
Platinareneszánszt hozott a hibrid autók forradalma
Az elektromos átállással párhuzamosan már-már temetni kezdték a platinabányászattal és -feldolgozással foglalkozó cégeket, ám ez a folyamat hirtelen megállt és visszájára fordult, bár mindenki tisztában van azzal, hogy ezekre az amúgy is ritka és drága fémekre előbb-utóbb nem lesz szükség. Legalábbis az autóiparban, amely a legjelentősebb fogyasztójuk 40 százalék körüli részaránnyal.

A platinacsoport (PGM) fémeit a káros anyagok kiszűréséhez és semlegesítéséhez használják, valamennyi modern autó katalizátorában alapvető „kellékek”. Ám mivel az elektromos autóknál (EV) nem keletkeznek kipufogógázok, következésképpen katalizátorra sincs szükség.
Megjött a várt fordulat a platinapiacon
A gyors átállásba vetett remények és a nagy nekibuzdulás közepette pár évvel ezelőtt a PGM-ek és az olyan gyártók, mint az Anglo Platinum, az Impala Platinum és a Sibanye Stillwater kilátásai negatívra váltottak, mivel a villanyautók (EV) értékesítése megugrott, és a platinafémek iránti kereslet meredek csökkenését vetítették előre a szakértők. Egy ideig így is volt, de aztán a felszínre kerültek az EV-kkel kapcsolatos ellenérzések,
- a magas ár,
- a hatótávpara,
- a javítási anomáliák,
- a visszahívások
- és a vásárlási támogatások drasztikus csökkenése
új alternatívák felé terelték az autóvásárlókat. Felfedezték a köztes megoldást, a tölthető hibrideket (PHEV). Azokhoz viszont katalizátor is kell, s ez a fordulat a támaszt adott a PGM-fémek és a fenti társaságok lefelé csordogáló árfolyamának, és a bányabezárásokat is elnapolták.
A helyzet annyit javult, hogy a néhány korábbi forgatókönyvben előrevetített azonnali összeomlás veszélye elmúlt, de a kereslet fokozatos visszaesésével ezután is számolni kell
– mondta a Reutersnek Marcus Garvey, a szingapúri Macquarie Bank nyersanyag-stratégiai vezetője. Hozzátette, hogy a PGM-fémek helyzete némi párhuzamot mutat a szénnel, amelyet az országok a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése végett fokozatosan kivezetnek az áramtermelésből, de az energiakrízis rávilágított, hogy a fosszilis tüzelőanyagra még évekig-évtizedekig is szükség lesz, amíg a megújuló energiaforrások használata globálisan és fenntartható módon el nem terjed.
A hibrid autók eladásának megugrása az elektromos járművek rovására váratlan lökést adott PGM-fémek keresletének, ahogy az energiaválság a szénnek. Csakhogy a kínálati oldal elég bizonytalannak látszik, mert egy komolyabb rali kiszolgálásához szükséges kapacitásfejlesztő beruházások elmaradtak, éppúgy, mint az olajiparban a pandémia idején, az akkor ott az árak elszabadulásához vezetett.
A platinacsoportba tartozó hat fém, azaz
- a platina,
- a palládium,
- az ozmium,
- a ródium,
- a ruténium
- és az irídium
keresletében markáns növekedésnek kell bekövetkeznie ahhoz, hogy a cégek a növeljék a kitermelést, annak minden pluszköltségével együtt. Erre azonban nincs garancia, így ha a bányatársaságok úgy döntenek, hogy az alacsony jövedelmezőség miatt leállítják a tevékenységüket, az árak volatilissá válhatnak.

A jelek azonban nem erre mutatnak, inkább a kivárás jellemzi a piaci szereplőket. Pedig a Rho Motion tanácsadó cég összesítése szerint az első fél évben a tisztán elektromos autók értékesítésének növekedése világszerte 11 százalékra lassult az előző évhez képest, miközben a plug-in hibrid (PHEV) eladások 44 százalékkal ugrottak meg. Két éve az EV-knél még 77 százalékos bővülést mértek az értékesítésben.
A benzines és hibrid autók együttes értékesítése 9 százalékkal nőtt tavaly (holott a piac stagnálást várt),
ez önmagában 600 ezer unciával növelte az autóipari PGM-keresletet, amely tavaly összességében 8 százalékkal, 13,1 millió unciára nőtt. Ennél többet csak egyszer igényeltek a PGM-felhasználók a Johnson Matthey adatai szerint.
A fellendülést szokás szerint Kína generálta, a világ legnagyobb autópiacán az első fél évben 70 százalékkal ugrottak meg a PHEV-eladások.
A hibridek felemelkedése 2030-ig vagy tovább tarthat, meghosszabbítva azt az időszakot, amikor a PGM-ekre alapvető szükség van
– mondták az elemzők.
Az Alix Partners tanácsadó cég idei felmérése szerint
a világ két legnagyobb autópiacán, az Egyesült Államokban és Kínában az elektromos autóra vágyó fogyasztók több mint 80 százaléka inkább a PHEV-eket, mint a tisztán elektromos autókat keresi.
Ez növelheti a PGM-keresletet, mivel a PHEV-ekben körülbelül 10-15 százalékkal több platinafémre van szükség, mint a benzinüzeműekben, mert a motor jobban szennyez a hideg motor indításakor – hangsúlyozza Wilma Swarts, a Metals Focus tanácsadó cég elemzője.
Az elektromos átállástól visszariadó autógyártók is szívesebben teszik a voksukat a hibridek mellé, mert nagyobb haszonkulccsal tudják ezeket eladni, mint az elektromosokat.




