arra, hogy a Mattel és a Hasbro először a 90-es években, majd a múlt évtizedben is kacérkodott az egyesülés ötletével, de akkor ebből nem lett semmi.
Most viszont a Hasbro értékeltsége olyan magasra nőtt a Matteléhez képest, hogy akár részvényekkel is könnyen ki tudná fizetni versenytársát. A Hasbro piaci értéke 8,51 milliárd, a Mattelé 6,55 milliárd dollár.
Előnyös lenne a Mattel–Hasbro frigy is
Az egyesült vállalat egyik kézzelfogható előnye lenne, hogy a Mattel magas készpénztermeléséből lehetne finanszírozni a Hasbro költséges játékgyártó beruházásait.
Weiser okfejtése szépen hangzik, ám nagy kérdés, hogy mit szólna egy ilyen fúzióhoz a verseny tisztasága és az esélyegyenlőség felett őrködő trösztellenes hatóság.
Konkrét ajánlat még nem futott be egyik említett cégtől sem, de annyi biztos, hogy érdekes versenyfutás alakulhat ki a Mattel megszerzéséért.
Vak Barbie-val kelt figyelmet a Mattel
A Mattel a napokban maga is tett azért, hogy észrevétesse magát: alapítása 65. évfordulójára piacra dobja az első vak Barbie babát, amit olyan tulajdonságokkal vérteztek fel, amelyek lehetővé teszik a látássérült gyermekek számára az akadálymentes játékot.

A látássérült nőt ábrázoló baba mályvacukor végű bottal, napszemüveggel, texturált és vibráló anyagokkal, tépőzárral ellátott ruhákkal, valamint a kényelmes bothasználatot biztosító könyökcsuklóval rendelkezik a cég ismertetése szerint.
A társadalom érzékenységét erősítő vak Barbie a Mattel úgynevezett befogadó babáinak hosszú sorába illeszkedik:
- a hallássérült,
- a Down-szindrómás,
- illetve a kerekesszékes sorstársait követi.
A Mattel számos jótékonysági szervezet, köztük a Royal National Institute of Blind People (RNIB) és az American Foundation for the Blind (AFB) szakmai támogatásával fejlesztette ki a vak Barbie-t, a termék annyira friss, hogy egyelőre a cég webáruházban sem lehet még megvásárolni.




